کد خبر: ۲۰۷۲۸۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۰۵ اسفند ۱۳۹۲

نگاه یکسان و اعتدال گونه وزارت ورزش و جوانان به تمام رشته های ورزشی و به خصوص توجه ویژه به بانوان شعار اعتدال‌گرایی دولت تدبیر و امید را در ورزش محقق کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وسواس مجلس شورای اسلامی در دادن رای اعتماد به وزیر ورزش و جوانان هر چند صدای بسیاری از ورزشی ها را درآورد و شائبه انتخاب سیاسی را به وجود آورد اما این وسواس و تمام اتفاقاتی که قبل از انتخاب وزیر افتاد دست به دست هم داد تا فردی بر صندلی نفر نخست ورزش کشور تکیه بزند که خود ورزشی و متخصص است. حضور فردی غیر ورزشی در راس وزارت ورزش و جوانان دغدغه ای بود که با روی کار آمدن محمود گودرزی برچیده شد. نخستین گام این وزارتخانه بعد از تشکیل مجدد و شناختن اعضا، برگزاری مجامع عمومی فدراسیون های مختلف از جمله فدراسیون های تکواندو، قایقرانی، کبدی، پهلوانی و زورخانه ای، هاکی و .. بود.

اما در این میان اتفاق میمونی که برای ورزش ایران افتاد برگزاری تمامی مجمع ها با سلامت کامل بود، چرا که وزرات ورزش و جوانان، مجمع را به رسمیت شناخت. این در حالی است که در مجامعی که سالهای گذشته تشکیل می شد، به راحتی می‌شد فرد انتخاب شده را از قبل حدس زد! پیش تر نفوذ وزارت خانه در مجامع کاملا مشهود بود و گزینه وزیر را هم همه می شناختند. اما بیش از پنج ماهی که از تشکیل وزارت خانه گذشته موضوع دخالت در انتخاب ها هم از فهرست نگرانی ها پاک شده است.

بحث دخالت در انتخاب ها نه تنها در فدراسیون ها دیگر به چشم نمی خورد بلکه یکی از نقاط قوت تیم فعلی وزارت ورزش و جوانان در عزل و نصب هاست. در گذشته تغییرات در راس دو باشگاه مطرح فوتبال یعنی استقلال و پرسپولیس را همه بعد از انتخابات ریاست جمهوری و تعیین مسوول اول ورزش کشور پیش بینی می کردند. بیشتر انتخاب ها با توجه به فشارها و توصیه های که بیرون از ساختمان سئول می شد، بسیار سریع و شتابزده صورت می گرفت. حتی در این دوره صحبت های بسیاری بعد از انتخاب دکتر گودرزی به عنوان وزیر ورزش و جوانان مطرح شد و رویانیان و فتح الله زاده را رفتنی می‌دانستند اما با وجود همه شایعه ها، مدیران عامل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ماندنی شدند.

در روزهای ابتدایی تشکیل وزارت ورزش انتظار می رفت که وزارت ورزش دولت یازدهم هم مانند گذشتگان تمام امکانات و توجهات خود را معطوف فوتبال کند، اما مدیران وزارتخانه و در راس آن محمود گودرزی از ابتدا سیاست توجه به تمام رشته ها و ورزشکاران را سرلوحه کار خود قرار دادند و از فوتبال زدگی فاصله گرفتند. ورود به جزئی ترین اتفاقات فوتبالی و حتی جلسه برگزار کردن با مربی و حتی بازیکن از عجایبی بود که ورزشی ها از غیر ورزشی ها خوب یادشان مانده است. اینکه همه چیز ورزش را در فوتبال ببینند، اهداف گوناگونی داشت که مهم ترین آن مطرح شدن و به چشم آمدن کارشان در روزهای ابتدایی گرفتن این ماموریت حساس بود. وزیر ورزش می‌گوید: " این که می‌گویند من با فوتبال مشکل دارم و از آن خوشم نمی آید، حرف درستی نیست و گویندگان و اشاعه دهندگان آن اشتباه برداشت کرده اند. دیدگاه من در مورد فوتبال، پدیده ای فراتر از ورزش است و به نظر من جام جهانی فوتبال بزرگ ترین دستاورد ورزشی بشر بعد از بازیهای المپیک محسوب می شود. البته مسئولیت من به عنوان وزیر ورزش و جوانان نگاه عادلانه و رسیدگی به همه رشته های خانواده ورزش است. برای همین نباید و نمی توانم تمام توجه ام به فوتبال باشد چرا که در اینصورت نتوانسته ام عدالت را در بین تمامی رشته ها و قهرمانان برقرار کنم."

گودرزی در حالی که می توانست خود به تنهایی یا حداکثر با مشاورانش برای آینده دو باشگاه پرطرفدار فوتبال تصمیم بگیرد اما آینده آن ها را به دست خودشان سپرد و قرار شد هیات مدیره باشگاه ها در این زمینه تصمیم بگیرند. کاری که در گذشته یا اصلا انجام نمی‌شد، یا کمتر به آن توجه می‌شد. وزیر ورزش گفته بود: "وزارت ورزش و جوانان تلاشش این است که در حیطه وظایف هیات مدیره ها خیلی دخالت نکند و هیات مدیره ها تصمیماتی که می گیرند معمولا درون خود قابلیت اجرا دارد و وزارت ورزش و جوانان هم باید به این تصمیمات احترام بگذارد. باشگاه ها در اختیار هیات مدیره ها هستند و این اعضای هیات مدیره هستند که باشگاه را اداره می کنند و ارتباط خیلی مستقیمی با وزارت ورزش و جوانان ندارد. وزارتخانه مجمع هیات مدیره را انتخاب می کند و هیات مدیره از درون یا بیرون خود افرادی که حائز شرایط هستند به عنوان مدیرعامل انتصاب می کند و مدیر عامل هم به نحوی غیر مستقیم منصوب دولت است و باید در چارچوب قوانین و مقررات دولتی قدم بردارد. "

عدم فوتبال زدگی در وزارت ورزش و جوانان باعث شد تا به دور از اتخاذ تصمیم های شتابزده و سفارشی،‌ انرژی وزیر و مدیران وزارتخانه بر روی حل مشکلات تمام رشته ها صرف شود. حتی مهم ترین چالش این روزهای فوتبال هم باعث نشد وزارت ورزش از مسیر اصلی خود منحرف شود. مشکلات پیش روی تیم ملی فوتبال پیش از حضور در جام جهانی 2014 برزیل می توانست به بزرگترین قفل وزارتخانه تبدیل شود که با تشکیل ستاد جام جهانی و بسیج کردن سایر نهادها، وزارت خانه ها و مهم تر از همه حمایت دولت کلید آن ساخته شد. گودرزی گفته بود: "تیم ملی برای دولت تدبیر و امید و وزارت ورزش و جوانان بسیار مهم است و در همین ملاقات اخیر با آقای دکتر روحانی، رییس جمهور نکات مختلفی را برای حمایت ویژه از تیم ملی فوتبال مطرح کردم که با نظر مساعد آقای دکتر روحانی همراه بود. ضمنا ستاد ملی حمایت از تیم ملی برای جام جهانی از حدود یک ماه قبل با دستور من و حضور چند وزارتخانه دیگر به سرپرستی آقای دکتر سجادی در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شده است و جلسات آن مرتب و با برنامه برگزار می شود."

توجه به تمام فدراسیون های ورزشی و ورزشکاران و قهرمانان نقطه تاریک بیشتر روسای ورزش ایران تا به امروز بوده است. اما در چند ماهی که از مسوولیت کادر فعلی وزرات ورزش می‌گذرد،‌ وزیر ورزش چندین نشست با روسای فدراسیون‌ها برگزار کرد و پای حرفهای آنها نشست و از مسائل و مشکلات و چالش های پیش روی فدراسیون‌ها باخبر شد. شنیدن دغدغه ها و توجه به حل مشکلات، موضوعی است که ورزشی ها آن را به عنوان خلایی پیش روی خود می دیدند. حتی اگر مانعی هم برداشته نشود، شیرینی شنیده شدن حرف هایشان گاهی بیشتر از حل مشکلات می شود. لذت دیده شدن و بیان مشکلات در ماه های اخیر بیشتر نصیب بانوان شده است. اولین گام وزارت ورزش در این زمینه اصلاح اساسنامه و ارتقا جایگاه بانوان در ورزش کشور بود. برگزاری پنج جلسه با مسوولین ورزش بانوان، نواب رئیس فدراسیونها، هیات ها و ورزشکاران باعث شد تا توجه بیش از پیش متولی اول ورزش به بانوان به چشم ورزشی ها بیاید و این قشر از ورزشکاران با حس دیده شدنشان امیدواری بیشتری برای کسب موفقیت در میادین پیدا کنند.

به گفته محمود گودرزی مجموعه یک دست وزارت ورزش و جوانان فضای مثبتی را در ورزش کشور بوجود آورده است و انتظار می رود این فضای مثبت بیش از پیش در ورزش نمایان شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها