کد خبر: ۲۰۶۸۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۷     ۰۴ اسفند ۱۳۹۲
بازار جشنواره فیلم فجر فاجعه بود و برخلاف كمپانی های سال گذشته كه در این بازار شركت می كردند كه بیش از نیمی از آنها خریدار و یا فروشند بودند، امسال بیش از ۷۰ درصد كمپانی هایی كه غرفه داشتند هیچ نقشی در حوزه خرید و فروش نداشتند بلكه تنها دورهم بودند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سینما پرس، دبیر سی یکمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به این که در جشنواره فیلم فجر امسال برای كمپانی های خارجی كه هیچ تخصصی ندارند بلیط، هتل و غرفه رایگان در نظر گرفته می شود ولی برای حضور موسسات ویدیویی درخواست مبلغ ۱۵۰ هزار تومان می شود گفت: در همه جای دنیا به كسی كه خریدار باشد سرویس ویژه داده می شود و این نشان می دهد كه برگزار كنندگان بازار هیچ شناختی از حوزه بازار ندارند.
 
محمدرضا عباسیان كه امسال در جشنواره برلین حضور داشت با اشاره به اینكه در بازار این رویداد تفاوت زیادی به نسبت سالهای گذشته به وجود نیامده بود به سینماپرس گفت: بازار برلین امسال هم مانند دوره های گذشته همان وزن همیشگی را داشت و به همان اندازه كه جشنواره كن خیلی مهم تر است، طبیعتا بازارش هم در حوزه فیلم سینمایی مهم تر خواهد بود.
 
وی افزود: ما همواره با دو نوع بازار مواجه هستیم كه غالبا یكی از آنها محصولات سینمایی و دیگری هم بازار محصولات تلویزیونی است. اما در حوزه سینمایی مهم ترین بازار كن و برلین است با این توضیح كه البته بازارهای دیگری هم وجود دارند. برگزار كنندكان جشنواره برلین هرساله تعداد غرفه های بازار برلین را افزایش می‌دهند و از طرفی چون اولین بازار بعد از سال میلادی است مزیت بزرگ آن محسوب می شود و می توان امیدوار بود كه اولین محصولات سال نو در این بازار ارائه شود. البته به دلیل مسائل اقتصادی ممكن است كه حجم معاملات كمتر باشد.
 
عباسیان با تاكید بر رشد هرساله بازار جشنواره برلین درباره حضور سینمای ایران در این بازار یادآور شد: بیشتر مخاطبان محصولات سینمای ایران در حوزه بین الملل خاص هستند، بزرگ ترین مشكل ما این است كه در زمان تولید برای مخاطب بین الملل هیچ پیش‌بینی‌ای نمی كنیم.
 
وی ادامه داد: یك بخش مهم به محتوای فیلم های ایران برمی گردد و بخش دیگر به كیفیت فنی آثار سینمای ایران. طبیعتا قرار نیست فیلم های سینمای ایران در اكران جهانی حضور داشته باشند و كسی كه این شعار را می دهد نشان از اشراف نداشتنش به این حوزه است اما در مقابل می توانیم برای پخش فیلم ها در شبكه تلویزیونی خیلی خوب عمل كنیم و اگر در این حوزه تلاش كنیم می توانیم هزینه تولید فیلم را بدست بیاوریم.
 
مدیر سابق موسسه رسانه های تصویری با اشاره به علاقه مندی كشورهای مسلمان به آثار ایران خاطرنشان كرد: مشكل اول ما به كیفیت فیلم ها بازمی گردد و ضعیف بودن بازاریابی در اولویت بعدی قرار می گیرد، اینكه در سال های گذشته موسسه رسانه‌های تصویری وارد این حوزه می شود اتفاق خوبی است چراكه تعداد كمپانی های عرضه كننده ما كافی نیست، متاسفانه جشنواره خیلی روی عملكرد سینمای ایران تاثیر می گذارد و ما هیچ دگرگونی در حوزه بین المللی نداشتیم چرا كه بیشتر امیدواریم فیلم هایمان فقط به جشنواره های خارجی راه یابد به این امید كه شاید یك پخش كننده جهانی برایش پیدا شود!
 
دبیر سی و یكمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: موسسه رسانه های تصویری طی چند سال گذشته وارد این حوزه شد تا بازوی جدیدی برای حضور در بازارهای جهانی باشد، البته نهادهای دولتی مثل فارابی، مركز گسترش و حوزه محصولات خودشان را ارائه دادند اما موسسه رسانه های تصویری به قصد حمایت از بخش خصوصی وارد این حوزه شد و در حالی كه موسسه های دیگری هیچ موفقیتی نداشتند موسسه برای فروش آثار توانست به جایگاه خوبی دست یابد.
 
عباسیان با اشاره به برگزاری جشنواره یاس تهران كه توسط وی برای اولین بار برگزار شد، گفت: در حوزه بین الملل این جشنواره اتفاقات بسیار مهمی افتاد و نشان داد یك عده جوان می توانند كار كسانی كه مدعی تجربه چند ساله هستند و گویی ارتباطات ویژه‌ای دارند را به راحتی و موفقیت آمیز انجام دهند. در عین حال كه معتقدم روند اجرایی بخش بین الملل جشنواره های فجر، كودك و سینما حقیقت روش درستی را در پی نگرفته اند و باید دریك چشم انداز چند ساله اصلاح شود و اینكه نباید ما باقی مانده فیلم های ضعیف آنها را در جشنواره خودمان دعوت كنیم و جایزه به آنها دهیم كه دلمان خوش باشد جشنواره را بین المللی برگزار كردیم. باید یك بازنگری در حوزه عرضه و حضور فیلم های خارجی در جشنواره های ایرانی در جشنواره هایمان در نظر بگیریم.
 
وی با اشاره به بازار امسال فیلم فجر یادآور شد: متاسفانه بازار سی و دومین جشنواره فیلم فجر فاجعه بود و برخلاف كمپانی های سال گذشته كه در این بازار شركت می كردند كه بیش از نیمی از آنها خریدار و یا فروشند بودند، امسال بیش از ۷۰ درصد كمپانی هایی كه غرفه داشتند هیچ نقشی در حوزه خرید و فروش نداشتند بلكه تنها دورهم بودند.
 
عباسیان افزود: رونق هر بازاری به خریدارانش بازمی گردد اینكه بازار جشنواره فیلم فجر جدی گرفته نمی شود به دلیل عدم حضور خریدار است و مهم ترین خریدار بازار فجر تلویزیون است و تلویزیون هم دیگر از این بازار زیاد خرید نمی كند چرا كه خودش در بازارهای مختلف شركت می كند و در نهایت موسسات ویدیویی می ماند كه آنها می توانند خریداران این بازار باشند.
 
عباسیان ادامه داد: در حالی كه در این دوره برای كمپانی های خارجی كه هیچ تخصصی ندارند بلیط، هتل و غرفه رایگان در نظر گرفته می شود ولی برای حضور موسسات ویدیویی درخواست مبلغ ۱۵۰ هزار تومان می شود و به این شكل عمل كردند به شدت ناراحت كننده‌ است، در همه جای دنیا به كسی كه خریدار باشد سرویس ویژه داده می شود و این نشان می دهد كه برگزار كنندگان بازار هیچ شناختی از حوزه بازار ندارند.
 
دبیر سی و یكمین جشنواره فیلم فجر درباره حضور امسال سینمای ایران در بخش بازار برلین گفت: بنیاد سینمای فارابی طبق سنت هرساله، سازمان صدا و سیما و موسسه رسانه های تصویری حضور داشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها