به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، بردارزاده رئیس جمهورگفته است: «مدیریت مشارکتی میتواند بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند. و ما درصدد تدوین آئیننامهای هستیم که مدیران گروهها با نظر و رأی اساتید انتخاب شوند و اعتقاد ما این است که دانشگاهها، مرکز فرهیختگان است و اداره محیطهای دانشگاهی توسط فرهیختگان سخت نیست... نکته بسیار مهمی که باید سرلوحه کار ما باشد، حفظ کرامت و حرمت افراد اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان است که این امر باید همیشه مورد توجه باشد.»
برای تحلیل بهتر هر برنامه جزء و خبر کوچکی نیاز است تا نگاهی از بالا و کلان تر به آن انجام شود. به نظر می آید انتخاب روسای گروه دانشگاه، به روش انتخاباتی اعضای گروه بخشی از پروژه ای است که به نام استقلال دانشگاه توسط دکتر جعفر توفیقی در دوره وزارتش آغاز شد و اکنون در دوره دوم حضورش در حال پیگیری است.
هر چند دکتر جعفر توفیقی به دلیل مواضع هماهنگ با فتنه خود در باب نتیجه انتخابات، در تجمع مسجد دانشگاه تهران در سال 1388 از مجلس رأی عدم اعتماد گرفت و راه ورودش برای نشستن بر صندلی وزارت علوم سد شد. اما انتصاب وی به عنوان مشاور عالی وزارت علوم نشان داد، اتاقهای فکر دولت یازدهم در بخش دانشگاهی بر تداوم حضور مادی و معنوی این فرد اصرار دارند. حجت الاسلام انصاری در جلسه معرفی فرجی دانا به عنوان وزیر علوم، از برنامه اصلی فرجی دانا در دوره دوم دوم خرداد اینگونه یاد می کند: «بهترین دوران مدیریت وزارت علوم بی شک در دوره پایانی دولت اصلاحات و مدیریت دکتر توفیقی بود که سیاست های روشن و تعالی بخش وی وضع جدیدی در دانشگاه ها ایجاد کرد و دانشگاهها را در قبال فعالیتهای خود پاسخگو کرد و آنچه که به عنوان استقلال دانشگاهها یاد می شود ایده و فکر دکتر توفیقی بود.» اما دکتر فرجی دانا در همان جلسه به مسئولیت دکتر توفیقی برای تداوم همان مسیر تصریح می کند. و در اظهارات متعدد بعدی خود، بر برنامه «استقلال دانشگاه ها» تأکید می کند.
مطالبه راهبردی جمهوری اسلامی از دانشگاه ها و مدیران آن در همه سال ها و دوره ها همیشه تولید علم مجاهدانه برای حل مسائل و مشکلات جامعه بوده است. مسئله ای که در آخرین سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی نیز بخش ویژه ای را به خود اختصاص داد. «من نمیخواهم بگویم تحقیقات بنیادین انجام ندادیم اما امروز برخی از تحقیقات کاربردی مورد نیاز جامعه ما یک ضرورت و وظیفه است، امروز بیاید در هر استانتان جهانی بیندیشید و ملی و محلی حل کنید. در استان خودتان، دانشگاه خودتان، دانشگاه استان نمیخواهد به مسایل استان بپردازد. برایش راهحل پیشنهاد کند.، تحقیقاتش را در آن مسیر قرار دهد. مدام به فکر ISI نباشیم، به فکر امتیاز نباشیم. رها کنیم این شرکها را و به فکر کشورمان و ملتمان باشیم.»
مسئله ای که مقام معظم رهبری در خطاب مستقیم به وزرای علوم و بهداشت در دیدار شورای عالی انقلاب فرهنگی بدان اشاره کردند: «اينكه ما سيزده برابرِ متوسّط رشد جهانى، سرعت پيشرفت [علم] داشتهايم، راست است؛ اين را ديگران گفتند، مخالفين ما گفتند. در بخشهاى مختلف، جوانهاى ما كارهاى بزرگى را بحمدالله توانستند انجام بدهند و كار كردند و پيش رفتند. توصيهى من به وزير محترم آموزش عالى و وزير محترم بهداشت و درمان، بخصوص اين است كه نگذاريد اين چرخهى حركت كُند بشود. اين را هرچه ميتوانيد توسعه بدهيد و تسريع كنيد و پيشرفت كنيد.»
لذا برای بررسی تمامی اقدامات کلان مسئولین وزارت علوم می بایست حفظ و ارتقای رشد علمی،به عنوان معیار اصلی ، مد نظر مسئولین و منتقدین قرار داشته باشد. مسئله استقلال دانشگاه ها علی رغم ظاهر زیبای خود حاوی نکاتی است که باید بدان توجه بیشتری داشت.