کد خبر: ۲۰۵۳۸
زمان انتشار: ۱۶:۰۷     ۲۷ شهريور ۱۳۹۰

اصلاح‌طلبان كه انتخابات نهم مجلس را معادل بازي مرگ و زندگي مي‌دانند، اينك دست به دامن مهره‌هاي پشت پرده خود شده‌اند تا بدين طريق با تاثيرگذاري بر فضاي سياسي كشور به هدف اصلي خود كه همانا بازيابي اين جناح در فضاي سياسي كشور است، دست يابند.

 خبرگزاري دانشجو: سيد محمد موسوي خوئيني‌ها در جريان فتنه سال‌هاي 78 و 88 كه از سوي جناح دوم خرداد هدايت مي‌شد نقشي اساسي، اما پشت پرده داشت. خوئيني‌ها را به عنوان مرد خاكستري يا در سايه اصلاح‌طلبان مي‌شناسند؛ به اين جهت كه اكثر طراحي‌ها و برنامه هاي اصلا‌ح‌طلبان از سوي وي انجام مي گرفته است.

دست پنهان خوئيني‌ها در برافروختن فتنه سال 78

 موسوي خوئيني‌ها در دهه 70 روزنامه «سلام» را روي پيشخوان روزنامه فروشي ها فرستاد؛ با نگاهي به نحوه شكل گيري فتنه سال 78  در كوي دانشگاه تهران، نقش اين روزنامه و بخصوص موسوي خوئيني ها را مي توان در آغاز اين ماجرا مشاهده كرد؛ در واقع فتنه اين سال از ماجراي توقيف روزنامه «سلام» و لشكركشي اصلاح طلبان براي اعتراض به توقيف اين روزنامه آغاز شد.

اولين تجمع در اعتراض به توقيف روزنامه «سلام» ساعت 21 در برابر خوابگاه دانشجويان دانشگاه تهران شكل گرفت. برپاكنندگان اين تجمع دو فرد غير دانشجو يعني منوچهر محمدي و اكبر محمدي بودند كه پس از دستگيري، درباره چگونگي دريافت كمك مالي و ارتباط با عناصر خارجي و طراحي تجمعات اعتراض آميز اعترافات قابل تأملي داشتند.

 اين دو نفر با ورود به خوابگاه دانشجويان، جلسه اي را با تني چند از اعضاي دفتر تحكيم برگزار مي كنند و سپس با فراخوان تعدادي از دانشجويان در محوطه خوابگاه دست به تظاهرات مي زنند و همين موضوع زمينه بروز ديگر مسائل را در فتنه 18 تير 1378 فراهم مي كند.

فعاليت پشت پرده موسوي خوئيني‌ها در فتنه 88

 خوئيني‌ها در جريان فتنه 88 نيز با در دست داشتن سكان مجمع روحانيون مبارز بر شكل گيري آرام اين حادثه و سپس دميدن بر آتش فتنه از هيچ كوششي مضايقه نكرد.

 او يكي از مشوق‌هاي اصلي حضور خاتمي در انتخابات دهم رياست جمهوري بود كه اين مسئله با ورود ميرحسين موسوي منتفي شد؛ وي در اظهارنظري در اين خصوص خطاب به رئيس دولت اصلاحات مي گويد: تجربه نشان داده است که مردم می خواهند به کسی رأی بدهند که نمادی از تقابل با حکومت در او وجود داشته باشد. من شنيدم كه حسن آقا به آقاي خاتمي گفته است كه شما نزد رهبري برو و بگو من وارد صحنه انتخابات شده ام و ديگر از او صلاح و مصلحت نكن و فقط به او اعلام كن كه آمده اي اگر چنانچه ايشان قاطع گفتند نيا، نيا و به مردم اعلام كن، اما اگر با دليل و برهان خواست بگويد كه نيا، بيا و محكم بايست.

در چندين مورد از سخنراني‌هاي موسوي خوئيني ها، ماهيت ضد نظام و ضد ولايت فقيه بودن در سخنان وي آشكار است. خوئيني ها در چندين اظهارنظر مغرضانه و گستاخانه با حمله به جايگاه ويژه ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي خواستار تغيير در اين جايگاه شد. او در يكي از اين اظهارنظرها در آبان ماه سال 1387 بيان داشت كه «الان رياست جمهوري دو تا چهار سال است، مي شود رهبري را دو تا پنج سال كرد و بعد از آن هم كنار برود.»

اين چنين اظهارنظرهاي گستاخانه و خط دهي هاي مكرر موسوي خوئيني‌ها كم كم زمينه بروز فتنه88 را ايجاد كرد؛ موسوي خوئيني ها زماني كه ماجراي تقلب در انتخابات - كه به گفته سيد محمد ابطحي رمز آشوب بود - با تبليغات رسانه‌اي اصلاح طلبان و شايعه سازي اين طيف داغ شده بود، بحث عبور از نظام را مطرح كرد كه با اين اظهارنظر، فتنه وارد عرصه ديگري شد و در واقع در مسير هدف اصلي خود قرار گرفت.

 وي در اين خصوص بيان داشت كه «مي بايست از قضيه ابطال انتخابات فراتر برويم و اين يك راه جديدي است و اين جمعيت به عنوان بازيكنان اين جريان هستند. بايد هزينه ها‌ آن قدر بالا برود كه حتما انتخابات ابطال شود؛ چون معني ابطال فراتر از بحث رياست جمهوري است يعني حاكميت را مجبور به عقب نشيني كرديم. از مردم مي توان خواست به اشكال مختلف به مخالفت هاي مدني بپردازند در قدم اول بايد انتخابات ابطال و سپس شوراي نگهبان عوض شود.»

خوئيني ها حتي در اين راستا به نهادهاي مختلف كشور نيز حمله كرد و بيان داشت كه شوراي نگهبان از حدود وظايف خود منحرف و خارج شده است و گفت: مشكل اين است كه اين آقايان كه در اين مسندها و نهادها نشسته اند، از مسير منحرف شده اند، اميدوارم كه بر گردند؛ اگر برنگشتند، بايد كنار بروند.

تغيير سياست خوئيني ها؛ حضور براي انتخابات مجلس

 اينك اما موسوي خوئيني ها با توجه به در پيش بودن انتخابات مجلس نهم رويكردي متفاوت را با زمان فتنه در پيش گرفته است تا بدين واسطه بتواند نيروهاي اصلاح طلبان را براي راهيابي به مجلس آتي هدايت كند.

او كه فعاليت خود را در فضاي اينترنتي افزايش داده است، با راه اندازي سايت شخصي خود و فعاليت گسترده در اين سايت سعي در ترميم چهره و وجهه اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات نهم مجلس دارد.

اخيرا نيز برخي از منابع خبري از قول او بيان داشته اند كه موسوي خوئيني ها با تاکید بر لزوم برنامه ریزی اصلاح طلبان برای نهمین دوره انتخابات مجلس، از شناسایی و مذاکره با برخی چهره ها برای قرار گرفتن آنها در لیست های انتخاباتی سخن به میان آورده و تاکید کرده است که این افراد دارای سابقه مثبتی بوده و احتمالا توان عبور از فیلتر شورای نگهبان را دارند.

اصلاح طلبان كه انتخابات نهم مجلس شوراي اسلامي را معادل بازي مرگ و زندگي مي دانند،اينك دست به دامن مهره هاي پشت پرده خود شده اند تا بدين طريق با تاثيرگذاري بر فضاي سياسي كشور به هدف اصلي خود كه همانا بازيابي اين جناح در فضاي سياسي كشور است، دست يابند.

موسوي خوئيني ها نيز با اين سياست از برخي از مواضع پيشين خود پايين آمده است و در يادداشتي به‌ عنوان سخنگوی 14 میلیون نفري که به موسوی و کروبی رای داده بودند، نوشت: مخالف شعار جمهوری ایرانی در برابر جمهوری اسلامی هستیم و نیز مخالف شعار علیه رهبري، ولی چرا این شعارها و یا آتش زدن عکس امام و امثال این امور را به پای جریان اصیل اصلاح طلب می گذارند و چرا امکان هر گونه تکذیب و دفاع را از اصلاح طلبان سلب می کنند؟

اينك با فعاليت آشكار خوئيني ها پيش بيني مي شود كه وي در آينده نزديك براي در دست گرفتن سكان هدايت طيف اصلاحات، با توجه به وجهه غيرمقبول خاتمي، پا پيش گذاشته است تا در اين شرايطي كه اصلاح طلبان با چالش رهبري و همچنين وجهه و كارنامه سياه مواجه شده اند، براي نجات اصلاح طلبان و بازيابي دوباره اين طيف تلاش كند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها