به گزارش خبرنگار
اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، این روزها بازار فروش لوازم التحریر،
کیف و کفش داغ است؛ آنقدر داغ که حتی در برخی فروشگاهها جای سوزن انداختن
نیست.
بچه ها با شوق و علاقه از این مغازه به آن مغازه میروند و پدر و مادرشان
را به دنبال خود می کشند؛ کفشهای مختلف را به پا میکنند و کیفها و کوله
پشتیها را مینگرند و در نهایت پس از چانه زدن پدر و مادر با فروشنده، در
حالی که خریدهایشان را به سختی در دست گرفتهاند، خندان از مغازه بیرون
میآیند.
نادیا یکی از این کودکان است که 8 سال دارد و امسال به کلاس دوم دبستان می
رود؛ کوله پشتیاش را روی شانههایش انداخته و مابقی خریدهایش را در دست
دارد.
از نادیا میپرسم «عکسی که روی کیفت است، عکس کیست؟» خجالت می کشد پاسخ
دهد؛ کمی طول می کشد اما بالاخره با اجازه پدر و مادرش صحبت میکند و
میگوید: این عکس باربیه، من باربی رو دوست دارم همه فیلم هایش هم دارم.
نادیا دفترمشقها، مداد و مداد رنگیهایش را نشان میدهد که تمام آنها نیز
تصاویر باربی دارند و ادامه میدهد: من دوست دارم مثل باربی باشم.
* لوازم مدرسه دانش آموزان بدون خلاقیت
پدر نادیا که کارمند است، بیان میکند: چند هفتهای است که تصمیم
داشتیم برای دخترمان خرید کنیم اما مسئله اینجاست که از لوازم عرضه شده
راضی نبودیم و فکر میکردیم نزدیک مهرماه جنسهای بهتری عرضه میشود اما
اینطور نبود.
وی میافزاید: اکثر کیف دانشآموزان به رنگ صورتی و دارای تصاویر
کارتونهای خارجی است. لوازم التحریر هم همینطور است؛ کاش تولید کنندگان
در تولید این وسایل نیز هویت ایرانی ما را ملاک قرار میدادند.
آقای رضایی که 35 سال دارد و فرزندش امسال به کلاس چهارم دبستان میرود،
اظهار میدارد: وقتی برای خرید مهرماه فرزندم به فروشگاه آمدم، احساس کردم
فکر و ذهن کودکان ما برای هیچکس مهم نیست. هیچ خلاقیتی در وسایل عرضه شده
نبود.
وی ادامه میدهد: کیفهای ارائه شده مثل گذشته بود حتی رنگ و مدل ها یکجور بودند؛ انگار نه انگار که یک سال گذشته است.
* لوازم التحریری که آموزنده نیست
احمد 7 ساله قهر کرده و گوشه مغازه ایستاده است و اصرار پدر و مادر برای علاقه مند کردن او به کیفها بی نتیجه است.
مادر احمد میگوید: پسرم عموهای فیتیلهای را دوست دارد و کیفی می خواهد که عکس آنها را داشته باشد که ما اصلا پیدا نکردیم.
وی اضافه می کند: روی لوازم التحریر و کیفها فقط عکس کارتونهای خارجی
است؛ البته یک سری دفتر مشقها دارای تصاور ساده است که بچهها علاقه
بیشتری به تصاویر کارتون ها دارند.
این مادر به بحث تربیتی لوازم التحریرها اشاره میکند و ادامه میدهد: چیز
آموزندهای روی کیف و لوازم التحریر دانشآموزان نیست، بیشتر جذب کننده
آنهاست تا آموزنده.
* هرچه در بازار باشد می خریم و می فروشیم
آقای صادقی که فروشنده کیف و کفش است، بیان میکند: اجناسی که
برای فروش میآوریم، اجناس روز است؛ اگر از مدلهای روز عقب باشیم، کسی از
ما خرید نمیکند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در بازار کیفهایی با تصاویر قهرمانان
ایرانی وجود دارد، میگوید: تا آنجا که من دیدم عکس شخصیت کارتونها روی
کیفهاست البته برای پسرها عکس ورزشکاران و تیم های خارجی هم هست که
پسربچهها خیلی استقبال میکنند.
این فروشنده کیف و کفش ادامه میدهد: ما هر چه را در بازار باشد، می
آوریم؛ اگر در بازار اجناسی باشد که عکس قهرمانان ایرانی باشد، همانها را
عرضه میکنیم.
* عکس بازیکنان خارجی بی دردسر است
برای پی بردن به اینکه چرا در تولید لوازم التحریر و کیف دانشآموزان از
تصاویر قهرمانان ایرانی استفاده نمیشود، به سراغ چند تولید کننده کیف
رفتیم.
آقای «ص» که تولید کننده قدیمی کیف است، میگوید: تمام تلاش ما این است که
متناسب زمانه جلو برویم و به همین دلیل متناسب با سلیقه مشتری و رنگ و مدل
سال کار میکنیم.
وی اضافه میکند: مدلهای مختلف را از ماهواره و تولید کنندگان بزرگ الهام میگیریم و بر این اساس کار میکنیم.
این تولید کننده کیف میافزاید: استفاده از اسطورههای ایران بر روی کیف
دانشآموزان جذابیت زیادی ندارد؛ البته استفاده از قهرمانان فعلی جذاب است
اما دردسر میشود چرا که طرفداری از فرد خاصی به نظر میآید.
وی ادامه میدهد: ما باید متناسب با بازار و مشتریان خود کار کنیم،
دختربچه ها کیفهای صورتی را میپسندند آن هم بیشتر عکس باربی را انتخاب
میکنند؛ پسرها نیز عکس ورزشکاران خارجی را بیشتر انتخاب میکنند.
آقای زمانی از دیگر تولید کنندگان کیف نیز میگوید: پسربچه ها کیف های به
رنگ خاکی، آبی و سبز را بیشتر می پسندند در حالی دختر بچه ها کیفهای
صورتی، بنفش و یاسی را دوست دارند.
وی اضافه میکند: مدل های ما با سال گذشته چندان تفاوتی نکرده است و تقریباً همان مدل و رنگها ارائه میشود.
* نگرانی آموزش و پرورش از توزیع لوازمالتحریر نامناسب
زکریا یازرلو، معاون پرورشی و تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش
تیرماه امسال در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس
«توانا» نسبت به توزیع لوازمالتحریر نامناسب در ماههای آینده هشدار داد.
وی با تأکید بر نقش و جایگاه سایر دستگاهها در پیشگیری از آسیبهای
پیشروی دانشآموزان و لزوم ورود آنها به این عرصه گفت: با توجه به اینکه
در ماههای آینده به سمت بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی جدید میرویم،
یکی از آسیبهایی که احتمالا باز هم خود را نشان خواهد داد، نوع دفترچهها
و لوازمالتحریرهایی است که دانشآموزان از آنها استفاده خواهند کرد.
معاون پرورشی و تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مسئولیت اینکه
در فروشگاهها کیف و دفترچهها و لوازمالتحریرهایی عرضه شود که نشانگر
هویت ایرانی و اسلامی دانشآموزان باشد، با کیست؟
وی توضیح داد: آموزش و پرورش که نمیتواند از آنجا مراقبت کند؛ ما
میتوانیم مدرسه را مراقبت کنیم و کار مدارس نیز سلبی نیست؛ بلکه ایجابی و
رو به رشد و کمال است که در این راستا، 4 عرصه سلامت «تن، روان، محیط و
جامعه» از سوی آموزش و پرورش پیگیری میشود.
* فقط سوژه خبری رسانهها
هرسال نزدیک مهر ماه موضوع رسوخ دشمنان بر لوازم التحریر و کیف و کفش دانش
آموزان مطرح می شود و اما تا سال دیگر این موضوع به فراموشی میرود انگار
برای درمان این درد دوایی در کار نیست و تنها سوژه خبری رسانههاست؛
سوژهای نخ نما که شاید سال دیگر مطرح هم نشود.
و انگار نمیخواهیم بدانیم که دشمن بر هویت دانش آموزان ایرانی، فرزندانمان، چوب حراج زده است.