کد خبر: ۲۰۲۵۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۲     ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت که مسکو به دولت و مخالفان سوری این پیشنهاد را داده است تا برای پیگیری مسائل اصلی در چارچوب مذاکرات ژنو کارگروهی را تشکیل دهند.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، گنادی گاتیلف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: دولت سوریه در دور آتی مذاکرات ژنو 2 در 10 فوریه آتی (21 بهمن) مشارکت خواهد کرد.

این مقام روسی تصریح کرد: برای انجام فعالیت‌هایی جهت تحقق حل و فصل در سوریه باید توافق‌هایی پیرامون تعدادی از مسائل همچون برقراری آتش‌بس، مسائل انسانی و مساله تشکیل هیات انتقالی صورت گیرد و حل و فصل تمامی این مسائل ایجاب می‌کند تا کار گروه ویژه‌ای تشکیل شود.

وی در مصاحبه با خبرگزاری نووستی روسیه گفت: حل و فصل هر مساله‌ای در چارچوب مذاکرات ژنو ایجاب می‌کند تا تلاش‌های بسیاری صورت گیرد.

این مقام روسی با پیش‌بینی این امر که توافق پیرامون هیات انتقالی از مسائل دیگر دشوارتر باشد، افزود: این امر بدان معنا نیست که فقط باید بر روی یک مساله تمرکز صورت گیرد و دیگر مسائل نادیده گرفته شوند و ما بر این باور هستیم که در یک زمان در خصوص چند مساله گام‌های رو به جلو برداریم.

در همین حال، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: دولت سوریه آماده تکمیل روند انتقال سلاح‌های شیمیایی خود تا یکم ماه مارس (ماه آتی میلادی) است و دمشق درصدد است تا بخش بزرگی از سلاح‌های شیمیایی خود را در ماه جاری به خارج از سوریه منتقل کند.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که دولت و مخالفان سوری تاکنون نتوانستند در خصوص تبادل بازداشت شدگان به توافق دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: مخالفان فهرستی از افرادی را که از سوی دولت، بازداشت شده بودند به هیات دولت سوریه ارائه دادند. اما دولت نیز به نوبه خود از مخالفان خواست تا اسامی افرادی که از سوی مخالفان بازداشت شده‌اند، فاش کنند؛ اما مخالفان تاکنون این چنین فهرستی را ارائه نداده‌اند، اما ما بر این باور هستیم در صورتی که اراده لازم از سوی دو طرف وجود داشته باشد ممکن است به راه حلی در این خصوص دست یافت.

گاتیلف عنوان داشت: هیات اعزامی از سوی دولت و مخالفان در دور نخست مذاکرات در مونترو نتوانستند به توافقی در خصوص باز کردن گذرگاه‌های انسانی در حمص دست یابند. اما مذاکرات در این خصوص با میانجی‌گری بین‌المللی ادامه دارد و ممکن است راه حلی در این خصوص در آینده محقق شود. دولت و مخالفان سوریه آماده دادن ضمانت‌های مکتوب در این خصوص هستند و ما امیدوار هستیم که این امر عملی شود.

وی در ادامه افزود: مخالفان سوری شرط‌های اضافی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به برخی از مناطق کشور را مطرح می‌سازند. آن‌ها همچنین تصمیم ندارند پس از دریافت کمک‌ها سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و با وجود این که دولت سوریه چند پیشنهاد پیرامون ارسال کمک‌های بشردوستانه مطرح کرده است، اما متاسفانه تاکنون راه حل نهایی در این خصوص ایجاد نشده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها