به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، برج میلاد که با حضور هنرمندان،
منتقدان و اهالی رسانه رسمی ترین مرکز اکران و قضاوت پیرامون فیلم های
جشنواره محسوب و به همین جهت "کاخ جشنواره" خوانده می شود، دیروز و در
نخستین روز دوره سی ودوم حشنواره، حال و هوایی زمستانی را تجربه می کرد.
گزارش روز: روز زمستانی کاخ جشنواره
ساعت 10 صبح شنبه 12 فروردین با اکران
فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» جشنواره سی و دوم رسما در
کاخ جشنواره آغاز شد. فیلمی که به دلیل متن و حاشیه آثار قبلی روح الله
حجازی اگرچه در بخش خارج از مسابقه حضور داشت اما با استقبال منتقدان و
اهالی رسانه در نخستین سانس اکران برج میلاد مواجه شد.
بعد از اتمام فیلم و برگزاری نشست فرصتی
فراهم آمد تا مهمانان این دوره کاخ جشنواره فرصتی برای سرک کشیدن به گوشه و
کنار کاخ پیدا کنند و بتوانند تدبیر میزبانان در چیدمان خدمات و امکانات
را نسبت به دوره های قبل بسنجند.
پس از پذیرایی میان وعده اما اکران های
بعد از ظهر کاخ با فیلم «عاشق ها ایستاده میمیرند» آغاز شد که البته چندان
بازتاب قابل توجهی در میان منتقدان و اهالی رسانه نداشت. یک فیلم اولی
دفاع مقدسی که هم در داستان و هم در کیفیت پرداخت ضعف هایی داشت و بیشتر در
حد یک ایده خوب برای فیلمسازی متوقف مانده بود.
پس از آن نوبت به تنها نماینده سینمای
کودک در جشنواره رسید. فیلمی که البته بیش از آنکه «برای کودوک» باشد،
«درباره کودکان و نوجوانان» بود و به دلیل حال و هوای تلخ داستان هایش
چندان جذابیتی برای مخاطبان کودک نمی تواند داشته باشد. فیلم «گنجشکک اشی
مشی» البته فیلم قابل توجهی بود و از منظر اجتماعی می توان آن را یکی از
آثار شاخص جشنواره امسال دانست.
چهارمین فیلم اکران شده در برج میلاد
فیلم تازه بهرام توکلی بود. «بیگانه» فیلمی اقتباسی بود که فاصله ای قابل
توجه از نظر کیفی با آثار قبلی بهرام توکلی داشت و به همین دلیل برخی
منتقدان و مخاطبان نسبت به آن واکنش سردی نشان داند.
پس از آن و در سئانس 21:30 فیلم "سیزده"
هومن سیدی روی پرده رفت. فیلمی به شدت مبتنی بر فرم که داستانی اجتماعی را
با رویکردی مشابه آنچه پیشتر در فیلم "آفریقا" از همین کارگردان شاهد
بودیم روایت می کرد. اکران های روز نخست کاخ جشنواره در ساعت 23 به پایان
رسید تا شاید در روز دوم شاهد گرمای بیشتر و داغ شدن تنور جشنواره باشیم.
چهره روز: رخشان بنی اعتماد؛ بازگشت به میدان
روز دوم جشنواره سی و دوم با اکران یک
فیلم کنجکاوی برانگیز آغار خواهد شد. فیلم "قصه ها" به کارگردانی رخشان
بنی اعتماد که در سازمان سینمایی دولت دهم با شرایط "شبه توقیف" مواجه بود.
فیلمی که پروانه نمایش صادر شده برای آن اجازه نمایش عمومی فیلم حتی به
صورت محدود را هم شامل نمی شد!
"
امروز اما روز رخشان بنی اعتماد در کاخ
جشنواره است. منتقدان و اهالی رسانه امروز شاهد رونمایی از فیلمی تقریبا
شخصی از این فیلمساز هستند. بنی اعتماد در "قصه ها" سراغ قهرمانان آثار
گذشته خود رفته است و مروری بر حال و روز آن ها در شرایط امروز اجتماع
داشته است.
رخشان بنی اعتماد با "قصه ها" سراغ
شخصیتها و قهرمانان اصلی فیلمهایی چون «خارج از محدوده»، «روسری آبی»،
«زیر پوست شهر»، «گیلانه» و «خون بازی» رفته است تا پس از سالها بار دیگر
روی پرده سینما ظاهر شوند و راوی «قصهها»ی خود باشند.
رخشان بنی اعتماد قصه ها را سال گذشته
در شرایطی مقابل دوربین برد که چند سالی از فعالیت سینمایی فاصله گرفته بود
و حالا با قصه ها به میدان بازگشته است. آخرین فیلم بنی اعتماد پیش از این
فیلم «خون بازی» بود که کاراکتر اصلی آن با بازی باران کوثری در همین «قصه
ها» نیز حضور خواهد داشت.
حاشیه ها: چهره هایی که آمدند و بولتنی که نیامد!
روز اول جشنواره اما در کنار متن، حاشیه
های متنوعی هم داشت. از حضور چهره های سینمایی مانند عادل فردوسی پور و
پژمان جمشیدی در اکران صبحگاهی گرفته تا حضور پیشکسوتهایی چون حاتمی کیا و
تبریزی در اکران فیملهای فیلمسازان جوان در دو سئانس پایانی.
از وعده های جالب توجه روابط عمومی
جشنواره در ایام ثبت نام و صدور کارتهای مهمان برای کاخ جشنواره، کاهش دو
سومی کارتهای صادر شده و طبیعتاً خلوت تر و تخصصی تر شدن فضای کاخ بود.
وعده ای که در روز نخست جشنواره که طبق تجربه از خلوت ترین روزهاست، چندان
نمودی نداشت و به خصوص در دو سئانس پایانی که فیلم های جدی تر اکران شد حتی
شاهد کمبود جا برای سالن اصلی بودیم!
در کنار این وعده به ظاهر برزمین مانده،
اما شرایط مساعد میزبانی و طراحی امکانات و خدمات در روز نخست جشنواره
اتفاقی قابل تحسین در کارنامه روابط عمئمی جشنواره بود.
مهمترین امتیاز کاخ جشنواره در این دوره
حذف بازار فیلم از طبقه فوقاتی و استقرار امکانات مرتبط با پذیرانی در این
طبقه است. این تمهید که هم معضل نبود جا برای گپ و گفت اهالی رسانه و
منتقدان در دوره های قبل را تا حدود زیادی مرتفع کرده است امتیاز دیگری هم
داشت.
مهمانان به جای ایستادن در صف شام و
ناهار آن هم زیر بارش برف این امکان را داشتند که غذای گرم خود را در هم
محیط سرپوشیده برج صرف کنند و از تماشای بارش برف از پشت شیشه ها لذت
ببرند!
فارغ از این جزئیات که نشان دهنده
برنامه ریزی دقیق تر مسئولان روابط عمومی جشنواره نسبت به دوره های قبل
داشت اما عدم اطلاع رسانی صحیح درباره برنامه های روزانه و تمهیدات خدماتی
(مانند محل استقرار سرویسها و موارد دیگر) یکی از پاشنه آشیل های عملکرد
جشنواره در این دوره بوده است که امیدواریم مختص روز اول باشد و دنباله دار
نشود.
این ناهماهنگی به ویژه در زمینه زمان
بندی و کمیت توزیع بولتن روزانه جشنواره نمود داشت؛ بولتنی که در واپسین
ساعات روز، آن هم به صورت کاملاً محدود در کاخ رویت شد و تمام!
نکته روز: رونمایی رسمی از فیلم "ب.ز" در کاخ
یکی از حاشیه های رسانه ای پیرامون
تولیدات سینمای ایران در روزهای منتهی به جشنواره سی و دوم انتشار فهرستی
از فیلم هایی بود که گفته می شد با پشتیبانی مالی بابک زنجانی به سرانجام
رسیده است.
رنجانی که از حاشیه سازترین چهره ها در
میدان سیاست و اقتصاد در سال جاری بوده است اینگونه نامش وارد میدان فرهنگ
هم شد و کار به جایی رسید که براساس برخی گزارش ها 6 فیلم از تولیدات حاضر
در جشنواره امسال را منتسب به او دانستند.
"
از این میان البته سعید ملکان که با دو
فیلم «آشغال های دوست داشتنی» در مقام مجری طرح و «بیگانه» را به عنوان
تهیه کننده متقاضی حضور در جشنواره بود صراحتاً ارتباط مالی خود با بابک
زنجانی را تکذیب کرد. به رغم این تکذیب اما ابهامات درباره نقش و میدان عمل
این میلیارد جوان که این روزها در اوین به سر می برد، همچنان باقی ماند.
شب گذشته اما یکی از فیلم های منتسب به
زنجانی رسماً مهر تإییدی بر این انتساب زد و در تیتراژ پایانی نام او را به
عنوان سرمایه گذار فیلم ذکر کرد.
به این ترتیب تاکنون دو فیلم "سیزده" به
کارگردانی هومن سیدی در کنار پروژه "نقش نگار" به کارگردانی علی عطشانی که
از حضور در جشنواره بازماند، پروژه هایی هستند که رسماً با پشتوانه مالی و
حمایت بابک زنجانی به سرانجام رسیده اند. باید منتظر ماند و دید تا پایان
جشنواره چند فیلم دیگر به این فهرست افزوده خواهد شد.