کد خبر: ۲۰۱۵۰
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۲۳ شهريور ۱۳۹۰
روزنامه کیهان در خبری با اشاره به سفر قریب الوقوع اردوغان به ایران، این سفر را به دلیل هشدار صریح تهران به مقامات ترکیه برای حرکت نکردن در مسیر امریکا عنوان کرد.

به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، به دنبال برخي تنش هاي اخير در روابط تهران-آنكارا كه عمدتا ناشي از انطباق رويكرد تركيه و آمريكا در قبال تحولات منطقه است، رجب طيب اردوغان در اظهارنظري كه ظاهرا هدف آن مثبت سازي فضاي روابط با تهران است اعلام كرد به زودي ابتدا احمد داوود اوغلو وزير خارجه تركيه و سپس وي به تهران سفر مي كند.

اردوغان كه روز سه شنبه با روزنامه قطري الشرق گفت وگو كرده ، اظهار داشت:

آنكارا و تهران تماس ها و مشورت هاي مستمر با يكديگر دارند و به زودي وزير امور خارجه تركيه و سپس اينجانب از ايران ديدار خواهيم كرد.

اردوغان افزود: روابط اقتصادي بخش بزرگي از مبادلات طرفين را تشكيل مي دهد و ايران بزرگترين صادركننده گاز به تركيه به شمار مي رود همچنانكه ارزش تبادل تجاري دو كشور هم اكنون ده ميليارد دلار است كه براساس توافقنامه طرفين به پانزده ميليارد دلار در سال دو هزار و پانزده افزايش خواهد يافت.

وي سپس به برخي سخنان اخير آقاي احمدي نژاد اشاره كرد و گفت: من اخيرا تغييري نسبي در لحن رئيس جمهور ايران درخصوص حوادث سوريه مشاهده كردم كه گمان مي كنم تركيه در اين تغيير لحن نقش داشته است. ما پيامدهاي وخيمي را كه ممكن است بر اثر ادامه سياست سركوب كنوني دمشق براي سوريه رخ دهد براي مسئولان ايراني توضيح داديم و از آنها خواستيم كه روي مواضع ملت سوريه حساب و اعتماد كنند ما به صراحت به ايراني ها گفتيم كه نظام سوريه را لوس نكنيد زيرا اين سياست باعث مي شود كه اين نظام اقداماتي بدتر از آنچه تاكنون بدان دست زده است، انجام دهد و شما را با خود به مسير خطرناكي ببرد.

ابراز خوشحالي اردوغان از سخنان اخير احمدي نژاد در حالي است كه سياست رسمي ايران درباره سوريه كه توسط رهبرمعظم انقلاب اعلام شد هيچ تغييري نكرده و سخنان احمدي نژاد در اين مورد نیز که در رسانه‎های خارجی انعکاس ناقصی داشت، با انتقادهاي زيادي در داخل مواجه شد به گونه اي كه دفتر رئيس جمهور روز دوشنبه با انتشار متن کامل سخنان رئیس جمهور، هرگونه موضع گيري از جانب وي عليه دولت سوريه را رد كرد.

برخي منابع مطلع به «كيهان» گفتند اظهارات اردوغان محصول پيام هاي صريحي است كه اخيرا از جانب ايران دريافت كرده و در آن به وي درباره «تبديل شدن به مهره آمريكا در منطقه» هشدار داده شده است.

اردوغان درباره ديدار مقام هاي ترك از تهران گفت: احمد داود اوغلو وزير امور خارجه اين كشور به زودي براي ادامه مشورت با مقامات ايراني درباره اوضاع سوريه از تهران ديدار مي كند و به فاصله اندكي من نيز با مسئولان ايراني در تهران ديدار خواهم كرد تا طرفين درباره برخي امور مبهم تصميم نهايي را اتخاذ كنند و زمينه هاي همكاري دو كشور بيش از پيش تقويت شود.

زمان سفر داوود اوغلو و اردوغان به تهران هنوز مشخص نشده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها