کد خبر: ۲۰۰۸۲۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
سرپرست کميته اخلاق فدراسيون فوتبال گفت: ما هيچ کدام از مواد آيين نامه انضباطي فيفا را در آيين نامه جديد کميت اخلاق حذف نمي کنيم و فيفا هم معتقد است چون ورزشکاران الگوي جامعه هستند، حتي وابستگان و نزديکان آنها هم نبايد اقدامي انجام دهند که به روح فوتبال و حيثيت آن در جامعه لطمه بزند!

علي اکبر محمدزاده در گفت‌وگو با ايسنا، از معرفي تعدادي از حقوقدانان به فدراسيون فوتبال براي عضويت در کميته اخلاق و رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي خبر داد و اظهار کرد: پس از آنکه حکم سرپرستي اين کميته را دريافت کردم، قرار شد ظرف مدت يک ماه آيين‌نامه جديدي را براي اين کميته، مطابق با آيين‌نامه فيفا تنظيم کنيم. همچنين قرار شد تعدادي از حقوقدانان واجد شرايط را هم براي عضويت در کميته اخلاق به هيات رييسه فدراسيون معرفي کنيم که فعلا به صورت شفاهي تعدادي آنها را معرفي کردم و امروز (دوشنبه) هم اولين جلسه را با آنها خواهيم داشت.

** تا قبل از آماده شدن آيين‌نامه جديد، طبق آيين‌نامه فيفا عمل مي‌کنيم

وي در تشريح برنامه‌هاي جديد کميته اخلاق فدراسيون، اظهار کرد: بنده و تعدادي از همکارانم در حال بررسي بند به بند آيين‌نامه فيفا براي کميته‌ اخلاق هستيم تا بتوانيم بخشي از آن را بومي‌سازي کنيم. اين کار حداکثر يکماهه تمام مي‌شود و آيين‌نامه جديد را براي تصويب به فدراسيون تحويل مي‌دهيم. اما تا زماني که آيين‌نامه آماده شود، اگر تخلفي صورت گيرد يا رسيدگي در دستور کار باشد آن را کاملا مطابق با آيين‌نامه فيفا انجام مي‌دهيم. آخرين اصلاحات آيين‌نامه فيفا در سال 2012 به تصويب رسيده و براي تمام فدراسيون ها لازم‌الاجراست.

** کمتراز 30درصد آيين‌نامه فيفا را تغيير مي‌دهيم

سرپرست کميته اخلاق فدراسيون در پاسخ به اينکه چند درصد از آيين‌نامه فيفا بومي‌سازي يا حذف مي‌شود، به ايسنا گفت: فکر مي‌کنم کمتر از 30درصد آيين‌نامه باشد. ضمن اينکه ما چيزي را حذف نمي‌کنيم، يعني تک‌تک بندهاي آيين‌نامه فيفا اجرا مي‌شود منتها طبق اجازه‌اي که فيفا داده است، بعضي از آنها بومي‌سازي مي‌شود.

** تمام اعضاي واحد تحقيق و حکميت کميته اخلاق بايد حقوقدان باشند

وي در پاسخ به اينکه اعضاي کميته اخلاق به ويژه در بخش تحقيقات فوتبالي، چه ويژگي‌هايي خواهند داشت، اظهار کرد: کميته اخلاق و رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي صاحب ساختار و ارکان قضايي مي‌شود. اين کميته متشکل از واحد تحقيق و واحد قضايي خواهد بود که هر کدام از اين واحدها رييس، نايب‌رييس و اعضاي خودشان را خواهند داشت. واحد تحقيق حکم دادسرا و واحد قضايي حکم دادگاه را خواهد داشت. تمامي اعضاي اين 2 واحد بايد حقوق‌دانان باشند. سعي مي‌کنيم از حقوقداناني استفاده کنيم که اولاً جديد باشند تا مورد هجمه‌هاي رسانه‌اي قرار نگيريم و دوماً کساني باشند که همواره بدون حاشيه بوده و مورد پذيرش جامعه فوتبال باشند.

** رسيدگي به شکايات چک برگشتي يا مشکلات خانوادگي بازيکنان برعهده ما نيست!

محمدزاده در پاسخ به اينکه کميته اخلاق صرفا به موارد فوتبالي خارج از ميدان مسابقه رسيدگي مي‌کند يا پا را فراتر هم خواهد گذاشت نيز به ايسنا گفت: قرار نيست اين کميته کار قوه قضاييه را انجام دهد. رسيدگي به جرايم شخصي ورزشکاران و فعالين فوتبال برعهده ما نيست. به طور مثال اگر کسي چک برگشتي داشت يا با همسرش به مشکل برخورد کرده بود، ما مرجع رسيدگي به شکايت از آن ورزشکار نيستيم. فيفا بر رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي، تاکيد مي‌کند.

** فيفا براي رفتار نزديکان بازيکنان هم مجازات دارد!

سرپرست کميته اخلاق فدراسيون در واکنش به اينکه کدام نوع از قوانين آيين‌نامه انضباطي فيفا بومي‌سازي خواهد شد، تصريح کرد: بومي‌سازي‌ها مثلا به مواردي شامل جرايم نقدي که به فرانک عنوان شده و ما آن را به ريال تبديل مي‌کنيم يا اينکه فيفا از شريک زندگي بازيکن نام‌ مي‌برد اما در فرهنگ ايراني، شريک‌ زندگي صرفا به همسر بازيکن اطلاق مي‌شود؛ فيفا در اينجا قوانين را سخت‌تر هم گرفته است. حتي فيفا پا را فراتر گذاشته و دايره کنترل را به وابستگان بازيکنان هم مي‌کشاند و معتقد است چون ورزشکاران الگوي جامعه هستند، حتي وابستگان و نزديکان آنها هم نبايد اقدامي انجام دهند که به روح فوتبال و حيثيت آن در جامعه لطمه بزند! بنابراين ما هم چنين رويه اي را در پيش مي گيريم و بحث کنترل رفتاري وابستگان و نزديکان بازيکنان در صورتي که اقدام بر عليه حيثيت و آبروي فوتبال در جامعه داشته باشند را خواهيم داشت.

** جابجايي مربيان خارجي خلاف مقررات باشد، برخورد مي‌کنيم

وي در پاسخ به اينکه کميته اخلاق و رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي چه برنامه‌اي براي مبارزه با دلالي در فوتبال که نمودش را حتي اين روزها با جابجايي مربيان خارجي شاهد هستيم، دارد به ايسنا گفت: در اين باره ملاک ما آيين‌نامه نقل و انتقالات فدراسيون است که در سال 91 به تصويب رسيد. اگر براساس آن آيين‌نامه مربي، ايجنت يا باشگاهي تخلف کرده باشد به پرونده‌شان رسيدگي کرده و با جديت برخورد مي‌کنيم. ممکن است در جايي به صورت شفاهي از تخلف يا رعايت نشدن اخلاق در مورد خاصي مطلع باشيم اما مستندات قانوني وجود نداشته باشد که در اين‌گونه موارد بايد اصلاح قوانين را پيشنهاد دهيم تا پس از تصويب بر اساس آن عمل کنيم. فعلا شکايت خاصي در هيچ موردي به کميته اخلاق و رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي ارجاع داده نشده و مواردي که قبل تحت بررسي بود را فعلا همان گروه قبلي رسيدگي مي‌کنند.



 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها