به گزارش پایگاه 598 به نقل از تریبون مستضعفین، روز گذشته سایت انتخاب پنجمین قسمت از مصاحبه با هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص نظام را منتشر کرد. هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه با نادیده گرفتن فرازهای واضحی از وصیتنامه امام خمینی به تشریح شان نزول یکی از مواردی پرداخته که امام خمینی (ره) در آن از عبارت «ملاک حال فعلی افراد است» استفاده می کنند.
سوال کاملا جهت دار و خلاف عرف ژورنالیستی «انتخاب» به این صورت مطرح شده است که:
این سال ها همواره بحثی در فضای سیاسی کشور، در مورد این سخن حضرت امام(ره) وجود دارد که « ملاک حال فعلی افراد است » از این سخن حضرت امام در سال های اخیر از ناحیه چهره هایی که نه تنها سابقه ای در انقلاب نداشتند بلکه با اندیشه ها و سخنان حضرت امام (ره) مخالفت می کردند؛ بارها و بارها برای مقابله و هتک شخصیت های اصیل و برجسته انقلاب استفاده شده . آنطور که از سابقون انقلاب شنیده ام، شأن نزول این فرمایش حضرت امام چنین بود که برخی از انقلابیون در استفاده از پاره ای افراد که سابقه ای در انقلاب نداشتند ؛ مخالفت می ورزدیدند . حضرت امام از باب رافت اسلامی و ضرورت استفاده از همه کسانی که توانایی ارائه خدماتی به کشور داشتند ؛ چنین فرمودند. حضرتعالی به عنوان یکی از افرادی که در آن مقطع حساس، رابطه بسیار نزدیکی با حضرت امام (ره) داشتید، در این مورد توضیح دهید.
هاشمی نیز به چنین سوال هدفمندی پاسخ مثبت می دهد و میگوید:
بله، سوءاستفاده که میشود. هم این طرف و هم آن طرف؛ همة کلمات امام(ره) را به میل خودشان تفسیر میکنند. سخنان امام(ره) موقعی بود که یک دفعه این نگاه اوج گرفته بود که همة نیروهایی را که در زمان شاه کار میکردندیا با انقلاب همراهی نمی کردند ؛ از کار برکنار کنند و خیلی کارهای تند دیگر. ایشان آن تذکر را در آنجا دادند و گفتند : اگر اینها آدمهای قابل استفاده و مفیدی هستند و الان دیگر آن حالت را ندارند ؛ از آنها استفاده شود. البته گناهانی هست که بخشیده نمیشود مثلاً دین که به عهدهشان هست و باید این را بپردازند، مال مردم یا دولت را که خوردند باید بپردازند. کارهایی هم هست که مجازاتهایی دارد. آنها بحث دینی است و اصول زیادی هم دارند.
○ انتخاب: شان نزولش را هم شما بفرمایید
بله، اشاره درستی کردید. شأن نزول آن جمله این بود که در حذف نیروهای کاردان سابق افراط نکنند که این یک مسأله بود. الان که بحث میکنند ؛ هر کسی به میل خودش استفاده میکند. مثلاً به سلیقه فلان جریان فلان کس الان مسیر خوبی ندارد و در گذشته هم افتخاراتی داشت. میگویند افتخارات گذشته جدا، ولی الان خوب نیست. این میتواند در جایی درست باشد ؛یعنی کسی قبلاً خیلی خدمات داشته و خوب بوده و خدوم بوده و الان نیست، بله این میتواند درست باشد. ولی با تحلیل آنها؛ برای خودشان و با سلیقه آنهاست و میگویند هرکس با ما نیست، الان حالش خوب نیست که اگر این باشد؛ حرف بیربطی است. هر کسی با سلیقه خودش و با تفکّر خودش و با قانون و ملاکهای عمومی موجود؛ فکر و عمل می کند. لذا نباید این گونه بحث کرد. البته کل مسأله درست است. یعنی اگر بخواهیم در موردکسی قضاوت کنیم ؛ باید وضع فعلیاش را در نظر بگیریم . افتخارات گذشته به جای خود است و نمیخواهیم آنها را فراموش کنیم.به نظرم امام (ره) اولین بار در فرمان هشت ماده ای خود و برای رسیدگی به صلاحیت کارمندان و متصدیان امور ؛ از اشکال تراشی های جاهلانه تندروها گله و تاکید کده اند که افراد مفید و موثر با بهانه های واهی کنار گذاشته نشوند.
فکر می کنم «غمض عین از بعضی از لغزش های زمان رژیم پهلوی» را آوردند و گفتند:«میزان حال فعلی اشخاص است.»
با استناد به این سوال طراحی شده و پاسخهای تأیید آمیز هاشمی رفسنجانی کارکرد این فرمایش امام (ره) تنها منحصر به غیرانقلابیها و همراهان رژیم گذشته است و ابدا نمی توان از آن در مورد کسانی که از مواضع تند انقلابی به سمت خرسندی ضدانقلاب حرکت کرده اند استفاده نمود.
اما، امام خمینی حداقل ۳ بار از عبارت «ملاک حال فعلی افراد است» را به کار برده اند که دو بار مخاطب آن دستگاه قضایی و اجرایی بوده است و یک بار آن مخاطب عموم مردم هستند.
ایشان در «فرمان هشت مادهای» درباره حقوق مردم، قانون، قوه قضاییه و لزوم اسلامی شدن روابط و قوانین مورخ ۲۴ آذر ۶۱ مینویسند:
رسیدگی به صلاحیت قضات و دادستانها و دادگاهها با سرعت و دقت عمل شود تا جریان امور، شرعی و الهی شده و حقوق مردم ضایع نگردد. و به همین نحو رسیدگی به صلاحیت سایر کارمندان و متصدیان امور، با بیطرفی کامل بدون مسامحه و بدون اشکال تراشیهای جاهلانه که گاهی از تندروها نقل میشود، صورت گیرد تا در حالی که اشخاص فاسد و مفسد تصفیه میشوند اشخاص مفید و مؤثر با اشکالات واهی کنار گذاشته نشوند. و میزان،حال فعلی اشخاص است با غمض عین از بعض لغزشهایی که در رژیم سابق داشتهاند، مگر آنکه با قرائن صحیح معلوم شود که فعلاً نیز کارشکن و مفسدند.
و بار دیگر در ۱۵ دی ماه ۶۱ در «حکم انحلال هیأتهای گزینش در سراسر کشور، و تأسیس هیأتهای دارای صلاحیت» با تاکید بر این مساله که دستگاههای اجرایی بدون افراط و تندروی به بررسی صلاحیتهای افراد بپردازند مینویسند:
ستاد موظف است دراسرع وقت دستور دهد تا هیأتهایی به جای هیأتهای منحله، از افراد صالح و متعهد و عاقل و صاحب اخلاق کریمه و فاضل و متوجه به مسائل روز تعیین تا درگزینش افراد صالح، بدون ملاحظه روابط اقدام نمایند، و گزینش زیرنظر آنها. انجام گیرد، و دقت شود تا این افراد، تنگ نظر و تندخو و نیز مسامحه کار و سهل انگار نباشند. و چنانچه قبلاً تذکر دادهام میزان درگزینش، حال فعلی افراد است، مگر آنکه از گروهکها و مفسدین باشند، یا حال فعلی آنها مفسده جویی و اخلالگری باشد. و اما کسانی که در رژیم سابق به واسطه جو حاکم یا الزام رژیم ستمگر مرتکب بعضی نارواها شدهاند ولی فعلاً به حال عادی و اخلاق صحیح برگشتهاند، تندرویهای جاهلانه درحق آنها نشود که این ظلم است و مخالف دستور اسلام، و باید ممنوع اعلام شود.
آنچه در وصیتنامه سیاسی الهی رهبر فقید انقلاب اسلامی خطاب به آحاد مردم نوشته شده امری واضح و آشکار است که هیچ تأویلی را برنمی تابد. امام خمینی در پایان وصیتنامه خود ۴ تذکر مهم قید میکنند که آخرین آنها بدین قرار است:
من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلام نمایی بعضی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی نمودهام، که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شدهام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار مینمایاندند، و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود. و میزان در هرکس حال فعلی او است.
این دقیقا همان امری که در این سالها در مورد گردش رفتارهای برخی یاران انقلاب اسلامی از سابقه انقلابی و ضدیت کردارشان با آرا و اندیشههای امام خمینی مورد استناد قرار گرفته و باعث اعتراض کسانی شده که از یک طرف خود را به امام خمینی نزدیک می دانند و از طرف دیگر با عملکردشان در خلاف جهت منویات و اهدافی که امام در نظر داشتند و عمر شریف شان را در آن صرف کردند حرکت می کنند.