کد خبر: ۲۰۰۲۵۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۵     ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
اصغر زارعي:
اصغر زارعي گفت: مفاد مواضعي كه اين روزها از طرف آقاي جان كري و برخي از مقامات آمريكايي مطرح مي‌شود، بر خلاف روح توافق‌نامه ژنو است.
به گزارش پایگاه 598، اصغر زارعي، كارشناس مسائل سياسي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» در خصوص موضع‌گیری اخیر کاخ سفید در مورد ضرورت برچیده شدن بخش عمده‌ای از تأسیسات نظامی ایران در مرحله نهایی توافق‌نامه ژنو گفت: مواضع آقاي جان كري در مجمع جهاني داووس و همين‌طور مصاحبه‌اي كه با شبكه خبري العربيه عربستان داشت حاوي دو پيام بود؛ پيام اول اين بود كه آقاي كري بر خلاف توافقات ژنو اعلام موضع كرد كه ايران بايد ساختار غني سازي خود را بر چيند.

زارعي با اشاره به موضع‌گيري غير دوستانه‌ي كري در مصاحبه با شبكه العربيه در خصوص اينكه گزينه نظامي همچنان روي ميز است، اظهار داشت: مفاد مواضعي كه از طرف آقاي جان كري و برخي از مقامات آمريكايي اين روزها مطرح مي‌شود حول دو محور اساسي دور مي‌زند كه بر خلاف روح توافق‌نامه ژنو است؛ يكي برچيده شدن ساختار غني‌سازي هسته‌اي ايران و ديگري تعطيلي برخي از سايت‌ها از جمله سايت آب سنگين اراك است.

اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: وقتي موضع آقاي كري رسانه‌اي شد وزير محترم خارجه جمهوري اسلامي ايران هم صراحتا در مصاحبه‌اي با شبكه سي‌ان‌ان آمريكا اعلام كرد كه چنانچه واژگاني در اين توافق‌نامه مبني بر برچيده شدن برخي از سايت‌ها يا فعاليت هسته‌اي ايران ديده شود من حاضرم حرفم را پس بگيرم و ما عقب‌نشيني خواهيم كرد.

وي اقدام غير دوستانه و غير ديپلماتيك مقامات آمريكايي و بخصوص شخص جان كري را حامي از يك فاز جديد از عمليات رواني عليه دولت جمهوري اسلامي ايران دانست: متاسفانه بر خلاف ساير اعضاي 1+5، آمريكايي‌ها متاثر از فشار و لابي‌هاي سنگين صهيونيستي در درون جامعه آمريكايي و فشارهايي هم از ناحيه‌ي برخي از كشورهاي متحد عرب آمريكا در منطقه مثل عربستان و امثال آن، در خارج از جامعه آمريكا وجود دارد و اين فشارها حاكي از اين است كه آنها پاسخي را براي مخاطبانشان در جامعه‌ي عرب و همينطور در محافل صهيونيستي داشته باشند و بنابراين مجبور شدند چنين مواضع را اتخاذ كنند.

زارعي عنوان كرد: با شروع لغو و كم شدن تحريم‌ها از تاريخ 30 دي ماه كه مرحله عملي بخشي از توافقات توافق‌نامه ژنو شروع شد آمريكايي‌ها نگران هستند كه شركت‌ها، صنايع و مراكز صنعتي و تجاري اروپا وارد بازار ايران شوند و در واقع كاهش تحريم‌ها از ناحيه‌ي اين نوع شركت‌ها قابل كنترل نباشد و درواقع آنها بتوانند در سطوح وسيع وارد بازار ايران شوند. همين مسئله باعث شده كه آمريكايي‌ها نگران باشند و متحدين آمريكا هم مثل رژيم صهيونيستي و برخي از كشورهاي عربي نگراني‌شان از اين هستند كه آمريكا و آنها در حاشيه قرار بگيرند و متحدين اروپايي آمريكا از اين فرصت استفاده كنند چنانچه قبلا چيني‌ها و روس‌ها استفاده كردند.
وي تصريح كرد: در فرصت سه ماهه آينده كه احيانا تا اواخر فروردين و ارديبهشت ماه اين دوره شش ماهه اقدام مشترك براي رسيدن به يك توافق جامع به سر خواهد آمد، آمريكايي‌ها و متحدين آنها در منطقه و لابي‌هاي صهيونيستي سعي خواهند كرد كه با ايجاد حملات رسانه‌اي و عمليات رواني، جنگ رواني گسترده به پا كنند تا ايران را وادار به موضع انفعال كنند و به اين ترتيب از مواضع خود عقب‌نشيني كند.
 
 
زارعي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران مقابل اين حملات رسانه‌‌اي بايد از تمام ظرفيت‌هاي خود براي پاسخگويي به اين عمليات رواني و عدم صداقت طرف‌هاي آمريكايي و برخي از كشورهاي اروپايي بهره لازم را ببرد، تاكيد كرد: ظرفيت‌هايي مانند مجلس شوراي اسلامي، رسانه‌هاي ما و خصوصا رسانه‌هاي مكتوب، همين‌طور نهادها و مراكز مدني و دانشگاهي و به ويژه مردم كه بر خلاف مردم اروپا و آمريكا، كاملا مردم سياسي و داراي شور و شعور انقلابي بالايي هستند به عنوان اصلي‌ترين توان و ظرفيت و پتانسيل جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند در مسير يك هم‌افزايي ملي قرار گيرد و اجازه ندهيم كه آنها با استفاده از جنگ رواني و قدرت رسانه‌اي خود افكار عمومي دنيا را به سمت و سويي ببرند كه بخواهند از آن بهره‌برداري كنند.
 
 
اين كارشناس مسائل سياسي اضافه كرد: اعتقاد من اين است كه دولت يا وزارت خارجه به تنهايي نمي‌تواند از پس فشارها و حجم گسترده عمليات رواني كه از ناحيه‌ي آمريكا صورت مي‌گيرد، موفق شود و اين اقدام مستلزم همكاري همه قوا مجريه، قضائيه، مقننه، نهادهايي مثل نهادهاي مدني و دانشگاهي ما مثل رسانه‌ها و مردم همه با هم بايد در يك صف واحد قرار بگيرند تا بتوانيم اين نرمش قهرمانانه را به يك برد و پيروزي شيرين براي به دست آوردن يك موفقيت بزرگ در اين مقطع كليد بزنيم.
 
 
وي خاطر نشان كرد: انتظار اين است كه در سه ماه از سقف شش ماه باقي مانده، مسئولين و ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ايران با درايت، تدبير، هوشياري و استفاده از همه ظرفيت‌ها بتوانند به موقع واكنش لازم را نشان دهند.
 
 
زارعي در پايان گفت: به رغم اينكه مي‌بينيد بازرسان آژانس در كشور ما آمدند و در روز 30 دي ماه گزارش خود را هم مبني بر اينكه ايران به توافقات و تعهداتش عمل كرده، ارائه دادند، ما هم بايد طرف‌هاي مقابل را وادار كنيم كه به تعهدات خود عمل كنند و از گرفتن مواضع غير اصولي و غير منطقي و استفاده از ادبيات غير محترمانه و قلدرمآبانه مبني بر اينكه گزينه نظامي روي ميز است، پرهيز كنند. رئيس جمهور محترم صراحتا اعلام كرد كه ملت ما با ادبيات زورمدارانه مقابله خواهد كرد و بايد با ملت ما با احترام و تكريم صحبت شود زبان زور را با زبان زور پاسخ خواهيم داد.   
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها