کد خبر: ۱۹۹۸۶۲
زمان انتشار: ۰۰:۰۵     ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
دولت روحانی به شدت محافظه‌کار است/
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، دولت جدید به شدت محافظه‌کار است در حالی که احمدی‌نژاد می‌خواست قانون را به یکباره اجرا کند و می‌گفت مرگ یکبار و شیون یک بار.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، در ادامه مناظره جمشید پژویان در مورد سیاست افزایش قیمت بنزین برای ماشین‌های گران‌قیمت اظهار داشت: در مجموع تجربیاتی که در اقتصاد ایران و همچنین کشورهای سوسیالیستی وجود داشته است این است که سیاست تبعیض قیمتی چندان کارآمد نیست.

وی افزود: یکی از شروط اجرای سیاست تبعیض قیمتی این است که حد و حدودی برای خودروهای ارزان و گران تعریف کنیم؛ یکی از مشکلاتی که اعمال این سیاست به وجود می‌آورد فروش بنزین سهمیه‌ای ارزان به مصرف‌کنندگان بنزین گران است و در واقع بازاری برای معاوضه کالای بنزین به وجود می‌آید.

در همین باره دینی ترکمانی گفت: در سال 85 مصرف بنزین 73 میلیون لیتر در روز بود این رقم در سال 86 با سهمیه‌بندی بنزین به 64 میلیون لیتر رسید که نشان می‌دهد این سیاست سهمیه‌بندی تأثیرگذاری بیشتری بر کاهش مصرف بنزین داشت تا سیاست قیمتی که در سال 89 به اجرا در آمد.

قادری در ادامه این برنامه گفت: نیازی به سهمیه‌بندی بنزین نیست و یا اعمال قیمت‌های تبعیضی برای خودروهای گران‌قیمت نیست بلکه در همان ابتدا اگر عوارض و مالیات این خودروها افزایش یابد می‌تواند به گونه‌ای سیاست غیرقیمتی را اعمال کند.

پویا جبل‌ عاملی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان مبنی بر اینکه اگر تعدیل قیمت حامل‌های انرژی انجام شود آیا قول می‌دهید دیگر نیاز به اصلاح مجدد قیمت‌ها نباشد گفت: برای اجرای این سیاست‌ها به غیر از اجماع در میان مسئولان باید در بین مردم هم اجماع ایجاد شود و در واقع مردم با توجیه شدن با این سیاست همراه شود.

وی تأکید کرد: تا زمانی که تورم وجود دارد نیاز به تعدیل نرخ‌ها هم هست.

وی تصریح کرد: قطعاً در میان‌مدت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی منجر به کاهش نرخ تورم خواهد شد زیرا کسری بودجه دولت کاهش داده و نیاز دولت به استقراض و چاپ پول را از بین می‌برد.

حسینی‌نیا سیاست پیشنهادی خود را اعمال الگوی قیمتی مقداری عنوان کرد و گفت: سهمیه یارانه‌ای به صورت یکسان برای همه مردم در نظر گرفته شود و از طرف دیگر مصرف بیش از اندازه به قیمت آزاد تعیین شود.

دینی ترکمانی در این باره گفت: در ابتدا دولت باید ساختار نهایی خود را اصلاح کند؛ بانک‌ها در این زمینه تلاش خود را کرده‌اند به گونه‌ای که هم اکنون نرخ پس‌انداز بیش از نرخ سرمایه‌گذاری است و از طرف دیگر درآمدهای ارزی بالا و نیروی انسانی فراوان وجود دارد بنابراین اشکال کار در مدیریت ناکارآمد است.

جعفر قادری در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود اینکه دولت قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را به طور کامل اجرا نکرد و افزایش 38 درصدی تعیین شده برای قیمت حامل‌های انرژی در بودجه 92 اجرایی نشد و مجلس در این باره اقدامی انجام نداد گفت: به نظر می‌رسد دولت جدید نسبت به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اصلاح قیمت حامل‌های انرژی جدی نیست.

وی تصریح کرد: دولت جدید بیش از حد محافظه‌کار است در حالی که احمدی‌نژاد قصد اجرای یکباره قانون را داشت و می‌گفت مرگ یکبار و شیون یکبار.

وی در خصوص تبصره پیشنهادی دولت برای منابع هدفمندی یارانه‌ها گفت: مجلس به نظر می‌رسد پیشنهاد 64 هزار میلیارد تومانی را با تعدیل‌هایی تصویب کند البته اینکه باید مورد توجه باشد که قیمت برق و آب در این درآمدها منظور نشده است.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر برای تحقق این درآمد نیازمند رشد 82 درصدی قیمت حامل‌های انرژی باشیم به نظر می‌رسد بار اصلی این افزایش بر دوش بنزین است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها