کد خبر: ۱۹۹۷۵۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۰۴ بهمن ۱۳۹۲
جسدی که قصد سفر به شمال داشت در کنار چهار مسافر دیگر به مقصد رسید!
عرشیا می گوید راهی جز این نبود. پدر همیشه می گفت دوست دارد در خاک زادگاهش دفن شود. برای پیگیری و رسیدگی به امور قانونی مجوز برای خروج از شهر زمان نداشتیم و مردم در شهر پدری، منتظر رسیدن جنازه بودند...

***

پیگیری امور انتقال جسد از شهر تهران به سایر شهرستانها ظاهرا پروسه پیچیده و زمان بری دارد. مشکلات خانواده عزادار، محدودیت های زمانی هماهنگیهای مراسم تشییع و عزاداری و ناخوش احوالی خاندان متوفی، در شرایط سختی که بر آنها می گذرد، تنها بودن همراه متوفای شهرستانی در پایتخت و نا آشنایی و ناتوانی این همراه برای رسیدگی به امور اداری خروج جسد از پایتخت و انتقال آن به شهرستان، و از همه مهمتر هزینه ی گزاف و وحشتناک انتقال جسد با آمبولانس به شهرستان، همه و همه دست به دست هم می دهند تا راهی برای انتقال جنازه هایی که قرار است در شهرستان دفن شوند جستجو شود.



عکسها تزئینی است
***

عرشیا خوشحال است. پدر آرزو داشته در خاک زادگاهش دفن شود و عرشیا و برادرانش در شرایط سخت و تالم روحی که داشته اند توانسته بودند تصمیم فوری برای یافتن راهی بدون عبور از پروسه ی قانونی پیدا کنند. لباسهای رسمی پدر (به جنازه ی سرد و رنگ پریده ی پدر) پوشانده می شود. کلاه مرتبی روی سر بی تعادلش می گذارند و تا روی پیشانی پایین می کشند.

عینک بزرگ پدر را آرام روی چشمانش می نهند و جنازه ی پدر را روی صندلی عقب به زحمت می نشانند.  صادق و رحیم سریع دو طرف پدر می نشینند و محکم شانه به شانه ی او می نشینند و گردن پدر که به هر سو فرو می افتد با بالش سفری ثابت نگه داشته می شود. پراید به سمت خروجی شهر حرکت می کند و پسرها به هنگام عبور از معابر مورد رصد و احتمال شناسایی جسد، به نشانه ی علاقه و خستگی توامان سرشان را (هر دو) روی شانه های پدر می گذارند و ادای خفته بودن بر شانه ی پدر را بازی می کنند تا گردن جنازه ی پدر به این سو و آن سو نلغزد و شکی برنیانگیزد و به سلامت جنازه ی پدر را تا زادگاهشان برسانند.

و بالاخره با همراهی پسران، پراید با امانتداری کامل، جسد را سلامت به زادگاهش رساند.

***

بنظر می رسد پروسه ی وقت گیر و پرفشار انجام مقدمات خروج متوفی از پایتخت، مسیر را برای عبورهای آسان و بی خبر سوق داده و در بسیاری موارد خانواده ی متوفی، از اقدام خروج بدون مجوز از شهر ناچارند. شاید بد نباشد مسولان در این زمینه اقدامی کنند و بازنگری در این امر شود تا اگر راهی برای اختصار این روند امکانپذیر باشد، در این زمینه تدبیری به نفع تسهیل این امر و سهولت انجام امور اداری این انتقالات و تسهیلی برای خانواده های غیرمتمکن جهت هزینه های انتقال در نظر گرفته شود.
منبع: پارسینه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها