کد خبر: ۱۹۹۷۳۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۰۴ بهمن ۱۳۹۲
رییس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: استعمال دخانیات در گذشته بیشتر معطوف به سنین بزرگسالی بود اما امروزه درنوجوانان و جوانان رو به افزایش است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر علیرضا مرندی امروز در جلسه هم اندیشی برنامه های کنترل دخانیات افزود: افزایش استعمال دخانیات در میان جوانان و به خصوص زنان مشکلات بسیاری را ازجمله سقط جنین ، سرطان ریه و بیماری های غیر واگیر دیگر را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات هزینه های زندگی را به مراتب افزایش و نیروی مولد را نیز کاهش می دهد گفت: باید مصرف دخانیات در اماکن عمومی ممنوع و فروش سیگار به افراد زیر 18سال متوقف شود.

مرندی افزود : کشورها باید زمین های کشاورزی خود را به کشت تنباکو اختصاص ندهند.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت دخانیات یکی از عوامل بازدارنده در این زمینه است و ما باید برنامه های مبارزه با دخانیات را به طور جدی دنبال کنیم.

در ادامه این جلسه دکتر کاظم ندافی رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه روند مصرف دخانیات از سال 84 افزایش چشمگیری نداشته است گفت: اما استعمال دخانیات و قلیان در میان زنان و بعضی از گروه های سنی افزایش داشته است.

به گفته وی همچنین مصرف روزانه قلیان از سال88 تا 90 به سرعت در حال افزایش بوده است و در بین بانوان نگران کننده ارزیابی شده است.

وی گفت : باید نقش آموزش و پرورش در این زمینه بسیار پررنگ باشد و افزایش قیمت دخانیات اثرات مثبتی در سلامت کشور دارد .

جلسه هم اندیشی برنامه های کنترل دخانیات ، یک دهه پس از معاهده جهانی ،امروز - پنجشنبه- با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ، پ‍ژوهشکده سل و بیماری های ریوی ، مرکز تحقیقات و پیشگیری و کنترل دخانیات ، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ،جمعیت مبارزه با دخانیات ،سازمان بهزیستی کشور و بسیاری از موسسات وابسته در زمینه دخانیات در حال برگزاری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها