کد خبر: ۱۹۹۴۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۲     ۲۱ شهريور ۱۳۹۰
بلومبرگ طی تحلیلی از سیاست های جدید ترکیه در مورد خاورمیانه به انگیزه های اقتصادی این سیاست اشاره کرد و نوشت: اردوغان رویای احیای امپراتوری عثمانی را در سر می پروراند.
خبرگزاری فارس: رؤياي احياي امپراتوري عثماني در سر مقامات تركيه

به گزارش 598 به نقل از گروه اقتصاد بین الملل فارس بلومبرگ طی گزارشی نوشت: روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی پس از حمله سال گذشته نیروی دریایی این رژیم به کاروان آزادی و کشته شدن تنی چند از شهروندان ترکیه و عدم عذر خواهی تل آویو از مقامهای آنکارا رو به سردی و تیرگی گراییده است .
طی هفته گذشته ترکیه سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور را اخراج کرده است و کلیه قراردادهای نظامی با این رژیم را به حالت تعلیق درآورده است . رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه قصد دارد با اعزام ناو های جنگی بیشتر به شرق مدیترانه توازن قوا در منطقه را به نفع خود تغییر دهد. وی همچنین احتمالا قصد سفر به نوار غزه را خواهد داشت .
بر اساس این گزارش در حالی که منطقه خاور میانه این روزها با انقلاب و جنگهای داخلی روبرو است ترکیه قصد دارد از این فرصت برای افزایش حضور و نفوذ خود در منطقه استفاده کند . ترکیه که هنوز نتوانسته موافقت اتحادیه اروپا را برای عضویت در این اتحادیه جلب کند اکنون به نظر می رسد با اردوغان قصد دارد میراث گذشته امپراتوری عثمانی را دوباره زنده کند و به قدرت بزرگی در منطقه تبدیل شود .
البته تغییر سیاستهای خارجی ترکیه برای این کشور هزینه های زیادی در بر خواهد داشت و مهمترین هزینه آن افزایش تنش با رژیم صهیونیستی که به شدت مورد حمایت اروپا و آمریکا است خواهد بود .
بولنت علیرضا رییس مرکز مطالعات راهبردی در واشنگتن در این باره تاکید کرد ترکیه با حمایت از فلسطین موضع سرسختی را در برابر اسراییل اتخاذ کرده است ولی سوال اصلی این است که ادامه این تنش تا چه حد بر روابط ترکیه و غرب تاثیر منفی خواهد داشت . یکی از مهمترین دلایل افزایش نفوذ ترکیه در منطقه طی سالهای اخیر به واسطه افزایش روابط ترکیه با غرب بوده است .
اردوغان در آغاز سفر به سه کشور منطقه امروز به مصر می رود . وی همچنین تمایل خود را برای سفر به نوار غزه اعلام کرده است .وی قصد دارد به تونس و لیبی نیز سفر کند . البته به نظر می رسید سیاستهای خارجی جدید ترکیه منافع اقتصادی و تجاری این کشور را تامین خواهد کرد .
حجم مبادلات تجاری ترکیه با خاور میانه و شمال آفریقا از زمان به قدرت رسیدن اردوغان شش برابر شده است و سال گذشته به بیش از 30 میلیارد دلار رسیده است . این رقم معادل 27 درصد صادرات ترکیه است که نسبت به سال 2002 دو برابر شده است .
 بر اساس این گزارش حجم مبادلات تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی نیز در هفت ماه نخست 2011 به 2.7 میلیارد دلار رسیده است .
مواضع اخیر اردوغان در قبال رژیم صهیونیستی با حمایت برخی سران کشورهای عربی نیز روبرو شده است . سیف ادین گورسل  استاد دانشگاه ترکیه در این باره تاکید کرد کالاهای ساخت ترکیه در بین کشورهای اسلامی از جایگاه خوب و بالایی برخوردار شده است . ترکیه همچنین طی سالهای اخیر سرمایه گذاری های زیادی را از کشورهای خاور میانه جلب کرده است . شرکتهای بزرگ عربستان سعودی طی سالهای اخیر سرمایه گذاری های زیادی در ترکیه انجام داده اند .
در عین حال اروپا هنوز مهمترین شریک تجاری ترکیه به شمار می رود . هنوز بخش مهمی از صادرات ترکیه به بازارهای اروپایی است . ترکیه ششمین بازار صادراتی مهم رژیم صهیونیستی  به شمار می رود .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها