کد خبر: ۱۹۹۲۴۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
پس از آنکه دو روز درگیری در اوکراین به زخمی شدن بسیاری منجر شد، نخست‌وزیر این کشور هشدار داد که نیروهای امنیتی می‌توانند با استفاده از اهرم فشار، معترضان را متفرق کنند.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "میکولا آزارف"، نخست‌وزیر اوکراین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "وستی 24" روسیه عنوان داشت که اگر معترضان به اقدامات تحریک‌آمیز خود پایان ندهند، مقامات براساس قوانین جدید آن‌ها را سرکوب خواهند کرد.

علاوه بر این وب سایت با نفوذ "زرکالو تیژنیا" گزارش داد که مقامات اوکراین طرحی دقیق را برای تحت کنترل در آوردن مکان‌های درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی آماده کرده‌اند.

اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که اوضاع اوکراین در حال خروج از کنترل است.

درگیری‌ها در روز سه‌شنبه نیز در کی یف ادامه داشت. معترضان به سوی نیروهای امنیتی کوکتل مولوتف پرتاب کردند و آن‌ها نیز با گاز اشک آور، گلوله پلاستیکی و نارنجک‌های صوتی واکنش نشان دادند.

اوکراین

طبق قوانینی که به تازگی در اوکراین تصویب شدند، تقریبا هرگونه اعتراضی غیر قانونی محسوب شده و تا سقف پنج سال حبس به همراه خواهد داشت.

در این میان آزارف در عین هشدار به معترضان، ابراز امیدواری کرد که نیازی به این گونه اقدامات نباشد.

اما لاوروف در کنار خطرناک‌ خواندن شرایط در اوکراین، از اتحادیه اروپا به دلیل حمایت "گستاخانه" از این اعتراضات انتقاد کرد.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل شرایط اوکراین را "بسیار نگران کننده" توصیف کرده و گفت که دولت باید قوانین جنجالی جدید را لغو کند.

اما گزارشات مختلفی از درگیری‌ها به دست می‌رسد. پلیس اعلام کرده است که 163 نیروی امنیتی در درگیری‌ها زخمی شده‌اند. این در حالی است که فعالان نیز می‌گویند صدها معترض زخمی شده‌اند.

اوکراین

اما گروه آزادی مطبوعات اوکراین نیز از صدمه دیدن 35 روزنامه‌نگار در جریان این درگیری‌ها خبر داد.

در همین راستا وزیر کشور اوکراین اعلام کرد که 50 فعال در رابطه با تحقیقات شورش گسترده، دستگیر شده‌اند. "ایگور لوتسنکو"، فعال و روزنامه نگار برجسته اوکراینی که ربوده شده بود در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که یک روز پس از ربوده شدن توسط افراد ناشناس در یک جنگل در اطراف کی‌یف رها شد.

معترضانی که در صحنه درگیری‌ها حضور داشتند نیز گفتند که پیامکی با این عنوان دریافت کرده‌اند: شما به عنوان شرکت کننده در ناآرامی‌های گسترده شناسایی و ثبت شدید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها