کد خبر: ۱۹۹۱۱۴
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
خادمی:
یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: در آیین‌نامه‌ داخلی مجلس برای سوال نمایندگان از وزرا از عنوان «کارت زرد» استفاده نشده است و این موضوع جایگاه قانونی ندارد.

به گزارش 598 ، روزنامه مردم سالاری نوشت: «حسین خادمی» کارشناس مسائل حقوقی بابیان‌ اینکه طرح موضوع استیضاح وزرا در صورت دریافت 3 کارت زرد اشتباه است، گفت: از هنگامی که دولت یازدهم تشکیل شده، سه بار از وزرا در صحن علنی سوال شده که اکثریت نمایندگان پاسخ وزیر را قانع‌کننده نداستنه‌اند اما رسانه‌ها از این مسئله به عنوان کارت زرد نام می‌برند که این موضوع اشتباه است و نباید برای آن تعریف و تفسیر دیگری قائل باشیم. 

وی با اشاره به اینکه اصطلاح کارت زردی که نمایندگان مجلس به وزرای دولت می‌دهند درست نیست، افزود: نباید فراموش کرد که کارت زرد از میادین ورزشی در ذهن مردم نقش بسته است بدین معنا که داور یک مسابقه به بازیکن کارت زرد اول را می‌دهد یعنی به بازیکن می‌گوید اگر خطایی دیگر مرتکب شود از زمین بازی اخراج می‌شود. 

خادمی تصریح کرد:جایگاه کارت زرد در ماده 125 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در مبحث رای علنی با ورقه آمده است و از عنوان کارت زرد به معنی علامت امتناع استفاده شده است یعنی رای ممتنع که به معنای قانع‌نشدن اکثریت نمایندگان نیست.

این کارشناس حقوقی بر این اساس اظهار داشت: درباره سوال نمایندگان از وزرا بر اساس ماده 210 آیین‌نامه مجلس اگر سوالی از وزیری در صحن علنی مجلس پرسیده شد و نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر قانع نشد، رئیس جلسه نظر نمایندگان حاضر در جلسه را می‌گیرد و اگر نمایندگان از پاسخ وزیر قانع نشده باشند رئیس مجلس نظر اکثر نمایندگان مجلس را به رئیس‌جمهور جهت رسیدگی اعلام می‌کند. 

خادمی تصریح کرد: چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رای اکثریت، نمایندگان از پاسخ وزرا قانع نشوند طرح استیضاح وزیر با رعایت مفاد اصل هشتادو نهم قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. بدین معنی که نمایندگان حق دارند حتی بدون دادن کارت زرد هم استیضاح را انجام دهند و برای استیضاح نیز الزامی به داشتن کارت زرد نیست. 

این کارشناس حقوقی در پایان خاطر‌نشان کرد: با توجه به آیین‌نامه‌ داخلی مجلس در رابطه سوال نمایندگان از عنوان کارت زرد استفاده نشده است و این موضوع جایگاه قانونی ندارد اما متاسفانه رسانه‌ها با خلق واژه "کارت زرد" یک بار روانی در جامعه به وجود می‌آورند در حالی که این برداشت صحیح نیست لذا نباید به مردم آموزش اشتباه داده شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها