کد خبر: ۱۹۷۲۱۱
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۲۳ دی ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
خبرهای رسیده حاکیست آمریکا پیشنهاد کرده تا 10 میلیارد دلار به صورت نقد به ایران بپردازد تا این کشور گروگان های آمریکایی را آزاد کند.

رخدادهای23  دی 1359

چکیده

  • توطئه ایجاد اغتشاش در دانشگاه ها که از سوی گروهک های ضد انقلاب بخصوص گروه های چپ گرا طراحی شده بود به علت حضور فعالانه مردم با با شکست مواجه شد.
  • بنی صدر در مورد توطئه یورش ضد انقلاب به دانشگاه ها پیامی را صادر و تاکید کرد : هر عملی در جهت انحراف اذهان عمومی به نام ریاست جمهوری صورت گیرد مورد تایید نیست.
  • ستاد امنیت تهران، کمیته مرکزی انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران در اطلاعیه هایی نسبت به توطئه گروهک های چپ نظیر پیکار، راه کارگر، چریک های اقلیت و وابستگان لیبرال در به اغتشاش کشاندن دانشگاه ها هشدار دادند.
  • سخن گوی سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران: با تلاش «رضا فتحی» طراح ایرانی کوره دوار ذوب چدن از مرحله آزمایش به  مرحله تولید رسیده است.
  • مهدی غیوران بازرس ویژه ریاست جمهوری از مقام خود استعفا داد.
  • مشاور فرهنگی و مطبوعاتی بنی صدر تاکید کرد ولایت فقیه روح و جوهر اسلام علوی و جوهر اساسی انقلاب ماست.
  • نخست وزیر با بیان اینکه  مسئله گروگانها در حال پیشرفت است، تاکید کرد تا زمانی که آمریکا دست از  تجاوز خود برندارد ما عقب نشینی نخواهیم کرد.
  • روزنامه «الثوره» چاپ سوریه گزارش داد پیروزی انقلاب ایران و  طرح مقابله با استعمارگران از سوی جمهوری اسلامی، مقامات آمریکا را به وحشت انداخته است.
  • خبرهای رسیده حاکیست آمریکا پیشنهاد کرده تا 10 میلیارد دلار به صورت نقد به ایران بپردازد تا این کشور گروگان های آمریکایی را آزاد کند.
  • یونایتدپرس گزارش داد حمله 6 مرد مسلح به سفارت ایران در لندن که اردیبهشت ماه سال جاری صورت توسط یک مقام عالی رتبه عراقی سازماندهی شده بود.
خنثی سازی توطئه ایجاد اغتشاش در دانشگاه ها

توطئه ایجاد اغتشاش در دانشگاهها به علت حضور فعالانه مردم با با شکست مواجه شد.گروههای مختلف مردم با اطلاع از این توطئه در حوالی دانشگاه تهران گرد هم آمدند و به نیروهای نظامی و انتظامی که برای خنثی سازی توطئه در میدان انقلاب حاضر شده بودند یاری رساندند. هزاران نفر از مردم که برای خنثی سازی این توطئه جمع شده بودند در مقابل دانشگاه تهران نماز جماعت برگزار کردند.(1)

اطلاعیه بنی صدر درباره یورش به دانشگاه

رییس جمهور در مورد توطئه یورش ضد انقلاب به دانشگاه ها پیامی را صادر کرد. در پیام بنی صدر آمده است؛ ملت مسلمان و شریف ایران، برابر اطلاعات رسیده گروهی قصد دارند تحت عنوان بازگشایی دانشگاه ها در تهران به داخل این مراکز علمی یورش ببرند. رئیس جمهور ادامه داد : هر عملی در جهت انحراف اذهان عمومی به نام ریاست جمهوری صورت گیرد مورد تایید نیست.(2)

هشدار نهادهای انتظامی و امنیتی به آشوبگران

ستاد امنیت تهران، کمیته مرکزی انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران در اطلاعیه هایی نسبت به توطئه گروهک های چپ نظیر پیکار، راه کارگر، چریک های اقلیت و وابستگان لیبرال در به اغتشاش کشاندن دانشگاه ها هشدار دادند. در اطلاعیه ستاد امنیت تهران آمده است؛ به یاری خدا و رهبری امام خمینی، با قاطعیت با این منافقین برخورد می کنیم و آنها را به دادگاه می سپاریم. سپاه پاسداران نیز در اطلاعیه خود هرگونه تشنج و درگیری را به بهانه بازگشایی دانشگاه ها محکوم و از مردم خواست که حفظ نظم را به نیروهای انتظامی و قانونی بسپارند.(3)

توطئه ایجاد اغتشاش در دانشگاهها به علت حضور فعالانه مردم با با شکست مواجه شد.گروههای مختلف مردم با اطلاع از این توطئه در حوالی دانشگاه تهران گرد هم آمدند و به نیروهای نظامی و انتظامی که برای خنثی سازی توطئه در میدان انقلاب حاضر شده بودند یاری رساندند.
اختراع «کوره دوار» توسط مخترع ایرانی

یک ایرانی موفق شد یک کوره دوار ذوب چدن بسازد. سخن گوی سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران با اعلام این خبر افزود: با تلاش «رضا فتحی» طراح ایرانی کوره دوار ذوب چدن ار مرحله آزمایش به  مرحله تولید رسیده است. با این اختراع که می تواند جایگزین کوره های سنتی شود، ایران از وارد کردن بوته گرافیتی از خارج بی نیاز خواهد شد.(4)

استعفای بازرس ویژه ریاست جمهوری

مهدی غیوران بازرس ویژه ریاست جمهوری از مقام خود استعفا داد. در متن استعفا نامه غیوران خطاب به بنی صدر آمده است : چندی است به عللی انجام وظایف این بازرسی دچار رکود شده و دیگر فعال نیست و چون هدفم اثبات حق و طریقم راه امام است، دیگر در این مسئولیت به مقصود رسیدنم میسر نیست؛ به جهت اینکه در پیشگاه خدا مسئول نباشم استعفا می دهم.(5)

مشاور بنی صدر: ولایت فقیه جوهر اسلام علوی است

مشاور فرهنگی و مطبوعاتی بنی صدر تاکید کرد ولایت فقیه روح و جوهر اسلام علوی و جوهر اساسی انقلاب ماست. علی موسوی گرمارودی با اشاره به اینکه در طول تاریخ اسلام هرچه داریم از همین ولایت فقیه بوده است، گفت: در دوران پس از غیبت، ارتباط مردم با فقهای بزرگ قطع نشده است و این ارتباط گاهی آشکار و گاهی پنهانی بوده است. وی در ادامه در خصوص سیاست خارجی نیز گفت: باید برمبنای شعار نه شرقی و نه غربی حرکت و به دنبال استقلال کشور باشیم.(6)

رجایی : آمریکا تا روزی که ما از اصول دست برنداریم توطئه خواهد کرد

نخست وزیر با بیان اینکه  مسئله گروگانها در حال پیشرفت است، تاکید کرد تازمانی که آمریکا دست از  تجاوز خود برندارد ما عقب نشینی نخواهیم کرد. محمد علی رجایی  درباره محاصره اقتصادی نیز گفت:  آمریکا تازمانی که ما دست از اصول انقلابی خود برنداریم از توطئه و محاصره ما دست بر نخواهد داشت. وی خاطر نشان کرد بهترین راه مقابله با محاصره اقتصادی خود کفایی ملی است.(7)

علی موسوی گرمارودی  مشاور فرهنگی مطبوعاتی بنی صدر با اشاره به اینکه در طول تاریخ اسلام هرچه داریم از همین ولایت فقیه بوده است، گفت: در دوران پس از غیبت، ارتباط مردم با فقهای بزرگ قطع نشده است و این ارتباط گاهی آشکار و گاهی پنهانی بوده است.
وحشت آمریکا از استعمار ستیزی ایران

روزنامه «الثوره» چاپ سوریه گزارش داد پیروزی انقلاب ایران و  طرح مقابله با استعمارگران از سوی جمهوری اسلامی، مقامات آمریکا را به وحشت انداخته است. این گزارش می افزاید آمریکا از تغییر سیاست نفتی ایران نیز نگران است و این انگیزه مقامات واشنگتن را برای به راه انداختن جنگ توسط صدام علیه ایران ترغیب کرده است. این موضوع را «الکساندر هیگ» وزیر دفاع آمریکا نیز در جلسه کنگره اعتراف و مدعی شد تغییرات بوجود آمده در ایران در جنگ عراق علیه ایران سهیم بوده است.(8)

آمادگی آمریکا برای پرداخت 10 میلیارد دلار به ایران

خبرهای رسیده حاکیست آمریکا پیشنهاد کرده تا 10 میلیارد دلار به صورت نقد به ایران بپردازد تا این کشور گروگان های آمریکایی را آزاد کند. از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش داد «شاذلی بن جدید» رئیس جمهور الجزایر، «وارن کریستوفر» معاون وزیر خارجه آمریکا  و مذاکره کننده اصلی درخصوص گروگانها را به حضور پذیرفته است. هنوز مقامات رسمی الجزایر و آمریکا در خصوص پرداخت 10 میلیارد دلار به ایران اظهار نظر رسمی نکرده اند.(9)

سازماندهی حمله به سفارت ایران در لندن توسط عراقی ها

یونایتدپرس گزارش داد حمله 6 مرد مسلح به سفارت ایران در لندن که اردیبهشت ماه سال جاری صورت گرفت  و طی آن 5 نفر از مهاجمین توسط نیروهای پلیس انگلیس کشته شدند، توسط یک مقام عالی رتبه عراقی سازماندهی شده بود. فوزی بداوی نژاد تنها بازمانده حمله به سفارت ایران درلندن در دادگاه جنایی اعتراف کرده است که او و 5 مرد مسلح دیگر در عراق آموزش دیده اند و تابعیت عراقی نیز دریافت کرده بودند. وی همچنین اعتراف کرده است  یک مقام عراقی به ما گفت شما برای انجام عملیات در انگلیس انتخاب شده اید زیرا در آن کشور آزادی بیشتری وجود دارد. دادستان دادگاه« اولدبیلی» انگلیس نیز بر اعترافات فوزی نژاد صحه گذاشت.(10)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 24 دی 1359 ، صفحه 2

2-  اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 2

3-  جمهوری اسلامی ، 23 دی 1359 ، صفحه 3

4-  اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 4 ، جمهوری اسلامی در 34 سال پس از پیروزی انقلاب به چنان حد از پیشرفت علمی رسیده است که دشمنان نیز به آن معترفند . در حالی که تولید کوره دوار توسط مخترع ایرانی در ابتدای پیروزی انقلاب به روزنامه ها راه می یافت امروز و با گذشت 34 سال ایران مرزهای علم و فناوری را درنوردیده و با دستیابی به انرژی های نوین از جمله فناوری صلح آمیز هسته ای دشمنان را نگران کرده است . نیازمندی مطلق ایران در بسیاری از حوزه ها به خودکفایی و صادرات رسیده و به فرموده رهبر عزیز انقلاب تنها راه غلبه بر توطئه های دشمنان از جمله تحریم نیز تکیه بر داخل است . انتشار این گونه اخبار و از روزنامه های ابتدای انقلاب برای یادآوری این نکته است که از کجا به کجا رسیده ایم باشد که شکاکان و بد دلان به خود آیند و دستاوردها را به هیچ نگیرند...

5- اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 4

6- اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 10

7-  اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 11

8- اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 12

9- اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 12

10- اطلاعات ، 24 دی 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها