کد خبر: ۱۹۶۶۰
زمان انتشار: ۱۵:۱۹     ۱۸ شهريور ۱۳۹۰
فارس: قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در سال ۸۴ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و بر اساس آن ۲۶ نهاد، مسئول گسترش حجاب و عفاف شدند و برای هر کدام از آنها وظایفی تعیین شد.

وزارت آموزش و پرورش یکی از نهادهای مسئول در زمینه گسترش حجاب و عفاف است و از آنجا که با دانش‌آموزان در ارتباط است نقش مهمی را در زمینه الگوسازی حجاب و عفاف و گرایش دانش‌آموزان به این موضوع دارد و آن گونه که مدیر کل سابق دفتر زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش می‌گوید«این وزارتخانه جزء ۳ وزارتخانه برتر در زمینه گسترش فرهنگ حجاب و عفاف است».

آموزش و پرورش چه وظایفی دارد؟

آموزش، ساماندهی و بکارگیری مدیران و معلمان براي ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان، انجام تحقیقات لازم در مورد بسط حیا و عفاف در مدارس به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و پرورشی در آن، گنجاندن موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات همراه با تبیین ضرورت و فلسفه آن برای دانش آموزان در کتب درسی همه مقاطع تحصیلی، اهتمام به مثبت نگری و زیبااندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در تألیف کتب درسی از وظایف آموزش و پرورش برای گسترش حجاب و عفاف است.

تعیین رنگ‌ها و مدل‌های متنوع در پوشش دانش آموزان با رعایت موازین و ضوابط شرعی جهت تأمین سلایق مختلف، محرم سازی محیط‌های آموزشی و پرورشی و اداری به منظور ایجاد زمینه بروز نیازهای دختران با حفظ سادگی و موازین و ضوابط شرعی برای جلوگیری از خودنمایی آنها در مجامع عمومی، آشنا کردن جوانان، خصوصاً دختران برای شناخت توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس و آشنا کردن خانواده‌ها و جوانان با اصول ازدواج آسان و تشکیل خانواده‌ در سنین پایین ‌تر با توجه به شرایط اقتصادی جامعه از طریق کتب درسی ازسایر وظایف وزارت آموزش و پرورش برای گسترش قانون حجاب و عفاف بود.

اجرای مسابقات فرهنگی،هنری و علمی با هدف جهت‌دهی به افکار نسل جوان با موضوع حجاب و عفاف و نظرسنجی از جوانان‌ در تهیه طرح‌ها و برنامه‌های مناسب در زمینه‌ حجاب، تجلیل از دختران و پسران نخبه و ممتاز (با توجه به ملاک‌های حجاب،عفاف و علم)، برگزاری مسابقات و معرفی افراد نمونه با توجه به ویژگی‌های الگویی آنها در زمینه پوشش، آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب و برگزاری کلاس‌های دانش افزایی برای والدین (خصوصاً مادران) و توجیه آنها نسبت به رعایت حریم عفاف در خانه و محیط‌ های اجتماعی از طریق انجمن اولیا و مربیان نیز سایر وظایفی است که طبق قانون گسترش حجاب و عفاف بر عهده وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

آموزش و پرورش جزء ۳ وزارتخانه برتر در گسترش حجاب و عفاف

مهری سویزی مدیرکل سابق دفتر امور زنان و دختران وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا»در‌خصوص اقدامات این وزارتخانه در زمینه گسترش فرهنگ حجاب و عفاف اظهار داشت: آموزش و پرورش از سوی وزارت کشور که مسئول ستاد صیانت از امنیت عمومی است بارها به لحاظ تلاش برای گسترش حجاب و عفاف مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی افزود: در زمان مسئولیت من به عنوان مدیر کل دفتر امور زنان و دختران وزارت آموزش و پرورش بیش از ۳۰۰ برنامه در زمینه حجاب و عفاف در سراسر کشور انجام شد و آموزش و پرورش به عنوان ۳ وزارتخانه برتر در زمینه گسترش حجاب و عفاف انتخاب شد.

مدیر کل سابق دفتر امور زنان و دختران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در راستای توسعه حجاب و عفاف در میان مدارس دخترانه برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده‌ایم، گفت: آموزش و پرورش در موضوع حجاب و عفاف ساختارمند و پیشتازانه وارد شده است و از سال ۱۳۸۵ به طور جدی و مستمر برنامه‌ریزی کرده و برای اجرای آنها فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در طول این سال‌ها توجه برنامه‌ای به موضوع حجاب و عفاف به صورت جدی مورد توجه مدیران آموزش و پرورش قرار داشته است و حاصل این توجه نیز اجرای بیش از ۳۰۰ برنامه در آموزش و پرورش استان‌ها، نواحی و مناطق با موضوع حجاب و عفاف بود.

تربیت ۲۵ هزار حجاب پژوه از میان فرهنگیان

سویزی خاطر نشان کرد: یکی از این برنامه‌های متنوع وزارت آموزش و پرورش در حوزه حجاب و عفاف تربیت "حجاب پژوه " است و در این زمینه موفق شدیم از میان فرهنگیان، نیروهای توانمند و علاقه‌مند را شناسایی کنیم و ۲۵ هزار نفر از فرهنگیان با گذراندن دوره‌های علمی و آموزشی در حوزه حجاب و عفاف به عنوان مدرسان حجاب و عفاف انتخاب و در مدارس دخترانه کشور در پرسمان‌های دانش‌آموزی شرکت و به سؤالات دانش‌آموزان پاسخ می‌دهند.

مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اقدامات مختلف از جمله محرم سازی مدارس دخترانه، معرفی دختران برتر و دارای شایستگی اخلاقی، برگزاری همایش ملی اندیشه سازان عفاف به منظور ارائه الگو به دانش‌آموزان، تربیت مدرسان حجاب و اعزام آنها به مدارس دخترانه و پاسخگویی به سؤالات دانش‌آموزان از فعالیت‌های دفتر امور بانوان این وزارتخانه برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف بود.

محتوای کتب درسی و جای خالی فرهنگ سازی حجاب و عفاف

به گزارش توانا، اهتمام به مثبت نگری و زیبااندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در تألیف کتب درسی، محرم سازی محیط‌های آموزشی، پرورشی و اداری به منظور ایجاد زمینه بروز نیازهای دختران با حفظ سادگی، موازین و ضوابط شرعی برای جلوگیری از خودنمایی آنها در مجامع عمومی، آشنا کردن جوانان، خصوصاً دختران برای شناخت توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس و آشنا کردن خانواده‌ها و جوانان با اصول ازدواج آسان و تشکیل خانواده‌ در سنین پایین ‌تر با توجه به شرایط اقتصادی جامعه از طریق کتب درسی تا چه میزان توسط وزارت آموزش و پرورش مورد توچه قرار گرفته است؟

محتوای کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی تا چه میزان به موضوع فرهنگ سازی حجاب و عفاف توجه دارد، محرم سازی محیط‌های آموزشی برای دختران عملاً فراموش شده است.

آموزش دختران نوجوان برای مقابله با عناصر فرهنگ غرب در مقابله با بدحجابی بسیار تأثیرگذار است اما هم‌اکنون دانش‌آموزان دختر تا چه اندازه با توطئه‌های فرهنگ غرب برای نفوذ در میان جوانان آشنا می‌شوند؟

به نظر می‌رسد راهکارهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در میان دانش‌آموزان تنها به برگزاری تعدادی همایش، چاپ کتاب و در برخی مواقع اعزام مدرسان حجاب به مدارس محدود شده است و اقدامات تأثیرگذار به منظور الگوسازی و هنجارسازی برای دانش‌آموزان فراموش شده است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها