کد خبر: ۱۹۴۷۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۳     ۱۶ شهريور ۱۳۹۰
در واقع اهداف قبلی سازمان سیا جمع آوری اطلاعات و دادن مشاوره به سیاست‌گذاران بود اما حالا به یک نیروی فشار بدون قانون تبدیل شده‌اند. نیرویی شبه نظامی که برای کشتن افراد فعالیت می‌کند. این تغییر اثرات داخلی و خارجی برای آمریکا داشته است و حتی فعالین حقوق بشر به نقض حقوق بشر در این قتل‌ها اشاره کرده‌اند

 در سال‌های اخیر سازمان سیا به جای جمع آوری اطلاعات در پی یافتن افراد و کشتن آن‌ها بدون دادگاه و محاکمه است. این سازمان حتی در این زمینه نیروهای مخصوصی را تربیت کرده، در واقع سازمانی در داخل «سیا» به نام مرکز ضدتروریسم به وجود آمده که هدف آن ردیابی و حذف تروریست‌ها در سراسر دنیا است.

به گزارش 598 به نقل از «فردا» در ابتدای به وجود آمدن این مرکز، سیصد کارمند استخدام شدند. اما امروز بیش از ۲ هزار کارمند (تقریبا ده درصد از کل کارمندان سازمان سیا) در این مرکز مشغول به کار هستند.

تاکتیک‌های مورد استفاده این مرکز در مقاطع اولیه تشکیل آن به نظر بدون برنامه جدی به نظر می‌رسید. اما حال طبق قاعده و قانون حرکت می‌کنند. از اقدامات این مرکز می توان به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا اشاره کرد که بیش از ۲۰۰۰ نظامی و مردم عادی را کشته است. این کشتار روابط آمریکا با پاکستان را تیره کرده است.

در واقع اهداف قبلی سازمان سیا جمع آوری اطلاعات و دادن مشاوره به سیاست‌گذاران بود اما حالا به یک نیروی فشار بدون قانون تبدیل شده است. نیرویی شبه نظامی که برای کشتن افراد فعالیت می‌کند. این تغییر اثرات داخلی و خارجی برای آمریکا داشته است و حتی فعالین حقوق بشر به نقض حقوق بشر در این قتل‌ها اشاره کرده‌اند

چیزی که آمریکایی‌ها و مردم دیگر کشورها را نگران می‌کند مسئله برخورد سازمان سیا به مثابه ماشین کشتار بدون هیچ گونه نظارت مسئولین است. بدترین کابوس علمی تخیلی قرن بیستم در حال وقوع است و به نظر می‌رسد مقامات رسمی این مرکز به خود افتخار می‌کنند. رییس مرکز ضدتروریستی می‌گوید: ما این فرزندان نامشروع(تروریست‌ها* را سریع‌تر از آن که بتوانند احیای نسل کنند می‌کشیم.

فعالیت‌های اخیر سازمان سیا منجر به تزلزل جایگاه آمریکا شده است. سازمان سیا به تیره شدن روابط با پاکستان شدت بخشید. علی رغم تلفات وارده، به اهداف استراتژیکی در افغانستان دست نیافت. حتی با وجود خروج سربازها از این کشور، ماه اوت بیش‌ترین کشته را در ده سال اخیر گرفت.

به نظر می‌رسد این تغییرات بیشتر به دلیل حضور لئون پانتا، رییس قبلی سازمان سیا است. وی شناختی از مسائل اطلاعاتی نداشت. به همین دلیل مامورین اطلاعاتی احساس کردند که می‌توانند سیستمی را طراحی کنند که از کنترل شهروندان خارج است و حال، رییسی جدید برای سازمان انتخاب شده است. " ژنرال دیوید پترائوس" فرمانده عالیرتبه نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان و عراق بوده است. وی  ۳۷ سال در ارتش تجربه داشته ولی وی نیز مهارت و تجربه‌ای در سرویس‌های اطلاعاتی ندارد. این ژنرال بازنشسته آمریکایی سالها یکی از نامزدهای اصلی تصاحب ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا به شمار می رفت. وی در کارنامه خود شش فرماندهی مهم دارد که چهار مورد آن در مناطق جنگی بوده است.

از سوی دیگر، این به معنای همکاری بیشتر سازمان سیا و ارتش است. اما این تنها منجر به قوی‌تر شدن و گسترده‌تر شدن عملیاتی مانند هواپیماهای بی‌سرنشین و نیروهای ویژه علیه تروریست‌های خارجی است. هم‌چنین در سال‌های آتی می‌توان انتظار اختراع تکنیک‌های جنگی بیشتر را داشت. اما آیا این به معنای کشتار بیشتر شهروندان است؟ آیا زمان آن نرسیده که اسم سازمان سیا به سازمان مرکزی کشتار تبدیل شود؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها