به گزارش 598 به نقل از تسنیم، ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی صبح امروز (شنبه هفتم دیماه) با حضور در جمع خبرنگاران به بیان توضیحاتی درباره وضعیت الکترونیکی سیستم بانکی پرداخت و در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه طبق اعلام دبیرکل بانک مرکزی احتمالا زمان واریز یارانههای نقدی تغییر خواهد کرد، آیا بانک مرکزی طرح مربوطه را به دولت ارائه داده است یا خیر، اظهار داشت: بانک مرکزی از همان روز اول اجرای قانون هدفمندی یارانهها در سال 89 درباره زمانبندی واریز یارانهها پیشنهاداتی را به دولت داد و اعلام کرد که اگر یارانه همزمان با حقوق افراد پرداخت شود، وضعیت خدمترسانی با اختلال همراه خواهد شد.
وی افزود: برهمین اساس به دولت پیشنهاد دادیم که برای مدیریت ترافیک شبکه شتاب و کاهش هزینه و گرفتاری مردم روز واریز یارانه نقدی از روزهای ابتدایی و انتهایی هر ماه به روزهای میانه ماه منتقل شود.
به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی همچنین بانک مرکزی به دولت پینشهاد داد که زمان واریز یارانه نقدی از روزهای شلوغ کاری هفته به روزهای پایانی منتقل شود تا بانک مرکزی مدیریت پرداخت و برداشت از حساب را کاملتر انجام دهد و در عین حال مردم نیز با فراغ بال یارانههای خود را برداشت کنند.
* تمام بانکها به شاپرک پیوستند/جریمه هزار تومانی کارت به کارت اینترنتی را تایید نمیکنم
این مقام مسئول در بانک مرکزی در ادامه درباره عدم اتصال تعدادی از بانکها به شبکه شاپرک از ابتدای دیماه و همچنین تاخیر 24 ساعته در کارت به کارت اینترنتی توسط برخی بانکها گفت: تمام بانکها به شاپرک اتصال دارند اما بحث درباره انتقال فروشندگان اینترنتی به شاپرک است که این موضوع نیز بعد از پیگیریهای بانک مرکزی رفع شد.
وی با بیان اینکه قبلا تسویه پول از طریق خدمات الکترونیکی 48 ساعته بود و بعد از آمدن شاپرک این زمان به 24 ساعت کاهش یافت، تصریح کرد: مستندی ندارم که کارت به کارت اینترنتی با 24 ساعت تاخیر واریز شود. اگر موردی هست مردم حتماً به بانک مرکزی اطلاع بدهند.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره جریمه هزار تومانی بانک مرکزی برای بانکهایی که پول را تا 24 ساعت در حسابشان نگه میدارند، افزود: بعضی از طرحها در حالی که هنوز در کمیسیون در حال بررسی است به رسانهها میآید و خبری میشود در حالی که هنوز بانک مرکزی جمعبندی لازم را در خصوص آنها انجام نداده است؛ درباره جریمه هزارتومانی بانکها نیز چنین اتفاق افتاد. این طرح هنوز نهایی نشده و اخبار مطرح شده شایعاتی است که بنده آن را تایید نمیکنم.
* جلسه ویژه بانک مرکزی درباره بن سبد کالای دولت/از ابزار فعلی میتوانیم نیاز دولت و مردم را تامین کنیم
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره چگونگی کمک بانک مرکزی در زمینه بن سبد کالای دولت که قرار است طی 2 ماه آینده به مردم پرداخت شود، اظهار داشت: صحبتهایی در زمینه سبد کالایی با بانک مرکزی شده و امروز عصر هم جلسهای در این ارتباط داریم.
وی افزود: بانک مرکزی به دولت پینشهاد داده که نیازی به ابزار جدید نیست و با همین ابزارهای موجود مردم میتوانند سبد کالایی را از فروشگاههای موجود دریافت کنند؛ برهمین اساس بانک مرکزی تاکید دارد ابزارهای موجود بانکی جوابگوی روش پرداخت سبد کالای دولت هستند و نیازی به کارت هوشمند نیست.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه از طریق هوشمندسازی دستگاههای POS میتوانیم امکان خرید هوشمند مردم از فروشگاهها را برای دریافت سبد کالایی تامین کنیم، تصریح کرد: بانک مرکزی این امکان را دارد که به صورت نقدی و غیرنقدی از طریق ابزارهای موجود در زمینه ارائه سبد کالایی به مردم، دولت را کمک کند.
وی در ادامه با بیان توضیحاتی درباره سومین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، اظهار داشت: در این همایش اثر شبکههای اجتماعی بر فعالیت بانکی (تحلیل و استفاده از بزرگداده) و همچنین استفاده از خدمات بانکی در گوشیهای هوشمند مورد بحث و گفتوگو قرار خواهد گرفت.
حکیمی همچنین درباره تخلفات اینترنتی این طور توضیح داد که گزارشهایی که به نهادهای مربوطه داده میشود، بیانگر 50 درصد از تخلفات اینترنتی بانکی است اما با این وجود احساس نمیکنیم که حجم تخلفات که در ایران رخ میدهد حتی نزدیک به تخلفات سایر کشورها باشد.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: این تخلفات به خاطر ضعف در
سیستمهای بانکی نیست بلکه عدهای با مهندسی اجتماعی مردم را گول میزنند
که این مساله نیازمند اطلاعرسانی درست به مردم است.