در فتنهى هجدهم تير، پنج روز بعد از اينكه فتنهگران فتنهى خود را شروع كردند، مردم آن حركت عظيم ۲۳ تير را، نه فقط در تهران، بلكه در ساير شهرها به راه انداختند. در فتنهى ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضيهى عظيم نهم دى به راه افتاد. همان وقت بعضى از ناظران خارجى كه از نزديك ديده بودند، در مطبوعات غربى نوشتند و ما ديديم، كه گفته بودند آنچه در نهم دى در ايران پيش آمد، جز در تشييع جنازهى امام، چنين اجتماعى، چنين شورى ديده نشده بود. اين را مردم كردند. حضور مردم اينجورى است.
به گزارش پایگاه 598، روز نهم دی
در تاریخ ماند. این جمله رهبر انقلاب اسلامی است. ایشان فتنه ۸۸ را حاصل
برنامهریزی چندین سالهی دشمنان و در ادامهی قضایایی چون فتنهی سال ۷۸
تحلیل میكنند و راهحل علاج آن را حركت عظیم مردمی همانند آنچه در ۹ دی سال
۸۸ اتفاق افتاد میدانند. از نگاه رهبر انقلاب روح دیانت حاكم بر دلهای
مردم و توجه به فرهنگ عاشورا از خصوصیات مشترك حماسهی ۹ دی و حوادث دوران
پیروزی انقلاب اسلامی است.
آیت الله خامنه ای حركت ۹ دی را عامل در هم پیچیدهشدن بساط فتنه و فتنهگران و حادثه ای ماندنی در تاریخ معرفی میكنند.
آنچه در ادامه میآید گزیدهای از «روایت تاریخی حماسه ۹ دی» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی است:
برنامهریزی ده ساله دشمن برای فروپاشی نظام اسلامی در سال ۷۸ و ۸۸
دشمنان ما تصور ميكردند با رحلت امام، آغاز فروپاشى اين نظام مقدس كليد
زده خواهد شد. آنها خيال ميكردند امام كه رفت، بتدريج اين شعله خاموش خواهد
شد، اين چراغ خاموش خواهد شد. بعد، مراسم تشييع جنازهى امام، آن احساسات
مردم، آن حركت عظيم مردم در حمايت از كارى كه خبرگان كردند، اينها را مايوس
كرد. يك برنامهريزى ده ساله كردند - اين تحليل من است، اين به معناى
اطلاع نيست؛ تحليلى است كه قرائن آن را براى ما اثبات ميكند - ده سال بعد
اميدوار بودند كه نتيجه بدهد. سال ۷۸ كه آن حوادث پيش آمد، آن كسى كه اين
حوادث را خنثى كرد، مردم بودند. روز بيست و سوم تير سال ۷۸ مردم آمدند در
خيابانها، توطئهى دشمن را كه سالها برايش برنامهريزى كرده بودند، در يك
روز باطل كردند. آن روز گذشت. موج دوم، باز يك برنامهريزى دهساله بود تا
سال ۸۸ . به نظرشان فرصتى به دست مىآمد. به خيال خودشان زمينهها را آماده
كرده بودند. مطالباتى هم مردم داشتند - مردمى كه وابستهى به نظامند،
وفادار به نظامند - فكر كردند از اين مطالبات بتوانند استفاده كنند؛ لذا آن
قضاياى سال ۸۸ به وجود آمد. دو سه ماه تهران را متلاطم كردند - البته فقط
تهران را - دو سه ماه توانستند دلها و ذهنها را به خودشان مشغول كنند.
اينجا هم مردم آمدند توى ميدان. بعد از آنكه باطنها ظاهر شد، در روز قدس
مردم ديدند كه اينها حرف دلشان چيست، در روز عاشورا فهميدند كه اينها عمق
خواستههاشان تا كجاست، مردم عزيز ما به ميدان آمدند و حماسهى نه دى را به
راه انداختند. نه فقط در تهران، بلكه در سراسر كشور، ميليونها نفر در روز
نهم دى، بعد هم بلافاصله در بيست و دوى بهمن آمدند توى ميدان، غائله را ختم
كردند. اين، هنر مردم است. درود به مردم ايران. درود به ملت مومن و مبارز و
بصير و آگاه ايران. انشاالله به توفيق الهى، مردم همين راه را و همين خط
را و همين آرمان را و همين عزم و همت را تا آخر ادامه خواهند داد. ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
حضور پرشور مردم؛ عامل شكست فتنه هجدهم تیر و فتنه ۸۸
در فتنهى هجدهم تير، پنج روز بعد از اينكه فتنهگران فتنهى خود را شروع
كردند، مردم آن حركت عظيم ۲۳ تير را، نه فقط در تهران، بلكه در ساير شهرها
به راه انداختند. در فتنهى ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضيهى
عظيم نهم دى به راه افتاد. همان وقت بعضى از ناظران خارجى كه از نزديك ديده
بودند، در مطبوعات غربى نوشتند و ما ديديم، كه گفته بودند آنچه در نهم دى
در ايران پيش آمد، جز در تشييع جنازهى امام، چنين اجتماعى، چنين شورى ديده
نشده بود. اين را مردم كردند. حضور مردم اينجورى است. ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ حركت عظیم مردمی؛ تنها راهحل مقابله با فتنه ۸۸
فتنهى ۸۸ تنها آن چيزى نبود كه توى خيابان به وسيلهى تعدادى آدم ديده
شد؛ اين يك چيز ريشهدارى بود، يك بيمارى عميقى درست كرده بودند، اهدافى
داشتند، زمينهها و مقدمات فراوانى برايش چيده شده بود، كارهاى بزرگى شده
بود و هدفهاى بسيار خطرناكى دنبال اين كار بود، كه با اين برخوردهاى
گوناگون سياسى و امنيتى و اينها حل نميشد؛ يك حركت عظيم مردمى لازم داشت؛
كه اين حركت، حركت ۹ دى بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنهگران را در هم
پيچيدند. لذا حادثهى ۹ دى يك حادثهى ماندنى در تاريخ ماست. من آن سال هم
گفتم - پارسال بود يا پيرارسال بود - كه اين حادثه، حادثهى كوچكى نيست.
اين حادثه، شبيه حوادث اول انقلاب است. اين حادثه بايستى حفظ شود، بايستى
گرامى داشته شود. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱ روح دیانت حاكم بر مردم؛ نقطه مشترك ۹ دی و حضور مردم در سال ۵۷
در قضيهى ۹ دى سال ۸۸ يك نكته اساسى است و آن نكته برميگردد به هويت
انقلاب و ماهيت انقلاب. يعنى همان روحى كه حاكم بود بر اصل انقلاب ما و آن
حضور عظيم بىنظير تاريخى در سال ۵۷، همان روح در ماجراى ۹ دى نشان داده
شد؛ كمااينكه در قضاياى گوناگون ديگر هم نشان داده شده، ليكن در ۹ دى به
شكل بارزى نشان داده شد؛ به طورى كه جاى انكار و ترديد و تامل براى هيچ كس
از بدخواهان و دوستان و دشمنان و ديگران باقى نگذارد. آن روح چه بود؟ روح
ديانت حاكم بر دلهاى مردم بود. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
توجه به فرهنگ عاشورا؛ خصوصیت مشترك ۹ دی و حوادث اول انقلاب
يكى از خصوصيات ديگرى كه در حادثهى ۹ دى هست، كه باز آن را كاملا به
حوادث انقلاب نزديك ميكند، مسئلهى عاشوراست. يعنى در حوادث اول انقلاب هم
محرم پيش آمد و امام آن نكتهى عظيم عجيب تاريخى را بيان كردند: «ماهى كه
خون بر شمشير پيروز است». اين حرف كوچكى نيست: پيروزى خون بر شمشير. ماها
عادت كردهايم، اين حرفها را هى تكرار ميكنيم؛ كانه عمقش گاهى از يادمان
ميرود. خون بر شمشير پيروز ميشود، مظلوم بر ظالم فائق مىآيد، كشته بر
كشنده فائق مىآيد؛ اين همان چيزى است كه در عاشورا پيش آمد. امام اين را
در محرم سال ۵۷ مطرح كردند، در قضيهى ۹ دى هم باز پاى امام حسين در ميان
بود، پاى عاشورا در ميان بود. اگر آن حركات سخيف و در واقع گريهآور از سوى
اين گروههاى ايضا سخيف، در عاشورا پيش نمىآمد، اين حركت عظيم و اين تحرك
عمومى مردم معلوم نبود به اين شكل به وجود بيايد. اينجا هم پاى عاشورا در
ميان بود. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱ موضعگیری صریح در مقابل اهانت به امام حسین(ع)؛ نشانه روشنبینی مردم
مىبينيد مردم پايبندىشان به مسائل دينى و ارزشهاى معنوى بيشتر شده است.
كى در كشور ما اين همه جوان در مراسم معنوى شركت ميكردند؛ در مراسم عبادى
ماه رمضان، در روز عيد فطر؟ اين اجتماعات عظيم، اين روشنبينى مردم در
زمينهى مسائل سياسى سابقه نداشته است. بعد از اهانتى كه در روز عاشوراى
سال ۸۸ به وسيلهى يك عده تحريك شده نسبت به امام حسين انجام گرفت، دو روز
فاصله نشد كه مردم در روز ۹ دى توى خيابانها آمدند و موضع صريح خودشان را
علنى ابراز كردند. دستهاى دشمن و تبليغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از
احساسات دينى عقب بنشاند، بلكه روزبهروز اين احساسات تندتر و اين معرفت
عميقتر شده است. ۱۳۸۹/۰۷/۲۷