کد خبر: ۱۹۲۵۳۵
زمان انتشار: ۲۲:۲۹     ۰۵ دی ۱۳۹۲
ایالات متحده در دورهای اخیر مذاکرات ژنو با ایران، رهبری گروه ۱+۵ را بر عهده گرفته و مذاکره‌کنندگان ما هم بدون تذکر این نکته که واشنگتن تنها استفاده‌کننده از سلاح هسته‌ای در دنیاست، این موضوع را پذیرفته‌اند.
محمدمهدی تقوی عضو شورای سردبیری روزنامه وطن‌امروز در یادداشتی در شماره امروز این روزنامه نوشت:
 
چرا نام دو شهر ژاپنی هیروشیما و ناکازاکی بر سر زبان‌ها افتاد؟ دلیل آن، این است که ژاپن اولین کشوری است‌ که قربانی بمب‌ اتم شد. صبح روز 15 مرداد 1324 خورشیدی هواپیمای غول‌پیکر آمریکایی حامل بمب‌ اتم موسوم به «لیتل بوی»(پسرکوچک‌) با غرش‌ سهمگین در آسمان شهر هیروشیما پدیدار شد و لحظاتی بعد همه چیز در خاموشی محض‌ فرو رفت‌! گویی قیامتی بر پا و کره زمین متلاشی شده بود! پس‌ از انفجار بمب‌ اتم، ابری قارچی شکل به ارتفاع 7 هزار متر در آسمان صاف‌ بالا رفت‌ و بدین‌سان شهری که تا چند دقیقه قبل زندگی در آن جاری بود و مردم برای فعالیت روزانه‌شان آماده می‌شدند، نابود شد.
 
در آغاز حمله، بازماندگان حادثه تصور می‌کردند هواپیمای جنگی مواد سوختی را بر فراز هیروشیما پاشیده است اما دیری نگذشت‌ که با اعلامیه پرزیدنت‌ هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت‌ آمریکا از رادیو عمق فاجعه آشکار شد. ترومن در این اعلامیه کوتاه گفت‌: «بمب‌ هیروشیما اختراع جدیدی است‌. این بمب‌، بیش‌ از 2 هزار تن تی‌ان‌تی قدرت تخریب و همچنین 2 هزار برابر بمب‌ «گرانداسلم» که بزرگ‌ترین بمب‌ تاریخ است.‌ قدرت‌ دارد‌». در نتیجه بمباران هیروشیما، بیش‌ از 60 هزار زن و مرد و کودک‌ بی‌گناه خاکستر و صدهزار نفر مجروح شدند و این شهر عظیم بندری با 300 هزار نفر جمعیت‌ کاملا منهدم شد! 25 درصد قربانیان به سبب‌ سوختگی، 25 درصد به علت جراحات‌ دیگر و 50 در صد به علت‌ تشعشع رادیواکتیو کشته شدند. شدت‌ و گسترش‌ گرمای ناشی از بمباران هسته‌ای چنان بود که در 4 کیلومتری این شهر صورت‌‌ها و دست‌ها را سوزاند. از 90 هزار ساختمان هیروشیما، 62 هزار واحد به‌طور کلی ویران شد. در قلب ‌انفجار، درجه حرارت‌ به یک‌ میلیون درجه سانتیگراد رسید و سنگ‌ و فلزات‌ را تبخیر کرد.
 
آمریکا که در آن زمان تنها دو بمب‌ اتم آماده داشت‌، 3 روز بعد از قتل فجیع ساکنان هیروشیما، بمب‌ اتم دیگر خود را بر سر شهروندان ناکازاکی ریخت و در این فاجعه نیز 80 هزار نفر را به کام مرگ کشاند. بعضی دانشمندانی که در ساخت ‌این 2 بمب‌ اتم کمک‌ کرده بودند، پیشنهاد کرده بودند این بمب‌ها‌ در مناطق غیرمسکونی آزمایش شود تا آسیبی به انسان‌ها نرسد ولی دولت‌ وقت‌ آمریکا زیر بار نرفت‌ و مقامات‌ این کشور پیش از فروریختن این بمب‌های اتم بر سر ژاپنی‌ها گفتند این بمب‌ها‌ را به این سبب‌ در ژاپن به کار می‌برند تا قدرت‌ نظامی خود را به رخ شوروی بکشند. پس‌ از انجام عملیات‌ جنایتکارانه آمریکا در ژاپن، به مامور انداختن بمب اتم بر سر بیگناهان ژاپنی از سوی دولت آمریکا نشان لیاقت‌ داده شد!
 
آمریکا نخستین سازنده بمب اتم در دنیاست و پس از این کشور، شوروی، انگلستان، فرانسه و چین نیز بمب اتم ساختند. البته آمریکا تنها کشوری است که از این بمب علیه کشور دیگری استفاده کرد و هیچ‌یک از دارندگان سلاح هسته‌ای تاکنون از آن بهره نبرده‌اند.
 
بنابر این، این موضوع بسیار تعجب‌‌آور است‌ که آمریکا که خود اولین تولیدکننده بمب اتم و نخستین و تنها کشوری است‌ که از این سلاح استفاده کرده، بدون تغییر موضع و محکوم کردن جنایات‌ دولت ترومن و ابراز پشیمانی یا لااقل ناراحتی از این جنایت بزرگ تاریخ معاصر، برای دیگر کشورهای دنیا خط و نشان می‌کشد که نکند به سمت تولید این سلاح مخرب کشتار جمعی بروند. در عین حال این کشور در دورهای اخیر مذاکرات ژنو (4، 5 و 6) با ایران، رهبری گروه 1+5 را هم بر عهده گرفته و مذاکره‌کنندگان ما هم بدون تذکار این نکته به آمریکا و 5 کشور دیگر،‌ این موضوع که طرف حساب اصلی آمریکاست را پذیرفته‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها