کد خبر: ۱۹۲۳۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۰۵ دی ۱۳۹۲
وزیر اسبق صنایع و انرژی تاجیکستان و از چهره‌های سرشناس سیاسی این کشور به اتهام رشوه‌خواری، اختلاس و تجاوز به 26 سال حبس محکوم شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «زید سعیداف» وزیر اسبق صنایع و انرژی تاجیکستان به اتهام رشوه‌خواری، اختلاس، تجاوز و ... به 26 سال حبس محکوم شد.

دادگاه، این مقام سابق دولت تاجیکستان را براساس چهار بند از قانون جنایی متهم کرده و در حال تحقیق در مورد چند پرونده دیگر مربوط به فعالیت‌های اقتصادی وی است.

بنابراین گزارش، قاضی دادگاه همچنین اعلام کرد که تمامی دارایی‌ها و اموال وی به سود دولت مصادره خواهد شد.

حکم دادگاه عالی تاجیکستان در محل بازداشتگاه کمیته امنیت ملی از سوی «شوکت عبدالخیراف» قاضی دادگاه درحالی اعلام شد که نیروهای امنیتی و پلیس از تجمع طرفداران این شخصیت شناخته‌ شده و تاجر موفق جلوگیری کرده و به خبرنگاران اجازه ندادند به این مکان نزدیک شوند.

صرف نظر از فشار و تهدید مأموران امنیتی حدود 50 نفر از نزدیکان سعیداف و همچنین برخی از شخصیت‌های مطرح در جامعه مدنی تاجیکستان در خارج از محل جلسه دادگاه در انتظار حکم دادگاه بودند.

محاکمه پرونده سعیداف بیش از 3 ماه پشت درهای بسته انجام گرفته و مقام دادستانی کل تاجیکستان در ابتدا طبق اتهامات اعلام‌ شده برای وی 28 سال محبس درخواست کرده بود.

زید سعیداف ضمن سخنانی در جلسه پایانی دادگاه با رد تمامی اتهامات اعلام شده قضیه بازداشت و محکومیت خود را صرفا با انگیزه سیاسی دانسته و تأکید کرده است که دادگاه در چارچوب قانون تصمیم نگرفته است.

در همین حال «شهرت قدرت‌اف» یکی از 3 وکیل مدافع محکوم‌ شده به خبرنگاران گفت: دادگاه هیج یک از دلایل ارائه‌ شده در مورد رد اتهامات و بیگناهی آنان‌ را نپذیرفته است.

پرونده این شخصیت شناخته‌ شده تاجیک از سوی سازمان مبارزه با فساد مالی درحالی تشکیل شد که وی در تابستان سال گذشته تلاش می‌کرد حزب سیاسی جدیدی را با نام «تاجیکستان نو» تأسیس کند.

سعیداف در نشستی در آستانه هدف از تأسیس این حزب را مساعدت در روند انجام اصلاحات در بخش اقتصاد به منظور توسعه تجارت عنوان کرده بود.

محافل سیاسی و مدنی تاجیکستان بازداشت و محکوم کردن سعیداف را با برنامه‌های سیاسی وی مرتبط می‌دانند.

در آستانه جلسه نهایی دادگاه و قبل از اعلام حکم تعدادی از شخصیت‌های برجسته تاجیکستان در یک نامه سرگشوده از «امامعلی رحمان» خواستند که در چارچوب صلاحیت‌های خود در حل قضیه سعیداف کمک کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها