کد خبر: ۱۹۲۳۶۸
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۰۵ دی ۱۳۹۲
روسیه و چین مسئولیت تامین امنیت مرحله نقل و انتقال مواد سمی و شیمیایی در خاک سوریه را برعهده گرفته‌اند و جزئیات این عملیات روز جمعه در مذاکراتی بین روسیه، آمریکا، چین و سازمان ملل در مسکو مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

 

به گزارش 598،  خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، نمایندگان روسیه، آمریکا، چین و سازمان ملل متحد روز جمعه در مسکو به بررسی دقیق مسائل مربوط به تامین امنیت عملیات نقل و انتقال تسلیحات شیمیایی در سوریه خواهند پرداخت.

«میخائیل اولیانوف» مدیر بخش امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه با اعلام این مطلب افزود: این ملاقات محرمانه و در پشت دربهای بسته انجام خواهد شد و درجریان آن مسائل عملی مربوط به نقل و انتقال تسلیحات شیمیایی از طریق آب‌های ساحلی سوریه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، روسیه و چین آمادگی خود را برای تامین امنیت این عملیات اعلام کرده‌اند و اکنون لازم است تا جزییات مربوط به این روند مورد بررسی و هماهنگی طرفین قرار بگیرد.

اولیانوف یادآور شد که نماینده سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیز در این مذاکرات حضور خواهد داشت.

این دیپلمات بلندپایه روس افزود: این نخستین بار است که نظامیان روسیه و چین دوش به دوش یکدیگر در چنین عملیات مشترکی و برای حل و فصل یک بحران بین المللی چنین مشارکتی دارند.

وی یادآور شد: اکنون مرحله بسیار مهم و پرمسئولیتی از روند نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه آغاز خواهد شد که دشوارترین مرحله این طرح، یعنی حمل و انتقال مواد سمی و شیمیایی از انبارها در خاک سوریه به بندر لاذقیه و سپس بارگیری آنها در کشتی‌های دانمارکی و نروژی برای انتقال آنها به بندری در ایتالیا برای اجرای عملیات نابودی آنها بر روی عرشه یک کشتی مجهز آمریکایی است.

اولیانوف افزود: این مواد بسیار خطرناک هستند و مسئله بسیار مهم در انتقال آنها حفظ امنیت و شفافیت اقدامات است و دقیقا در این مرحله است که روسیه حداکثر همکاری خود را در این راستا نشان خواهد داد.

وی در عین حال یادآور شد که تاریخ دقیق اجرای این عملیات که بطور رسمی 31 دسامبر اعلام شده، برای اجتناب از بروز حوادث غیرقابل پیش بینی فاش نخواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها