کد خبر: ۱۹۲۰۹۹
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۰۴ دی ۱۳۹۲
طبیب‌زاده در نطق میان دستور:
آقای ظریف صدور قطعنامه حقوق بشری علیه ایران در هفته گذشته در سازمان ملل پاسخ دولت‌های آمریکا و اروپایی به سیاست تنش‌زدایی معقول دیپلماتیک جنابعالی همراه با چاشنی لبخند در دولت تدبیر و امید بود، واقعیت طرفیت این است که تحقیر لحن و لبخند، منافع آمریکا را در آمریکا تغییر نمی‌دهد، تا نفت و گاز در این منطقه وجود دارد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، زهره طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نطق میان دستور خود در صحن علنی با اشاره به فرموده حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: ما آنقدر صدمه از آمریکا دیده‌ایم که از هیچ‌کس ندیده‌ایم، آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است.
 
وی افزود: هر چند نزدیک بودن ایام به 9 دی ضرورت پرداختن به این حادثه مهم تاریخی را طلب می‌کرد، اما به دلیل اهمیت توافقنامه ژنو، شفاف‌سازی آن را وظیفه‌ای شرعی و قانونی خود می‌دانم که در این توافقنامه چه داردیم و چه گرفتیم.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: در اختیار گذاشتن کامل اطلاعات پایه در مرحله نخست مذاکرات به آمریکا و طبعا رژیم صهیونیستی، چنانچه به هر دلیلی مذاکرات در مراحل بعد تداوم نیابد در ازای تقریبا هیچ، همه اطلاعات پایه و ملی تحویل داده شده است.
 
طبیب‌زاده تصریح کرد: محدودسازی سطح غنی‌سازی به زیر 5 درصد و حجم آن بر اساس نیاز داخلی و توافق طرفین خلاف حکمیت ملی و معاهده ان‌پی‌تی است، چراکه با قطع کامل غنی‌سازی 20 درصد و اختصاص بخشی از آن برای تأمین سوخت 4 سال آینده رآکتور تحقیقاتی تهران و تبدیل بقیه آن عملا پس از سپری شدن این زمان راه رفته علمی بی‌اثر و دستانمان جلوی آنها برای سوخت 20 درصد دوباره دراز خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در تاسیسات موجود در سایت نطنز در حال حاضر 9 هزار سانتریفیوژ در حال تولید صنعتی به ظرفیت 2 تن در سال و 10 هزار مورد دیگر قابل بهره‌برداری به ظرفیت مجموعا 4 تن در سال همگی از نسل اول با فناوری سطح پایین‌تر بوده است.
 
نماینده تهران اضافه کرد: نیروگاه بوشهر سالانه با تعویض 30 تن سوخت زیر 5 درصد نیاز دارد در صورت بهره‌برداری از کل ظرفیت نطنز 7 سال طول می‌کشد تا نیاز یکساله نیروگاه بوشهر تأمین شود، اگر یک سانتریفیوژ نسل اول خراب شود، تنها با مشابه خود قابل جایگزین است و ایران حق ازدیاد تعداد و سقف موجود را هم ندارد، هرچند ازدیاد آن به دلیل فناوری سطح پایین به مصلحت کشور و اقتصادی هم نیست.
 
وی گفت: نسل دوم سانتریفیوژها که اقتصادی و توان تولید چند برابری دارند در حال حاضر در مرحله آزمایشی بوده و ایران حق ازدیاد و بهره‌برداری حتی از آن را براساس توافقنامه نخواهد داشت، پس تولید صنعتی محدود به نسل اول آن هم در سقف بضاعت موجود و براساس نیاز توافق طرفین است که هر دو قید خلاف ماده 4 ان‌پی‌تی و حاکمیت ملی است.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: نظر به اینکه سوخت نیروگاه بوشهر تا 10 سال آینده توسط کشور روسیه تأمین می‌شود و با توجه به امکانات مالی کشور و زمان‌بر بودن ساخت نیروگاه جدید در طی سال‌های آتی، اساسا نیروگاهی وجود ندارد که به تولید سوخت نیاز داشته باشد، بنابراین داشتن مجوز تولید صنعتی زیر 5 درصد موجود هم به دلیل عدم نیاز راضی بلااستفاده ماند تاسیسات اراک در حال حاضر ناتمام و تکمیل نشده و در مرحله آزمایشی است با توجه به این توافقنامه عملا تکمیل آن نامقدور است هرچند در صورت تکمیل در مرحله تحقیقاتی خواهد ماند، بنابراین برای کشور صرف هزینه در مورد تجهیزاتی که امکان بهره‌برداری صنعتی ندارد امری غیرعقلائی است.
 
وی خاطرنشان کرد: بنابر آنچه که گفته شد در خوشبینانه‌ترین حالت تا 10 سال آینده فعالیت فناوری هسته‌ای کشور در محدوده تحقیقاتی باقی خواهد ماند و ای‌ کاش در مقابل تمام این عقب‌نشینی‌های آشکار، حداقل تحریم‌های بانکی و نفتی برطرف می‌شد که نشد پس تا به حال چه دریافت کرده‌ایم.
 
طبیب‌زاده تصریح کرد: آزاد شدن 4 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار اموال بلوکه شده خودمان و اجازه فروش یک میلیون شبکه نفت و احتمالا انتقال درآمد ناشی از آن از طریق سیستم بانکی، این در حالی است که هم‌اکنون آمریکا به دلیل نیاز برخی از کشورهای آسیایی مثل کره، چین، ژاپن، هند و غیره آنها را از تحریم خرید نفتی مستثنی کرده بود و اجازه واردات از این کشورها هم‌اکنون برای ایران مقدور بود، امتیاز این بند فقط دریچه کوچکی برای شخص حداقلی است.
 
وی ادامه داد: پرداخت تعهدات مالی به دانشگاه‌ها و برخی طرف‌های خارجی باز هم به نفع کشورهای غربی است، شرکت پژو در سایه تحریم ایران و مشکلات اقتصادی، در حال ورشکستگی و بحران کارگری و مشکلات سیاسی و اجتماعی تهدیدکننده‌ای برای حکومت فرانسه ایجاد کرده بود.
 
نماینده تهران افزود: 21 درصد تولیدات این شرکت متعلق به قرارداد با ایران بود، هر چند با پیوستن به تحریم‌ها خسارت 80 میلیون یورویی به کشورمان وارد کرد اما براساس توافقنامه ژنو از ورشکستگی نجات و جشن رفع مشکلات اقتصادی گرفتند که باز هم به نفع طرف غربی بود.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: مجوز سخاوتمندانه امکان خرید قطعات هواپیما که متشکل از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ است، براساس موافقتنامه ایکانو این شرکت، ملزم به فروش قطعات یدکی و تأمین خسارت مالی ناشی از حوادث ارائه فرسودگی و استهلاک قطعات برای خطوط هوایی طرف قرارداد است و چنانچه سانحه‌ای اتفاق می‌افتاد، این شرکت‌ها متعهد به جبران خسارت بودند، اکنون بر اثر تحریم، موضوع فروش قطعات میسر نبود که توافقنامه ژنو مشکلات این دو شرکت را رفع کرد، باز هم به نفع طرف غربی بود.
 
طبیب‌زاده با اشاره به امکان فروش محصولات پتروشیمی خاطرنشان کرد: سهم فروش محصولات پتروشیمی در 3 سال اخیر به ترتیب 7/9 درصد، 10/15 میلیارد دلار بوده که نسبت به حجم اقتصاد ایران درآمد بسیار اندکی است، اساسا براساس آمار گمرک ایران، سهم تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی تنها 10 درصد ارزیابی شده و آزادسازی آن تأثیر مهمی بر صادرات فعلی‌اش نمی‌گذارد، در ثانی بخشی از درآمد فعلی به بخش خصوصی اختصاص دارد که هم‌اکنون بدون مشکلی تحریم‌ها را دور زده و به صادرات می‌پرداختند، بنابراین در این بند هم هیچ اتفاق مهم و جدی نخواهد افتاد.
 
وی با اشاره به امکان مبادله فلزات گرانبها گفت: شیوه فعلی تهاتر نفت ـ طلا و طلا ـ کالا تا سال‌های 2012 و 2013 در حال انجام بود، حتی براساس توافقنامه باز هم امکان تبدیل دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران با طلا به دلیل تحریم‌های مالی مقدور نیست، بنابراین معلوم نیست شیوه فروش نفت و گاز با طلا تا چه حد قابل انجام، مداوم و عملیاتی باشد.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: لازم به ذکر است که در گذشته هیچ‌گاه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم‌ها نبوده است و بانک‌های خاص مجاز بودند در طول سال‌های گذشته در این جهت اقدام کنند، بنابراین در این بند توافقنامه هم اتفاق جدید و مهمی نیفتاده است.
 
وی بیان داشت: سؤال اصلی بنده این است که در مرحله نخست مذاکرات در مورد سطح و حجم غنی‌سازی هر آنچه که قابل معامله بود از سوی ایران روی میز گذاشت و جلو جلو پیش‌فروش شد، برای مراحل بعدی مذاکرات و دو علت اصلی مذاکره یعنی حذف تحریم بانکی و نفتی چه چیزی برای گذاشتن روی میز از سوی ما وجود دارد، آیا ساخت و توان موشکی و تعطیلی کامل غنی‌سازی در داخل ایران، معامله بر سرنوشت سوریه، حزب‌الله و مردم غزه و در کلام آخر عقب‌نشینی از شعائر آرمانی درخواست مطالبات طرف غربی نخواهد بود.
 
نماینده تهران ادامه داد: چه تضمینی وجود دارد که پس از حذف تحریم‌های مربوط به هسته‌ای، تحریم‌های حقوق بشری به بهانه حمایت از تروریسم همچنان ادامه و افزایش نیابد و جایگزین آن نشود.
 
وی خطاب به وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آقای ظریف صدور قطعنامه حقوق بشری علیه ایران در هفته گذشته در سازمان ملل پاسخ دولت‌های آمریکا و اروپایی به سیاست تنش‌زدایی معقول دیپلماتیک جنابعالی همراه با چاشنی لبخند در دولت تدبیر و امید بود، واقعیت طرفیت این است که تحقیر لحن و لبخند، منافع آمریکا را در آمریکا تغییر نمی‌دهد، تا نفت و گاز در این منطقه وجود دارد و این نظام متکی بر آرمان‌ها و اندیشه‌های دینی، شعار خودباوری و برقراری نظام عادلانه جهانی به نفع محرومان و مستضعفان است، هر روز شاهد صدور چنین قطعنامه‌هایی به بهانه جدید هستیم، مگر اینکه از ارزش‌ها و اصول خود عدول کنیم.
 
طبیب‌زاده در پایان یادآور شد: تحریم‌ها ملت ایران را به زانو در نخواهد آورد و امام، خون شهدا و رهبری اجازه انصراف از اصول را به ما نخواهند داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها