کد خبر: ۱۸۹۹۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۲۶ آذر ۱۳۹۲
شماری از تحلیلگران و سیاستمداران عراقی ضمن اشاره به تعامل دوگانه آمریکا با توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند که تحمیل هرگونه تحریم علیه ایران تنها به نفع رژیم صهیونیستی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، شماری از شخصیت‌های سیاسی عراق بر این باورند که تحمیل هرگونه تحریم‌های جدید بر افراد و سازمان‌های ایرانی دستیابی به توافق نهایی میان ایران و گروه 5+1 را به تعویق می‌اندازد و لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا برای تحمیل تحریم‌هایی که منجر به لغو توافق مذکور شود، بر دولت امریکا فشار وارد می‌کند.

«سعد مطلبی»، عضو ائتلاف دولت قانون پارلمان عراق در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: تشدید تحریم‌ها علیه ایران با توافق ژنو میان ایران و گروه 5+1 در تعارض و برگ فشاری است که آمریکا به بهانه آرام کردن اوضاع داخلی خود آن را در دست گرفته است.

مطلبی گفت: نمایندگان سنای آمریکا و مقامات آن در زمینه توافق با ایران با هم اختلاف نظر دارند، برخی موافق توافق و برخی با آن مخالف و آن را اشتباه آمریکا قلمداد می‌‌کنند.

وی در ادامه افزود: تحریم‌های جدید با وجود اینکه اندک است، در راستای جلب رضایت مخالفان توافق در داخل آمریکا صورت می‌گیرد و ما به عنوان ناظران و سیاستمداران به مواضع و دیدگاه‌های رسمی وزارت خارجه آمریکا که توجه می‌کنیم،‌ می‌بینیم، پیام‌های در این زمینه واضح و شفاف است، اینکه محافل رسمی هیچ ضرورتی در تحمیل تحریم‌های جدید نمی‌بینند.

از سوی دیگر، «محمود سعید»، نویسنده و روزنامه‌نگار جهان عرب نیز ضمن تایید اظهارات مطلبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بغداد تاکید کرد که تحمیل هرگونه تحریم جدید بر افراد و سازمان‌های ایرانی تلاش‌ها برای توافق نهایی میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 را به تعویق می‌اندازد به ویژه اینکه اقدامات جدی میان طرفین به مراحل پیشرفت و عملی رسیده و در نتیجه هرگونه سنگ اندازی در مسیر این توافق، مذاکرات را به نقطه صفر یا پیش‌تر از آن باز می‌گرداند.

این روزنامه‌نگار در ادامه می‌افزاید: رژیم صهیونیستی که مذاکرات و گفت‌وگوهای بین المللی در این زمینه را به دقت تحت نظر و کنترل دارد، تنها طرفی است که از عدم توافق میان ایران و گروه 5+1 و سنگ اندازی در این مذاکرات سود می‌برد و دولت آمریکا با خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی و اهداف آن، دچار اشتباه بزرگی شد.

همچنین، «حیدر العنزی»، تحلیلگر سیاسی جهان عرب که با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد گفت‌وگو می‌کرد، معتقد است که آمریکا با پرونده ایران تعاملی دوگانه دارد و در مسیر تحقق منافع و اهداف داخلی و خارجی خود تلاش می‌کند؛ به همین دلیل گاهی اعلام توافق نهایی با ایران می‌کند و گاهی دیگر برای تحقق اهداف داخلی خود تمام توافقات را نقض می‌کند.

العنزی معتقد است که فشارهایی داخلی در آمریکا بر دولت این کشور از سوی لابی‌های صهیونیستی اعمال می‌شود، چرا که این رژیم جعلی از گذشته تاکنون بر این باور است که توافق با ایران یک اشتباه استراتژی به شمار می‌رود که به ضرر منافع رژیم صهیونیستی خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها