کد خبر: ۱۸۹۹۵۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۲۶ آذر ۱۳۹۲
اما در مورد نقش قطر و تركيه باید گفت كه از ابتداى بحران، پشتيبان اين گروهك ها بودند و بر سقوط حكومت "بشار اسد" در عرض يک هفته تأكيد داشتند. این دو کشور باعث شدند آمريكا و اسرائيل اظهارات شتابزده داشته باشند و آنها را درگير اين بحران کردند.
به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری LHV، "فيصل عزوز" نماینده شهر حلب در پارلمان سوریه است. خبرنگار ما در گفتگوی اختصاصی با وی، جدید ترین تحولات سوریه را جویا شد. متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است:
 
ابتدا لطفا خودتان را معرفی کنید:
 
بنده "فیصل عزوز" نماینده پارلمان سوریه از شهر حلب هستم. در گذشته در برخى از مؤسسات مردمى و مجالس محلى در شهر خودم فعالیت مى كردم مانند «اتحاديه معلمان»، «اتحاديه دانشجويان»، «اتحاديه جوانان» و «اداره كل اصناف محلى». داراى ليسانس زبان عربى از دانشگاه حلب در سال 1975 هستم و در مدارس مختلف در مقاطع راهنمايى و دبيرستان تدريس مى كردم و همچنين مدتی نیز در مديريت آموزش و پرورش مشغول به كار شده ام.
 
در «انجمن گفتگوى ملى» كه در ماه اكتوبر سال 2013 زیر نظر جمهوری اسلامى ايران برگزار شد، شركت كردم و عضو كميته پيگيرى اين انجمن نیز بودم. در «انجمن گفتگوى ملى دمشق» كه ادامه انجمن تهران بود نیز شركت كردم و شامل تمام گروه هاى مخالف داخلى و گروه هاى شركت كننده که موافق حكومت سورى بودند، می شد.
 
بنده همچنین يكى از اعضاء كميته پيگيرى اين انجمن در ماه مارس 2013 بودم. ما را به جمهورى اسلامى ايران دعوت كردند و با برخى از مسئولان وزارت خارجه، مجلس شورا، شوراى امنيت ملى و مجمع اهل بيت ديدار كرديم. براى سفر به چين نیز در سپتامبر 2013 از بنده دعوت به عمل آمد.
 
این روزها در سوریه چه می گذرد؟
 
كشورم سوريه همچنان در معرض بزرگ ترين توطئه جهانى كه آمريكا و اسرائيل آن را طراحى كرده اند، قرار گرفته و كشورهاى منطقه در اجراى آن نقش مهمى داشته اند. از جمله كشورهاى تركيه، عربستان، قطر و اتحاديه عرب.
 
گروه هاى مسلح تروريستى برای انجام اين توطئه استخدام شده اند و از دين اسلام براى سرپوش گذاشتن بر روى جناياتشان استفاده می کنند و در حق ملت سوريه از تمام مذاهب و اديان جنايت كردند. آنها هيچ تفاوتى بين زن و مرد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، روحانی مسلمان و یا کشیش مسيحى نگذاشتند و همه مؤسسه هاى رسمى كشور را از جمله بيمارستان ها، مدارس، مساجد، كليساها، ايستگاه هاى توليد برق و غیره را ويران كردند و همچنين جاده ها، اتوبان ها، پل ها و غیره را خراب كردند.
 
تروریست ها سعى كردند با اين رفتارهاى ناپسند و زشت خود، ترس را در دل مردم و كودكان سوريه منتشر كنند و ارتش سوريه را تضعيف کنند. اكثر درگيرى ها در حال حاضر در حومه شهر دمشق، حومه حلب، حومه ادلب، حومه حمص، دير الزور و حماه است. تکفیری ها مى خواهند كراهت و توطئه بين مذاهب مختلف ايجاد كنند.
 
آیا توافق آمریکا و روسیه می تواند به درگیری های داخلی سوریه پایان دهد؟
 
بله، اين جنگ همه جانبه علیه سوريه ممكن است كه با توافق آمريكا و روسيه فروكش کند اما در واقع ایالات متحده آمريكا بايد بر نيروهاى منطقه ای و اقليمى همپیمانانش فشار وارد كند تا از ورود مسلحان از مرز تركيه، اردن و لبنان جلوگيرى كنند و همچنين از رساندن اسلحه به نيروهاى تکفیری دست بردارند، در اين حال ارتش سورىه خواهد توانست كه در عرض يک سال اين گروهک ها را نابود كند.
 
نظر شما درباره کنفرانس ژنو 2 و موفقیت یا عدم موفقیت آن چیست؟
 
اما كنفرانس ژنو به اعتقاد بنده راه حل واقعى و حقيقى برای اين توطئه نيست بلكه تنها به منزله ايستگاهى است برای گفتگو. راه حل نهایی بحران سوریه بايد در داخل كشور سوريه انجام گيرد و ژنو عبارت است از چهارچوب بين المللى براى گفتگوى داخلى .
 
کمی درباره نقش کشورهای منطقه در حمایت از تروریست ها توضیح دهید؟
 
پشتيبانى و حمایت عربستان، قطر و بعضى از كشورهاى غربى مانند فرانسه، انگليس و آمريكا از مسلحان بر كسى پوشيده نيست. سران اين كشورها در اظهاراتشان بر ادامه پشتيبانى از مسلحان تأكيد كرده اند تا اين بحران در سوريه ادامه يابد. آنان با مال و اسلحه از اين گروهك ها حمايت كردند زیرا هدف اصليشان سرنگونى دولت حاكم بر سوريه بوده اما نتوانستند به اين هدفشان دست يابند و نخواهند يافت.
 
اخیرا برخی رسانه ها مدعی شدند که بین حزب الله و ارتش سوریه اختلاف نظر به وجود آمده. آیا ادعا درست؟
 
اختلافاتى كه در رسانه هاى مغرض بين حزب الله و ارتش سورى اشاره مى شود، عارى از صحت مى باشد و شايعه اى بيش نيست. رابطه بين حزب الله و ارتش سورى رابطه استراتژيک است زيرا در يک خط و محور هستند و دشمن مشترکشان صهيونيست ها و تکفیری ها هستند. هدف از اشاعه اين خبر، اعطاى روحيه به گروهک هاى مسلح است.
 
در پایان اگر ممکن است در مورد نقش قطر و ترکیه در بحران سوریه توضیح دهید؟
 
اما در مورد نقش قطر و تركيه باید گفت كه از ابتداى بحران، پشتيبان اين گروهك ها بودند و بر سقوط حكومت "بشار اسد" در عرض يک هفته تأكيد داشتند. این دو کشور باعث شدند آمريكا و اسرائيل اظهارات شتابزده داشته باشند و آنها را درگير اين بحران کردند.
 
اما قطر و ترکیه نتوانستند به وعده هايشان عمل كنند به اين دليل نقش اين كشورها به عربستان سعودی و دقیقا به "بندر بن سلطان" رئیس سازمان اطلاعات و امنیت آل سعود واگذار شد. برکناری "حمد" امیر سابق قطر و تحویل قدرت به پسرش، نیز ابتداى تغييرات مهم در كشورهاى منطقه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها