وبلاگ کانون فرهنگی رشاد نوشت:
(برداشتی از صلح امام حسن علیه السلام)
در مباحث نظامی ، تاکتیک عقب نشینی از جمله تاکتیک های مهم و پیروزی بخش تلقی می شود.هجمه و نفوذ آنجایی باید به کار گرفته شود که کارساز است ونه درهرجا. گاه لازم است به جهت تجدید قوای ازدست رفته در میدان نبرد ویا به جهت ملحق شدن نیروهای تازه نفس به لشگر، اقدام به تاکتیک عقب نشینی نمود. وَ مَن يُوَلِّهِمْ يَوْمَئذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِّقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيزًِّا إِلىَ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ مَأْوَئهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ المَْصِير[1]
اگر امام، عینیت قرآن است در هیئت انسان و پایه های تصمیماتش، آیه های این کتاب آسمانی است، صلح را اگر به صلاح جبهه ی حق ببیند کوتاهی نمیکند و دست به عقب نشینی های سیاسی میزند.
امام حسن علیه السلام میدانست که درصورت صلح با معاویه ، عده ای از روی جهالت و یا تظاهر به غیرت و شجاعت ، تهمت نثارش می کنند و فریاد يَا مُذِلَّ الْمُؤْمِنِين (ای خوارکننده ی مومنان)سرخواهند داد.[2]
اما مهربانی او نسبت به امت باعث می شود تمام زخم زبان ها را تحمل کند تااینکه فساد و نابودی امت اسلام را شاهد نباشد.[3]
اینکه قیام بجای صلح در آن شرایط زمانی ، چگونه سبب نابودی امت اسلام می گردید، باسیری در تاریخ سیاسی امام مجتبی علیه السلام پاسخ داده می شود.[4]
اما باید قبل از هر استدلال اینچنینی بدانیم که اطاعت محض در برابر افعال اولوالامر فرض و واجب است بر ما.چه دلیل کار اورا درک کنیم و چه ذهن قاصرمان از درک آن عاجز بماند. او چه قیام کند چه نکند، امام است و ما ماموم.[5] --------------------------------------------------------------------------------
[1] انفال 16
[2]بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج44، ص: 24
[3]بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج44، ص: 30
[4] ر.ک امام در عینیت جامعه(محمدرضاحکیمی) ص123-81
[5] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج43، ص: 278