کد خبر: ۱۸۸۸۹۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۲۳ آذر ۱۳۹۲
روایت جدید رویترز از نقل قول دیپلمات های حاضر در مذاکرات:
رویترز با نقل قول از برخی دیپلمات های حاضر در مذاکرات مطالبی را ذکر کرد که پشت پرده و نیت غرب از توافق شش ماهه را بیش از پیش برملا میسازد. رویترز نوشت: ”پیشتر، دیپلمات های حاضر در مذاکرات عنوان کرده بودند تفسیر توافق ژنو به یک برنامه عملی بسیار دشوار است.“ رویترز در ادامه می نویسد: این توافق شش ماهه درواقع برای خریدن زمان بود تا بتوانیم مناقشه هسته ای ایران را برای همیشه حل و فصل کنیم.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، سرانجام در حالیکه مدت زیادی از توافق ژنو نمی گذرد، راز اظهارنظرهای خصمانه ی مقامات امریکایی که توافق را زیر سوال می بُرد هویدا شد. تحریم های جدید امریکا علیه ایران بلافاصله پس از اعلام موفقیت مذاکرات ژنو حتی اعتراض کشورهای دیگر را نیز به دنبال داشت. به نقل از خبرگزاری شینهوای چین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف، با هشدار به کاخ سفید پیرامون وضع تحریم های جدید اعلام کرد این امر موجب برهم خوردن توافق ژنو می شود و مقامات امریکایی باید بدانند که در این صورت، موفقیت مذاکرات ماه نوامبر قابل برگشت نیست!



اما در حالی جان کری، کاترین اشتون و سخنگوی وی، مایکل مان، از ادامه مذاکرات فنی سخن می گویند که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به اعمال تحریم های جدید، مذاکرات را نیمه کاره رها کرد و به تهران بازگشت.

در این میان موضع وزارتخانه های خزانه داری و امور خارجه امریکا که عامل تحریم های جدید محسوب می شوند بسیار قابل توجه است. این دو وزارت خانه اعلام کردند: ”توافق نامه ژنو نمی تواند و نخواهد توانست در تلاش های مستمر ما برای متوقف کردن حامیان برنامه هسته ای ایران اخلال ایجاد کند!!"

در همین رابطه رویترز با نقل قول از برخی دیپلمات های حاضر در مذاکرات مطالبی را ذکر کرد که پشت پرده و نیت غرب از توافق شش ماهه را بیش از پیش برملا میسازد. رویترز نوشت: ”پیشتر، دیپلمات های حاضر در مذاکرات عنوان کرده بودند تفسیر توافق ژنو به یک برنامه عملی بسیار دشوار است."

رویترز در ادامه می نویسد: این توافق شش ماهه درواقع برای خریدن زمان بود تا بتوانیم مناقشه هسته ای ایران را برای همیشه حل و فصل کنیم.

حال باید دید سیاست خارجی دولت یازدهم مخصوصا مواضع شخص دکتر روحانی و دکتر ظریف که بارها از توافق ژنو با عنوان موفقیتی چشمگیر و بی سابقه یاد می کردند چگونه می تواند مخاطرات یک توافق پوشالی را مرتفع کند؛ چه اینکه بنا به تهدیدهای گاه و بی گاه سران امریکایی، اگر ایران از توافق سر باز بزند عواقب ناخوشایندی در انتظار خواهد داشت. حتی در خبرهای غیر رسمی اشاره شده بود به اینکه امریکا خیال تهدید نظامی را در سر می پرورانَد.

اکنون بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است که امریکا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست. و باید از دولت پرسید چگونه می توان بی اعتمادی و مذاکره و توافق را با هم جمع کرد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها