کد خبر: ۱۸۸۳۰۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۲۰ آذر ۱۳۹۲
نیروهای امنیتی اوکراین به میدان استقلال کی‌یف پایتخت این کشور حمله کرده و معترضان را که در این محل اجتماع کرده بودند و قصد برداشتن موانع را داشتند، متفرق کردند؛ اقدامی که باعث نگرانی جوامع بین‌المللی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، مخالفان ویکتور یانوکوویچ رییس‌جمهوری اوکراین که در اقدام وی در امتناع از امضای توافقنامه همکاری و تجارت آزاد با اتحادیه اروپا خشمگین شده‌اند، در هفته گذشته با تظاهرات خیابانی و اعتراض‌های گسترده به این اقدام اعتراض کردند. نیروهای پلیس ضدشورش و نیروهای ویژه وزارت کشور اوکراین نیمه شب گذشته به وقت این کشور به محل اجتماع و اعتراض مخالفان یانوکوویچ در میدان استقلال پایتخت یورش برده و علیه معترضان دست به اقدام زدند.

هزاران تن از ماموران پلیس ضد شورش اوکراین میدان را محاصره کرده و به محل اجتماع معترضان وارد شدند.

اوکراین

پلیس همچنین موانعی را که معترضان در اطراف میدان ایجاد کرده بودند، از میان برداشته و چندین چادر متعلق به آن‌ها را از میان برداشتند.

کانال پنج تلویزیون اوکراین که حامی مخالفان رییس‌جمهوری این کشور است گزارش داد که ده‌هزار معترض پس از اقدام ماموران پلیس و استفاده از زور برای متفرق کردن معترضان در میدان استقلال تجمع کردند.

*یکی از رهبران مخالف: مخالفان تظاهرات میلیونی برگزار کنند

این در حالی است که آرسنی یاتسنیوک رهبر مخالفان اوکراین خواستار تظاهرات میلیونی در اوکراین پس از اقدام پلیس و متفرق کردن معترضان از میدان استقلال شد و افزود: ما آن‌ها را نمی‌بخشیم. من از شما می‌خواهم تا تظاهرات میلیونی به راه بیندازید و رژیم به سمت فروپاشی سوق می‌یابد.

این رهبر مخالفان در ادامه افزود: یانوکوویچ با عدم امضای توافقنامه همکاری سیلی به صورت آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا زده است.

یکی از سخنگویان پلیس کی‌یف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت: ماموران پلیس در حال همکاری با سرویس‌های شهری کی‌یف برای از میان برداشتن موانعی هستند که معترضان ایجاد کرده‌اند.

رهبر جنبش ناسیونالیست آزادی نیز اعلام کرد در جریان هجوم نیروهای ضد شورش اوکراین ده‌ها تن از معترضان زخمی شده و یازده تن نیز بازداشت شده‌اند.

*اشتون در کی‌یف

کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به اوکراین گفت: نیازی نیست که مقام‌های اوکراینی چیزی را مخفی کنند. استفاده نیروهای پلیس و ضدشورش از زور برای متفرق کردن معترضان و سرکوب آن‌ها کاملا واضح است.

پایگاه خبری صدای روسیه نیز گزارش داد: اشتون با یانوکوویچ دیدار کرده و هم اکنون قصد دارد با رهبران مخالف دولت اوکراین به گفت‌وگو بپردازد.

خبرگزای آسوشیتدپرس نیز در گزارشی اعلام کرد که تعدادی از معترضان میدان استقلال کی‌یف توسط نیروهای ضد شورش پلیس دستگیر و بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که یانوکوویچ متعهد شده است تا مذاکرات با اتحادیه اروپا برای از سرگیری امضای توافقنامه همکاری و تجارت آزاد با این اتحادیه و پس از امتناع از امضای ان که ماه گذشته میلادی صورت گرفت، انجام دهد.

یانوکوویچ در نشستی تلویزیونی با سه تن از رئیس‌جمهوران سابق لئونید کوچما، ویکتور یانوکوویچ و لئونید کراوچوک، برای یافتن راه‌حلی در از میان برداشتن این بن‌بست گفت: ما به دنبال دستیابی به شرایطی برای راضی کردن مردم اوکراین هستیم. اگر این تفاهم و درک متقابل را به دست بیاوریم امضای این توافقنامه با اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

یانوکوویچ و سه رئیس‌جمهور سابق اوکراین

همچنین مخالفان دولت اوکراین آزادی ده‌ها تن از معترضان از زندان را خواستار شده و از دولت خواستند تا به تعهد خود در الحاق اتحادیه اروپا پایبند باشند.

*تمایل یانوکوویچ برای آزادی معترضان دستگیر شده

یانوکوویچ همچنین اعلام کرد که از دادستان کل اوکراین خواسته تا از آزادی برخی از معترضان بازداشت شده اطمینان حاصل کند و افزود: به طور حتم این افراد آزاد می‌شوند و تحقیقات برای این امر ادامه دارد.

یانوکوویچ در ادامه این نشست تلویزیونی اعلام کرد: نیروهای پلیس باید بدانند که نباید از زور برای سرکوب و متفرق کردن مردم استفاده کنند و هیچ توجیهی برای این امر وجود ندارد. همچنین تاکید می‌کنم که هر دو طرف در اوضاع به وجود آمده در کشور مقصر هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها