کد خبر: ۱۸۸۱۲
زمان انتشار: ۱۹:۴۷     ۰۸ شهريور ۱۳۹۰
آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه با مسئول بخش گفتمان آکادمی لوکوم و مدرس اسلام شناسی دانشگاه بیلفلد آلمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش 598 به نقل از  مرکز خبر حوزه، در این نشست آیت الله مقتدایی و حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی معاون بین الملل جامعة المصطفی با دکتر لیدوینامایر و احمد آریس درباره ی برگزاری کنفرانس هایی برای بیان دیدگاه های شیعی توافق کردند.

احمد آریس مدرس رشته اسلام شناسی در دانشگاه بیلفلد در ابتدای این دیدار با بیان اینکه از اواخر دهه هفتاد میلادی در زمینه گفتمان بین الادیان فعالیت می کند، اظهار داشت: دویست سال است که مردم آلمان اسلام را صرفا با عرب ها می شناسند و زمانی که شخصی می گوید مسلمان است، اولین چیزی که در ذهن آلمانی ها تداعی می شود این است که او عرب است.

* شناخت صحیحی از تشیع وجود ندارد

وی افزود: اسلام بر اساس مبانی اهل سنت بر حوزه های اسلام شناسی دانشگاه ها و کل این کشور سیطره دارد و حتی متخصصان و اسلام شناسان دانشگاهی نیز شناخت صحیح و عمیقی از تشیع ندارند.

آریس پیشنهاد کرد که برای رفع این نقیصه حداقل دو بار کنفرانس اختصاصی شیعه شناسی در آلمان برگزار گردد.

مدیر حوزه های علمیه نیز با تأیید سخنان آقای «آریس» و ناکافی بودن فعالیت های انجام شده در این زمینه، بر لزوم فعالیت هرچه بیشتر برای شناساندن مبانی شیعه در غرب و بویژه آلمان تأکید کرد و آمادگی حوزه های علمیه ایران را جهت همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی آلمان در این راستا اعلام نمود.

* آمادگی حوزه قم برای همکاری با مراکز علمی و فرهنگی آلمان

آیت الله مقتدایی همچنین اظهار داشت: مؤسسه ای به نام «مرکز شیعه شناسی» در حوزه علمیه قم دایر شده که بسیار فعال است و این مرکز می تواند در زمینه شناساندن تشیع همکاری بسیار خوبی را با مراکز مربوطه در آلمان داشته باشد.

وی افزود: همکاری دو طرف در این زمینه ها و برگزاری کنفرانس هایی که به مسایلی نظیر حقوق اقلیت ها، دیدگاه اسلام شیعی درباره محیط زیست و دیدگاه اسلام درباره زن بپردازد، می تواند بسیار سودمند و پرثمر باشد.

مسئول بخش گفتمانِ بین الادیان «فرهنگستان انجیلی لوکوم» نیز در این جلسه، توضیح مختصری در زمینه فعالیت های فرهنگستان انجیلی لوکوم ارائه داد و از آمادگی فرهنگستان مذکور و بخش گفتمان بین الادیان آن برای برگزاری کنفرانس ها و سمینارهایی که با صبغه دینی در صدد پاسخگویی به مشکلات و یافتن راه چاره برای معضلات سیاسی و اجتماعی باشند خبر داد.

خانم دکتر مایر افزود: روال معمول در فرهنگستان لوکوم آن است که سمینارهایی را با موضوعاتی ملموس برگزار می کند و از برگزاری سمینارهایی با موضوعات عام اجتناب می نماید.

وی بعنوان مثال از رویکرد ادیان به موضوعاتی نظیر زن، بوم شناختی و محیط زیست نام برد.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی، معاون بین الملل جامعه المصطفی نیز در این نشست با ذکر اهمیت آلمان به لحاظ فرهنگی و مطالعات دینی از دیدگاه اندیشمندان ایرانی و مطالعاتی که علمای آلمانی در طول چهار قرن گذشته درباره اسلام داشته اند، نقش آلمان را در زمینه اسلام شناسی و ارائه نظرات منفی و مثبت برجسته توصیف کرد.

* جامعة المصطفی و همکاری با دانشگاه های آلمان

وی با برشمردن شمه هایی از فعالیت های جامعة المصطفی، بویژه در زمینه انتشار کتب و شعار دانشگاه مذکور مبنی بر لزوم نشر یک کتاب در هر روز از سوی آن دانشگاه، توضیحاتی درباره فعالیت های جامعه المصطفی در کشورهای خارجی و تعداد شُعب آن در خارج از ایران و نیز تدریس علوم اسلامی به دانشجویان غیر ایرانی از 170 کشور جهان در ایران ارائه نمود.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی آمادگی جامعة المصطفی را برای همکاری با آکادمی لوکوم و دانشگاه های آلمان هم در زمینه شناساندن مکتب اهل بیت از روی مبانی مورد قبول و تأیید شیعه و هم در زمینه گفتمان بین الادیان اعلام کرد.


 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها