کد خبر: ۱۸۷۹۳
زمان انتشار: ۱۷:۳۲     ۰۸ شهريور ۱۳۹۰
يك تحليلگر مسائل سياسي عربستان با بيان اينكه كشورهاي عربي خليج فارس از انقلاب‌هاي منطقه در امان نخواهند ماند، تاكيد كرد كه اگر عربستان اصلاحات فراگير انجام ندهد، كاملا فرو خواهد پاشيد.

به گزارش 598 به نقل از  فارس، «توفيق السيف» در گفت‌وگو با تلويزيون الحره درباره رسيدن انقلاب‌هاي منطقه به كشورهاي عربي خليج فارس هشدار داد.

وي در برنامه «حديث الخليج» شبكه تلويزيوني الحره با بيان اينكه «همه منطقه به طور عميق متاثر از انقلاب‌هاي مردم شده است» تاكيد كرد: ما در امان نيستيم. ما به شكلي عميق تاثير پذيرفته‌ايم و گمان مي‌كنم كه برخي كشورها[ي خليج فارس] نيز در راه هستند.

اين تحليلگر سعودي افزود: اما ما به حل برخي اشكالات نياز داريم؛ مشكلاتي كه ممكن است با توجه به اتفاقات منفجر شود. ما در سطح خليج [فارس] به يك گروه اصلاح‌گرا نياز داريم كه خواستار اصلاح باشد و به اصول آزادي و حقوق بشر و كنارگذاشتن اختلافات و گروه‌بندي دعوت كند. گروهي كه به اصلاحات و تغييرات مسالمت‌آميز فرا بخواند كه كار به خشونت كشيده نشود.

وي با بيان اين پيشنهاد كه اين گروه‌ها تشكيل شود و با دولت‌هاي در ارتباط باشد، اعلام كرد كه اين گروه با نخبگان و رجال ديني و قشر جوان در ارتباط باشد تا راه مناسب براي اصلاحات را بيابد. وگرنه با فاجعه روبه‌رو خواهيم شد.

السيف در پاسخ به اين سوال كه «شما خود سعودي هستيد نظرتان درباره انقلاب‌هاي منطقه و عربستان چيست؟» گفت: فكر مي‌كنم آنچه ذكر شد درباره عربستان هم صدق مي‌كنند. عربستان مجبور است اصلاحات سياسي بزرگ دردناكي انجام بدهد.

اين تحليلگر عربستاني افزود: عربستان مجور است زيرا در غير اين صورت به نخبگان خود آسيب مي‌زند و حتي به منافع مردم نيز ضربه مي‌زند. بايد اصلاحات عميقي انجام بدهيم وگرنه با فروپاشي كامل روبه‌رو مي‌شويم و اين همان چيزي است كه نمي‌خواهيم به آن برسيم.

عربستان در ماه‌هاي گذشته اعتراضات مردمي در شرق اين كشور را بشدت سركوب و برخي فعالان و شخصيت‌ها را بازداشت و بدون تفهيم اتهام زنداني كرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها