وزیر ارتباطات روز شنبه 16 آذر ماه 92 به دنبال دعوت از مدیران و مسوولان
کشور برای عضویت در شبکه های اجتماعی داخلی به جای شبکه های اجتماعی خارجی،
و با هدف ترویج شبکه های اجتماعی سالم در چهار شبکه اجتماعی داخلی عضو شد و
جزئیات عضویت آقای واعظی و آدرس صفحات رسمی متعلق به وی در ۴ شبکه
اجتماعی زیگور، کلوب، تبیان، و آپارات اعلام شده است.
به
گزارش پایگاه 598 به نقل از بولتن نیوز، آقای واعظی وزیر ارتباطات، علت حضور همزمان در چند
شبکه، را ایجاد رقابت و برقراری مساوات بین فعالان داخلی این عرصه اعلام
کرده و شبکه هایی که از استقبال بیشتری نزد مخاطبان برخوردار شوند را
پیگیری خواهد کرد و حضور خود را ادامه خواهد داد.
وزیر ارتباطات در حال حاضردر شبکه های زیر عضویت دارد:
شبکه
اجتماعی «زیگور» شامل شبکه ویدئویی «تماشاخانه»، شبکه اجتماعی «مای پردیس»
و شبکه صوتی «آواکده» است. آدرس صفحه وزیر ارتباطات در این شبکه به نشانی
http://www.zigur.com/vaezi است.
صفحه واعظی در شبکه اجتماعی «کلوب» به آدرس http://www.cloob.com/mahmoudvaezi قابل مشاهده است.
همچنین در شبکه اجتماعی «تبیان» آدرس صفحه واعظی http://net.tebyan.net/vaezi است.
در شبکه ویدیوئی و اجتماعی «آپارات» نیز وزیر در آدرس http://www.aparat.com/mahmoudvaezi صفحه شخصی دارد.
به
عقیده کارشناسان ارتباطات، در دنیای امروز که صفحه هر یک از مسوولان و
مدیران کشور می تواند سریعتر و پر مخاطب تر از یک سایت خبری عمل کند و
دیدگاه ها و نظرات و پیشنهادات مختلفی را در رابطه با مسائل جهان و کشور به
همراه داشته باشد، شایسته است که این دیدگاه ها در شبکه های داخلی کشور که
ازامنیت و حفاظت خبری بالاتری برخوردارند مطرح شود تا مشارکت بالاتری را
از مردم و جوانان و فعالان اجتماعی و سیاسی در رابطه با مسائل کشورمان شاهد
باشیم و از خسارت های شبکه های خارجی نیز جلوگیری کنیم و به این پرسش پاسخ
دهیم که اگر به دنبال طرح دیدگاه ها و نظرات خود هستیم چرا به شبکه های
داخلی مراجعه نمی کنیم؟
زیرا اگر قرار باشد که مهمترین مسائل یک
کشور از نگاه یک مسوول و مدیر دولتی در شبکه های خارجی مطرح شود و دیدگاه
های صاحب نظران و جوانان و مخاطبان نیز به صورت کامنت و پیام مطرح شود و
بازتاب نظرات اکثریت مخاطبان در نظرسنجی ها مطرح شود، موجب خواهد شد که
دشمنان و کشورهای طرف تخاصم و کسانی که با ایران و ایرانی سر همراهی و
سازگاری ندارند، از چنین مطالبی به صورت مجانی بهره ببرند.
لذا شایسته
است که مسوولان کشور اگر نظر و دیدگاهی دارند آن را در شبکه های داخلی مطرح
کنند و بازتاب نظرات و سلیقه ها و نظر سنجی های نیز در شبکه های داخلی
مطرح شود و اگرچه این نظرات و نوشته های شبکه های داخلی نیز در دسترس همه
مردم جهان است اما به لحاظ امنیت شبکه، آدرس آی پی و محل حضور افراد و
بسیاری از مسائل امنیتی دیگر، باید به گونه ای رفتار شود که کشورهای خارجی و
سازمان های جاسوسی و مخالفان ایران، نتوانند از رفت و آمد و محل استقرار
مخاطبان و روحیه و سایر مختصات اجتماعی و زندگی مردم باخبر شوند و از رفت
وآمدها، حضور افراد و ارتباط مخاطبان با هم و سایر مسائل مورد نظر سازمان
های جاسوسی نباید به سادگی اطلاع پیدا کنند.
اگر قرار باشد که از همه
ریز زندگی و پیوندها و ارتباط ها باخبر شوند و در صورت لزوم، وارد صحنه شده
و بر روند صفحات عمومی و نظرات مخاطبان اثرگذار باشند و مثلا موضوعی عمومی
را به گونه ای مطرح کنند که نتیجه آن خسارت برای کشور باشد و.... به این
معنی است که در بلندمت حتی بر مسائل فرهنگی و اوقات فراغت نیز تاثیر خواهند
داشت و می توانند روند فرهنگی و فکری جوانان و نوع نگاه آنها را به راحتی
در دست بگیرند.
در حالی که در شبکه های داخلی، این گونه خطرات و تهدیدها
به مراتب کمتر خواهد بود و هموطن ایرانی ما حتی اگر انگیزه منفی داشته
باشد به مراتب خسارت هایی که به همراه دارد کمتر از کشورهای غربی خواهد
بود.
کشورهای غربی با سرمایه گذاری بر این شبکه های اجتماعی، علاوه بر
تجارت و کنترل مخاطبان و کاربران اینترنت، حتی بر فکر و سلیقه افراد
اثرگذار هستند و در حاشیه نظرات روزانه مردم، صفحه ها و نظرات و عکس ها و
فیلم ها و هیجانات مختلفی را به کاربران پیشنهاد می کنند که می تواند به
شکل های مختلف موجب خسارت به جوانان و نوجوانان شود.
نکته دیگر
این است که نباید به کسانی که از نظر تکنولوژی دست بالا را دارند اعتماد
کرد زیرا آنها می توانند هم زندگی ما را زیر ذره بین قرار دهند و هر نوع
تحول و حرکتی را برای ارزیابی و قضاوت خود و دیگران در آینده نگه دارند و
مثلا در آینده اعلام کنند که فلان شخص در سال های قبل چنین نظری داشته و
با این اشخاص در ارتباط بوده و....
شاید دلیل ادامه غیر قانونی بودن
فیس بوک، همین موضوع باشد زیرا فیس بوک با فناوری بالا توسط آمریکا هدایت و
مدیریت می شود و آنها قادرند که با استفاده از طیف گسترده مخاطبان خود در
کشورهایی مانند ایران، از نظر خبری و نظری و سلیقه های مورد نظر خود، همه
چیز را کنترل کنند.
وقتی در چند سال اخیر، مکالمات 5 میلیارد نفر از
مردم جهان را شنود کرده اند و تنها از کشوری مانند آلمان 500 میلیون جاسوسی
و جمع آوری اطلاعات از ایمیل ها و شنود تلفنی و ارتباط افراد صورت گرفته و
حتی از مرکل نیز اطلاعات مختلفی جمع آوری شده است، چگونه باید به چنین
ابزارهایی دلخوش کنیم و تنها به مواهب آن اشاره کنیم؟ و توجه نداشته باشیم
که شبکه اجتماعی فیس بوک و... می توانند تمام امور جوانان و فعالان سیاسی
و... را در دست بگیرند؟
وقتی سازمان سیا و دولت آمریکا مکالمات
تلفنی 5 میلیارد نفر را در سراسر جهان کنترل می کند تا واژه ها و کلمات و
نکات مورد نظر خود را پیگیری کند طبیعی است که در فیس بوک نیز کارکرد
امنیتی و جاسوسی و اظهار نظر افراد و ایجاد موج و حرکت و اعمال ضد فرهنگی و
انحراف جوانان و نوجوانان و تحولات سیاسی را در نظر خواهد داشت.
وقتی
فیس بوک به مخاطبان خاص خود، سطح دسترسی و شاخص های فنی بالاتری را ارائه
می دهد، طبیعی است که مشتریان خود را سطح بندی و طبقه بندی کرده است.
جالب
است که در صفحه فیس بوک، همواره عده ای از افراد را به شما پیشنهاد می دهد
تا باهم دوست شوید و وقتی خوب دقت می کنید این افراد، فعال هستند و یا
انگیزه بیشتری در شما ایجاد می کنند و یا با طیف گسترده ای از مخاطبان هم
فکر شما در ارتباط هستند ومی توانند در جهت هدف مورد نظر گردانندگان این
نوع شبکه ها عمل کنند.
طبق قانون، مسدود سازی فیس بوک توصیه شده است مگر
آن که در آینده قانون حکم کند که فیس بوک مسدود نباشد و دلیل این امر،
ملاحظاتی است که به دشمنان ایران کمک می کند که از طریق فیس بوک و شبکه
های اجتماعی دیگر، روند فرهنگ و فعالیت های اجتماعی و سیاسی ما را زیر نظر
بگیرند و حتی بر آن اثربگذارند. آنها با نظر سنجی ها و نظرات مختلف این
گونه القا می کنند که جامعه ایران فلان نظر را دارد و وقتی در عمل مخاطبان
در جامعه چیز دیگری را احساس می کنند و مردم را به گونه ای دیگر می بینند
از خود سوال می کنند که این گونه افراد وشبکه ها به دنبال چه هستند و چرا
به نوع دیگری، هر چه دوست دارند را به ما القا می کنند؟!