کد خبر: ۱۸۷۲۲۹
زمان انتشار: ۲۱:۴۷     ۱۶ آذر ۱۳۹۲
دانمارک و نروژ به عنوان بخشی از توافق بین‌المللی برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه، پیشنهاد داده‌اند تا ناوچه‌های نیروهای دریایی و ناوهای حمل و نقل ویژه خود را برای انتقال این تسلیحات از سوریه و خارج ساختن آن‌ها مورد استفاده قرار دهند.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دانمارک و نروژ در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، کپنهاگ در این امر پیشرو خواهد بود و اوسلو به عنوان معاون فرماندهی عمل می‌کند.

ایتالیا نیز کنار این دو کشور اسکاندیناوی پیشنهاد کرده است که فرآیند حمل و انتقال تسلیحات شیمیایی را از بندر لاذقیه و با اسکورت نظامی صورت دهد. این تسلیحات سپس به یک کشتی آمریکایی منتقل خواهد شد تا منهدم شوند.

طبق طرحی که از سوی جامعه بین‌الملل حمایت شده، این تسلیحات شیمیایی بسیار خطرناک باید تا پایان دسامبر سال جاری میلادی از سوریه خارج شوند.

تحت این توافق که میان آمریکا و روسیه منعقد شده، سوریه باید از کنترل تسلیحات شیمیایی خود دست بردارد و 1300 تن گاز سارین، خردل و سایر عامل‌های مرگبار شیمیایی را منهدم کند. حجم این زاردخانه شامل 800 تن ماده شیمیایی صنعتی است که تنها از طریق خشکی و دریا قابل حمل و نقل است.

در بیانیه‌ مشترک این دو کشور حوزه اسکاندیناوی همچنین آمده که نروژ و دانمارک باید اقداماتی را در داخل کشورهای خود پیش از آغاز این عملیات حمل و نقل انجام دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها