کد خبر: ۱۸۷۲۲۶
زمان انتشار: ۲۱:۳۹     ۱۶ آذر ۱۳۹۲
وزیر امور خارجه انگلیس هشدار داد که درگیری‌ها در سوریه خطر تجزیه این کشور بطور کامل را در پی دارد مگر اینکه راه‌حلی برای بحران تا سال 2014 پیدا شود.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در نشست سالانه "گفتگوی منامه" درباره امنیت خاورمیانه گفت: اگر درگیری‌ها ادامه یابد سوریه تجزیه می‌شود و رشد افراط‌گرایی فضایی خارج از کنترل در قلب خاورمیانه ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه انگلیس پیش از این در کویت گفته بود که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه باید برای هرگونه حل و فصل صلح آمیز بحران 33 ماهه در سوریه کنار برود .

وی گفت: ما همواره به صراحت گفته‌ایم که حل و فصل صلح آمیز بحران سوریه نیازمند کناره‌گیری اسد از قدرت است، تصور باقی ماندن یک دولت در قدرت پس از این همه کشتار و تخریب غیرممکن است. تصور بودن اسد در عرصه سیاسی آینده سوریه غیرممکن است.

وی افزود: باقی ماندن اسد در قدرت به منزله "مانعی" در برابر صلح در سوریه خواهد بود و انگلیس و دیگر کشورهای غربی این امر را نمی‌پذیرند.

هیگ در ادامه این اظهارات مداخله‌جویانه گفت: انگلیس و همه کشورهای غربی ادامه حضور اسد را در قدرت نمی‌پذیرند.

وی با طرح این ادعا که اسد هیچ نقشی در آینده سیاسی سوریه ندارد، تاکید کرد: تنها مردم سوریه هستند که می‌توانند سرنوشت کشورشان و رهبران سوریه را تعین کنند و انگلیس ائتلاف مخالفان سوریه را نماینده "قانونی" مردم این کشور می‌داند.

هیگ در افتتاحیه این نشست گفت که دو طرف درگیر در سوریه باید آشتی کند. در 22 ژانویه هم دولت و هم مخالفان باید برای هرگونه آشتی و مصالحه آماده باشند. خاتمه بحران سوریه یک وظیفه فوق‌العادهه دشوار است که نیازمند تصمیم قاطع هر دو طرف درگیر برای مذاکره است نه جنگ بیشتر. اگر آشتی برقرار نشود با بحران انسانی در مقیاسی غیرقابل تصور روبرو خواهیم بود.

وی افزود:اگر این روند ادامه یابد بیش از چهار میلیون سوری آواره می‌شوند یعنی یک پنجم جمعیت یک کشور.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه تاکید کرد: ایفای نقش اسد و نزدیکانش در سوریه آینده توجیه‌پذیر نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها