کد خبر: ۱۸۶۶۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۰۷ شهريور ۱۳۹۰
این روزها شاید کمتر کسی است که قدرت بازکردن صفحات وب را داشته باشد امّا با مقوله ای به نام "فیلترینگ " نا آشنا باشد.

به گزارش 598 به نقل از بی باک، گسترش اینترنت و امکان دسترسی به حجم گسترده و متنوعی از اطلاعات بدون هيچگونه محدوديتي و فراتر از مرزهاي جغرافيايي، جدای از برکات و آثار مثبت زیادی که به همراه داشته در برخي موارد باعث مشکلات و خسارتهای زیانباری نیز گردیده است که به ناچار باید این موضوع و واقعیت را قبول کنیم که متاسفانه دنیای مجازی برای عده ای تبدیل به زمینه ای برای سوء استفاده های مالی، اخلاقی، سیاسی، امنیتی و... شده است.

هرزه نگاری های جنسی ، ترویج فساد و خشونت، معاملات کالاهای غیر مجاز و زیانبار، افشای اطلاعات محرمانه اشخاص و نهادها، برنامه ریزی برای عملیاتهای تروریستی و... ، همگی دست به دست هم داده تا ظاهرا ضرورت اجرای مقوله ای به نام فیلترینگ را در عموم کشورهای جهان اجتناب ناپذیر کرده باشد.

بعنوان مثال در کشور چين که مقام اول کاربران اینترنت را در جهان دارا می باشد، نظارت دقیق و وسیعی بر محتوای سیاسی و عقاید و اندیشه های متضاد با حکومت کمونیستی این کشور در فضای مجازی حاکم می باشد و برای تحقق این منظور "پليس اينترنت" در اين کشور شکل گرفته است و کشورهای چون آمریکا و سایر دول غربی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و صرفا نحوه و میزان و درصد اعمال سانسورها بر اساس سیاست کلی دولتها متغییر می باشد.

دلایل عمده و بارز فیلترینگ در کشورهای مختلف جهان مواردی از جمله "مسائل سياسي"، "مسائل اجتماعي"، " مسائل امنيتي" و "مسائل اخلاقي" می باشد امّا این موارد به تنهایی دلیل اصلی فیلترینگ در کشور ما نمی باشد.

متاسفانه در ایران جدای از فاکتورهای کلی و قابل قبول تصویب کنندگان قانون "فیلترینگ" ، باید سلایق شخصی و حزبی، عدم ارزیابی دقیق عملکرد کلی سایتها و رسانه ها، بی دقتی مسئولین نظارتی ، به روز نبودن سیستم فیلترینگ کشور و مواردی از قبیل را نیز در این اعمال محدودیت و سانسور دخیل دانست.

 اگرچه اصل فیلترینگ در ایران بر اساس قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی اعمال می‌گردد و کاملا جنبهٔ قانونی دارد، اما باید اعتراف کرد که همچنان در نحوه اجرای این قانون و معیار و ملاکهای اعمال آن و همچنین روند این موضوع ، به ویژه در قبال وبگاه‌های سیاسی و اجتماعی، شفافیت و چارچوب مشخصی یافت نمی شود.

این نابسامانی تا حدی است که در ایران فعالین فضای مجازی و صاحبان وبگاه ها همواره باید منتظر فیلتر شدن غیرمنتظره سایت خود بدون هر گونه تذکر و اطلاع قبلی و احیانا اعلام جرم ثابت شده ای باشند و متاسفانه تا کنون هیچ اقدام و راهکار مناسب و درخوری برای رفع این مشکل در نظر گرفته نشده است .

گوشه ای از آثار سوء این موضوع را می توان از گلایه ها و انتقادات مدیر مسئولان پایگاه های خبری مطرح کشور در مراسم افطاری چند شب پیش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد و در حضور جناب آقای محمد زاده به روشنی دریافت کرد.

آنچا که دوستی از ماجرای دریافت تذکر شدید فوق محرمانه(!) از حراست یکی از ارگانها بخاطر انتقاد از موج اسلام ستیزی در دوران دیکتاتور سابق تونس سخن به میان آورد. یا عزیز دیگری که می گفت به یک شبه وبگاه مان بدون هر گونه تذکر و اعلام قبلی فیلتر شد امّا حتی بعد از طی روند قانونی و دریافت حکم رفع فیلتر که خود پروسه ای طولانی بود ، نزدیک به یک هفته کارم این شده بود که با در دست داشتن حکم رفع فیلتر به نهادهای مختلف مراجعه کنم تا پایگاه خبری ام را رفع فیلتر کنم.

شاید عدم متولی واحد و مشخص رسمی و نبود مرز ثابت بین محتوای مجاز و غیر مجاز در فضای سایبری، منجر به چنین نابسامانی و اعمال محدودیت های منفی در فضای مجازی کشور شده است تا حدی که آمار بازدید صفحه پیوندها یا همان فیلترینگ در ایران، آنچنان زیاد بوده است که با گذشت کمتر از یکسال از راه‌اندازی صفحه جدید آن،  این وبگاه در جایگاه پنجمین سایت پربازدید ایران در رتبه‌بندی سایت الکسا قرار گرفته است.

بارها شده است که کابران ایرانی برای جستجوی محتوای مجاز، علمی و مفید در اینترنت به جستجو می پردازند امّا با کمال تعجب با صفحه فیلترینگ مواجه می شوند در حالی که وقتی بخاطر ضرورت با انواع و اقسام شیوه ها از دیوار فیلترینگ عبور می کنند و به وبگاه مورد نظر خود دست می یابند، هیچ اثری از محتویات غیر مجاز که در قانون کشور جرم تلقی شده است، یافت نمی شود که این خود مویدی بر عدم دقت و برخوردهای سلیقه ای در سیستم فیلترینگ کشور می باشد.

بعنوان مثال شما اگر قصد مطالعه گزارش امروز پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم تحت عنوان " انتشار ویدئوی جدید شکنجه نوجوانان فلسطینی" را داشته باشید، صفحه فیلترینگ ( پیوندها ) خودنمایی می کنند  و اجازه ورود به صفحه این خبر را به شما نمی دهد.

برای مشاهده خبر مذکور اینجا کلیک کنید.

حال با وجود تبدیل شدن فضای مجازی به یک واقیعت ضروری و غیر قابل کتمان، تا کی باید شاهد چنین موارد نامتعارفی در کشور باشیم و کدام نهاد و سازمان موظف است تا برای رفع اساسی این مشکل اقدامی درخور و متناسب بنماید.


متن کامل خبر فیلتر شده پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم بدین شرح می باشد:
 
روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" با انتشار نواری ویدئویی گوشه ای از بازجویی های وحشیانه نیروهای رژیم صهیونیستی علیه کودکان اسیر فلسطینی را فاش کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، روزنامه ایندیپندنت نوشت که این نوار ویدئویی وحشیانه بودن بازجویی های رژیم صهیونیستی از نوجوانان فلسطینی را که با سنگ با اشغالگران مقابله می کنند، نشان می دهد.

به نوشته این روزنامه، نیروهای رژیم صهیونیستی در مقابل عملیات مسلحانه مبارزان فلسطینی علیه این رژیم از نوجوانان یاد شده انتقام می گیرند.

این نوار ویدئویی شش ساعته شیوه های شکنجه نوجوانان فلسطینی را در جریان بازجویی نشان می دهد و از جمله آنها یک نوجوان 14 ساله فلسطینی به نام "اسلام تمیمی" است که نیروهای رژیم صهیونیستی او را مجبور می کنند که 12 ساعت بیدار بماند و هرگاه سرش از شدت خواب و خستگی پایین می آید، یکی از بازجویان به او سیلی می زند.

روزنامه ایندیپندنت نوشت: این نوجوان لاغر فلسطینی که تاب تحمل شکنجه ها را ندارد؛ در این نوار ویدئویی مطالب و روایت های نادرستی را درباره وجود عده ای از مردان در روستای خود به بازجویان می گوید زیرا فکر می کند که شکنجه گران خواهان شنیدن چنین مطالبی هستند تا دست از شکنجه او برداشته و بگذارند که بخوابد.

سازمان بین المللی دفاع از کودکان اعلام کرده است که رژیم صهیونیستی حدود هفت هزار کودک و نوجوان فلسطینی را از سال 2000 میلادی اسیر و در دادگاههای نظامی محاکمه کرده و در قبال 87 درصد آنها خشونت های مختلف جسمی در جریان اسارت مرتکب شده است.

* مهدی صاحبی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها