کد خبر: ۱۸۶۵۰۲
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۳ آذر ۱۳۹۲
کارشناس مسائل عراق گفت: وقتی بحث مرزها مطرح می‌شود یکی از نقاط مرزی مورد بحث طرفین، اروند رود است که از لحاظ اقتصادی دو کشور از آن سود می‌برند، لذا لایروبی اروند رود یکی از مسائل مهم و البته هزینه‌بر و زمان‌بر است.
مجید جلالی کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص سفر نوری مالکی نخست‌وزیر عراق به ایران که امروز چهارشنبه انجام می‌گیرد، گفت: سفر مالکی را باید در دو بعد روابط دو جانبه و شرایط منطقه‌ای مورد بررسی قرار داد. در روابط دو جانبه جمهوری اسلامی به عنوان کشور همسایه بزرگ و مهم عراق که از ابتدای شکل‌گیری «عراق جدید» حاکمیت نمایندگان مردم در بغداد طی 10 سال گذشته حامی عراق بوده، طبیعتاً به عنوان یکی از عناصر موثر و دخیل در تحولات داخلی عراق در راستای استمرار استقرار ثبات، آرامش و تفاهم بین جریانات مختلف شناخته می‌شود.

وی افزود: بنابراین حضور رهبران جریانات مختلف عراقی همچنین دولتمردان این کشور در جمهوری اسلامی و بالعکس به طور طبیعی در راستای منافع دوجانبه و به ویژه منافع عراق قابل برداشت است.

این کارشناس مسائل عراق در خصوص روابط دو جانبه دو کشور با بیان اینکه همکاری‌های مختلف در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مدنظر بوده است، درباره تبادل نظر پیرامون قرار داد 1975 نیز اظهار داشت: این موضوع از موضوعات چالشی است که مسئولین جمهوری اسلامی تاکنون علیرغم اینکه آن را حق خود دانسته و دائماً مطالبه می‌کنند، اما شرایط داخلی عراق و تحقق آن را در مقاطع مختلف با تفاهم و سرعت متناسب پیگیری می‌کنند، لذا بحث قرارداد 1975 بحث اجرایی است که به طور طبیعی روند آن پیش می‌رود.

جلالی با ذکر این نکته که کمیته‌های شناسایی مرزها و میله گذاری مرزی با همکاری خوب دوجانبه دنبال می‌شود، یادآور شد: بحث چاه‌های مرزی مشترک نیز از آن جمله هستند که در قالب تفاهمات اقتصادی قابل حل و پیگیری است.

وی با اشاره به حضور وزیر برق و انرژی، معاون وزیر کشور و مشاور نخست وزیر در امور امنیت ملی در این سفر اظهار داشت: این سفر در راستای تقویت همکاری‌های دوجانبه است.

این کارشناس مسائل عراق در خصوص مذاکره درباره لایروبی اروند رود نیز افزود: وقتی بحث مرزها مطرح می‌شود یکی از نقاط مرزی مورد بحث طرفین که اساسی است، اروند رود است که از لحاظ اقتصادی از آن سود می‌برند، لذا لایروبی اروند رود یکی از مسائل مهم و البته هزینه‌بر و زمان‌بر است.

این کارشناس مسائل عراق در خصوص شرایط منطقه‌ای و تاثیر آن بر این سفر نیز گفت: عراق از مقطعی عبور کرده که علیرغم آنکه دارای چالش‌های درونی است و تروریست‌ها تلاش بر ناامنی و بی‌ثباتی آن می‌کنند، اما نظام بین‌الملل و همسایگان، عراق را به عنوان یک کشور دارای تاثیر منطقه‌ای و بین‌المللی پذیرفته‌اند، لذا در شرایط کنونی منطقه خصوصاً تحولات سوریه همکاری‌ها و هماهنگی‌های ایران و عراق در ایجاد و استقرار ثبات و امنیت کاملاً مشهود و موثر است.

جلالی ادامه داد: عراق به تدریج در حال ایفای نقش منطقه‌ای خود است و جمهوری اسلامی هم به تثبیت و تعمیق این نقش کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عراق به عنوان همسایه سوریه و ایران به عنوان دوست سوریه باید همکاری‌ها را در جهت نزدیک سازی مواضع و منافع در خصوص این کشور انجام دهند، خاطرنشان کرد: بخصوص آنکه عراق از مناطق و مرزهای غربی خود که هم مرز سوریه است، به طور مستمر از سوی تروریست‌ها مورد تهاجم و تهدید قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به فعالیت گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در سوریه، خاطرنشان کرد: باید هماهنگی کافی بین سوریه و عراق در چگونگی مقابله با این گروه تروریستی و تهدیدات منطقه‌ای آن صورت بگیرد که به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست این دو کشور می‌تواند در تفاهم، همسویی و هم نظری بین بغداد- دمشق در خصوص برخورد با تروریست‌ها موثر باشد.

جلالی با ذکر این نکته که این گروه‌های تروریستی در مناطق هم‌مرز با اقلیم کردستان هم فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بنابراین کمک، مشورت و هماهنگی جمهوری اسلامی ایران بین اربیل، بغداد و دمشق در خصوص مهار، کنترل و مبارزه با این گروه تروریستی موثر است.

وی به رویکرد جدید آنکارا نسبت به تحولات منطقه و گرایش آنها به تصحیح رفتارهای سیاسی گذشته خود در قبال منطقه اشاره کرد و گفت: این رویکرد می‌تواند در همکاری،‌ مشورت و هماهنگی جمهوری اسلامی ایران و بغداد در خصوص افزایش همسویی و همگرایی‌های بیشتر آنکارا- تهران- بغداد موثر باشد.

این کارشناس مسائل عراق ادامه داد: سفر داود اوغلو به بغداد و تهران و سفر آتی مالکی به آنکارا و اردوغان به بغداد و نیز سفر آتی مقامات تهران و آنکارا به کشورهای یکدیگر را می‌توان به سوی یک همگرایی و همکاری مشترک ایران- ترکیه- عراق در قبال تحولات سوریه ارزیابی کرد که در صورت ایجاد تفاهم بین این 3 پایتخت در خصوص تحولات سوریه می‌توان امیدوار بود که این تحولات بسمت کاهش رویکردهای نظامی و تخریبی حرکت کند.

جلالی افزود: قطعاً همکاری ایران،‌ترکیه و عراق در قبال سوریه می‌تواند الگوی مناسبی باشد تا دایره همکاری‌های منطقه‌ای گسترده‌تر شود و حتی به اردن، عربستان و قطر هم برسد.

وی با ذکر این نکته که شکل‌گیری همکاری‌های 3 جانبه ایران، ترکیه و عراق می‌تواند یک همکاری منطقه‌ای و فهم مشترک در قبال بحران سوریه از طرفین گفت‌وگوهای سیاسی و بین جریانات داخلی سوریه را شکل دهد، اظهار داشت: قطعاً با توجه به سفر داود اوغلو به بغداد و تهران و روابط تهران- آنکارا و تهران- بغداد، تهران می‌تواند در کاهش سوء تفاهمات اخیر آنکارا و بغداد نیز موثر باشد.

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه سفر مالکی در شرایط کنونی عراق که بتدریج به سمت انتخابات پارلمانی حرکت می‌کند به عنوان نخست وزیر کنونی و رهبر حزب‌الدعوه و ائتلاف دولت القانون یکی از ارکان اساسی جریانات اساسی عراق محسوب می‌شود، گفت: این موضوع می‌تواند با مشورت‌هایی که در جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد، کاهش تنش‌های بین جریانات مختلف بویژه چالش‌های اخیری که بین بغداد - اردبیل شکل گرفته به همراه داشته باشد.

جلالی با اشاره به نقش روابط مناسب جمهوری اسلامی ایران با همه بخش‌ها و جریانات سیاسی عراق که دولت مالکی می‌تواند از آن استفاده کند، یادآور شد: برای کاهش این تنش‌ها و ایجاد تفاهمات بیشتر به منظور برگزاری انتخابات دموکراتیک عراق می‌توان از این نقش تاثیر گذار ایران استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های تروریستی‌ داعش در مرزهای شرقی سوریه که هم مرز مناطق غربی عراق است به شدت افزایش یافته و ناامنی همه مناطق عراق را تهدید می‌کند، گفت: بخش زیادی از ناامنی عراق ناشی از فعالیت گروه‌های تروریستی فعال در سوریه است که

یکی از ابعاد سفر مالکی می‌تواند بحث وضعیت امنیتی و کمک‌های سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران به عراق به منظور رویارویی با معضل تروریسم باشد.

جلالی با اشاره به افزایش تنش بین حکومت مرکزی عراق و اربیل طی ماه‌های اخیر گفت: جمهوری اسلامی می‌تواند با توجه به روابط خوبی که با اربیل دارد برای حل این معضل نیز گام‌هایی بردارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها