کد خبر: ۱۸۶۳۲۰
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۱۲ آذر ۱۳۹۲
افخم در نشست هفتگی با خبرنگاران
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که مشاور وزیر امور خارجه در اجلاس امنیتی منامه حضور خواهد داشت.

به گزارش 598 به نقل از فارس، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره حضور ایران در اجلاس امنیتی منامه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی به این اجلاس دعوت و دعوتنامه نیز ارسال شده است، عنوان کرد: محمدکاظم سجاد‌پور مشاور وزیر خارجه در این اجلاس شرکت می‌کند.

وی درباره سفر ظریف به عربستان که سوال دیگر خبرنگار فارس بود، با بیان اینکه عربستان در بین کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس جایگاه مهمی دارد، اظهار داشت: عربستان یکی از کشورهای تاثیرگذار در جهان اسلام و مباحث منطقه‌ای است و رویکرد ما همکاری و انجام گفت‌وگو با این کشور است.

افخم افزود: به اعتقاد ما تبادل نظر و گفت‌وگو برای حل برخی اختلافات و حل و فصل مسائل منطقه و موضوعات جهان اسلام کمک کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سفر ظریف به عربستان در زمانبندی خود انجام می‌شود و در دستور کار قرار دارد، درباره سفر ظریف به دیگر کشورهای منطقه نیز عنوان کرد که فعلا در این زمینه سفری در دستور کار قرار ندارد.

وی در خصوص اظهارات دادستان کرمان مبنی بر اینکه برخی از اتباع افغان در تهران ضمن ارتکاب به جرایمی اقدام به جاسوسی نیز کرده‌اند، گفت: طرح ساماندهی، حضور و تردد اتباع افغان به ایران در دستور کار نهادهای ذیربط و از جمله وزارت امور خارجه قرار دارد که به صورت کاملا قانونی و در سازوکارهای مناسب خود انجام می‌شود. اگر گزارش‌هایی درباره اقدامات مختلف از جمله جاسوسی به ما منعکس شود که نیازمند اقدام خاصی باشد، در مورد آن عمل خواهیم کرد.

افخم در پاسخ به سوالی با بیان اینکه نشست کارشناسان ایران و 1+5 در وین برای آماده سازی و اجرای تفاهمنامه ژنو برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: کارشناسان آژانس به عنوان ناظر شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید روند اجرای تفاهمنامه شروع شود، افزود: چنانچه بر خلاف قول و مندرجات تفاهم، اقدامی صورت گرفت در آن صورت اقدام متقابل و متناسب را انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه پیشداوری درباره اجرا و نقض تفاهمنامه را در شرایط کنونی زودهنگام خواند.

وی خبر منتشر شده مبنی بر سفر اوباما به ایران را ساختگی خواند و درباره اظهارات منتشر شده به نقل از وزیر خارجه عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: اظهارنظری به صورت رسمی از وزیر خارجه عربستان نداشتیم.

افخم با بیان اینکه اظهار نظری از سوی شخصیت‌های غیر مسئول و نزدیک به برخی محافل عنوان شده بود، گفت: تلاش ما بر این است که اعتماد سازی در منطقه شکل گرفته و تقویت شود و انجام دیدارها و رایزنی‌ها با کشورهای منطقه در این زمینه کمک کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باید تلاش‌های بدخواهان و افراد و محافلی که می‌خواهند بین کشورهای منطقه واگرایی و جدایی ایجاد شود را مورد توجه قرار داد و اجازه نداد که زمینه برای فعالیت‌ آنها فراهم شود.

وی درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت و برخی مطالب منتشر شده مبنی بر دخالت عربستان در این زمینه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری این موضوع است خاطرنشان کرد: این اتفاق ناگوار از سوی همه کشورها و طرف‌های مخالف افراط گرایی و تروریسم محکوم شد و دولت لبنان نیز موضوع را در دستور کار و پیگیری دارد و در حال انجام تحقیقات دراین زمینه است.

افخم با بیان اینکه اطلاعات اولیه‌ای از سوی دولت لبنان مبنی بر شناسایی دو نفر از عاملان این اقدام منتشر شده، یادآور شد: هنوز گزارشات نهایی نشده و گزارش رسمی منتشر نشده است و نمی‌توان در این خصوص پیش‌داوری کرد. باید صبر کنیم تا تحقیقات کامل و گزارش نهایی و مبسوط درباره تحقیقات تکمیل شود و پس از آن می‌توان قضاوت کرد.

افخم همچنین به سفر جمعه گذشته ظریف به قم و دیدار با آیات عظام، مراجع تقلید و علمای برجسته و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد و افزود: در این سفر گزارشی از رویکرد سیاست خارجی دولت یازدهم ارائه و مذاکرات ژنو و تفاهم حاصل شده به صورت مبسوط مطرح شد.

وی افزود: آقای ظریف موضوعات مهم جهان اسلام و منطقه و دیدگاه‌ها و رویکردهای وزارت خارجه را مطرح کرد.

افخم با بیان اینکه وزارت امور خارجه همواره در جهت عملی کردن رهنمودها و توصیه‌های مراجع بزرگوار توجه و عنایت خاصی داشته و به این توجه ادامه خواهد داد: اظهار داشت: ما از پشتیبانی و حمایت ارزشمند و بزرگوارانه مراجع بزرگ تقدیر و قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به برگزاری بیست و یکمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو در تهران اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ریاست یکساله این سازمان را عهده دار شد.

وی سازمان اکو را به عنوان سازمان منطقه‌ای دارای ظرفیت‌های بسیار مهم برای همکاری برشمرد و گفت: این سازمان بعد از دو دهه تجربه در آستانه ورود به دهه سوم است و در نشست تهران ظرفیت‌های اکو و راه‌های گسترش همکاری و استفاده از تجارب گذشته برای بهبود عملکرد و تقویت این سازمان در سطح منطقه‌ای و انجام اصلاحات بررسی شد.

یکی از خبرنگاران درباره ابهامات منتشر شده در Fact Sheet کاخ سفید در خصوص توافقنامه ژنو سوال کرد که افخم با اشاره به اظهارات قبلیش در این خصوص اظهار داشت: این بیانیه روایت آمریکا از تفاهمات ژنو است و متنی که مورد توافق طرف‌ها بود، متن اقدام مشترک است که در 4 صفحه تنظیم و در ساعات بعد از تفاهم منتشر شد و در سایت اتحادیه اروپا نیز قابل دسترسی است و وزارت خارجه نیز متن کامل را به صورت ترجمه رسمی و دقیق منتشر کرد.

وی افزود: Fact Sheet بخش‌هایی است که آمریکایی‌ها بر اساس روایت خود منتشر کرده‌اند، اما آنچه در ژنو 3 به عنوان نتیجه‌ای از مذاکرات به شکل توافق بوده است برنامه اقدام مشترک است که به صورت کامل منتشر شده است.

افخم همچنین درباره اخبار منتشر شده در خصوص ایجاد خط پروازی بین ایران و آمریکا و اینکه آیا این موضوع به لحاظ فنی امکان اجرایی شدن را دارد و چه نهادی مسئول پیگیری آن است؟ نیز عنوان کرد: کماکان بررسی ابعاد فنی و اجرایی آن مورد بحث است. از آنجا که مسئولان مایل نیستند بدون کار کارشناسی این اقدام انجام شود در حال بررسی ابعاد آن می‌باشند. بنابراین نیازمند زمان‌بندی خاص خود است.

وی با بیان اینکه تمامی ابعاد فنی باید بررسی و راهکارهای مختلف کارشناسی سنجیده شود تا در زمان‌بندی مناسب این کار صورت گیرد، گفت: طبعا بخشی از این کار را سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که مسوول فراهم کردن تسهیلات برای ایرانیان خارج از کشور است، بر عهده دارند و آنها توجه دارند که زمینه اجرایی و فنی این موضوع فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باید بررسی کرد که روند اجرای تفاهمنامه و بخش‌های مربوط به آن چگونه است. تا میزانی که به ابعاد فنی و کارشناسی موضوع ارتباط دارد، این مسئله پیگیری می‌شود.

افخم همچنین از سفر فردای نوری المالکی نخست‌وزیر عراق به تهران خبر داد و گفت که این سفر اولین سفر نخست‌وزیر عراق پس از آغاز به کار دولت یازدهم است.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر امضای توافق پنج ماده‌ای بین ایران و ترکیه درباره سوریه نیز اظهار داشت:‌ این موضوع در رسانه‌ها به این شکل مطرح شده بود و آن را به عنوان گزارش رسمی تایید نمی‌کنم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها