به لحاظ تاریخی مدت زیادی از جنجال آفرینی ها بر سر نام همیشگی
«خلیجفارس» یا تعابیر دیگر نمیگذرد و تنها در همین چند دهه اخیر بوده که
کشورهای شکل گرفته با ترفندهای انگلیسی در منطقه، مدام بر این طبل کوبیده
و عرض خود برده اند.
به گزارش «تابناک»، انگلیسیها که به خوبی با
برخی تعصبات قومی در جهان اسلام آشنا بوده و برای تقویت آن برنامههای طول
و دراز داشتهاند، تاکنون این مسئله را دامن زده و زنده نگه داشته اند و
این در حالی است که مراجعه به نقشههای قدیمیتر و منابع درجه اول، شاید
بسیاری از مسائل را برای انسان های با منطق و به دور از تعصب حل کند.
آنچه در پی می آید، سند دیگری بر صحت نام «خلیجفارس» در طول تاریخ است که پایگاه خبری «مرکز خبر حوزه» آن را منتشر کرده است:
«عزالدین
ابوحامد عبدالحمید» معروف به «ابن ابی الحدید» متوفی قرن هفتم در شرح خطبه
13 نهج البلاغه بر نام «خلیجفارس» تأکید کرده است.
در این باره
حجت الاسلام والمسلمین محمد اسلامیپناه، یکی از محققین و پژوهشگران
حوزوی در گفتگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به شرح خطبه 13 امام علی(ع) در
نهجالبلاغه، اظهار داشت:
حضرت در این خطبه می فرماید:
(
وَ مِنْ كَلامٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ ) فِى ذَمِّ الْبَصَرَةِ وَ
أَهْلِها: كُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْأَةِ، وَ أَتْباعَ الْبَهِيمَةِ،
رَغا فَأَجَبْتُمْ، وَ عُقِرَ فَهَرَبْتُمْ، أَخْلاقُكُمْ دِقاقٌ،
وَ عَهْدُكُمْ شِقاقٌ، وَ دِينُكُمْ نِفاقٌ، وَ ماؤُكُمْ زُعاقٌ، وَ
الْمُقِيمُ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ مُرْتَهَنٌ بِذَنْبِهِ، وَ الشَّاخِصُ
عَنْكُمْ مُتَدارَكٌ بِرَحْمَةٍ مِنْ رَبِّهِ، كَأَنِّى بِمَسْجِدِكُمْ
كَجُؤْجُوءِ سَفِينَةٍ، قَدْ بَعَثَ اللَّهُ عَلَيْهَا الْعَذابَ مِنْ
فَوْقِها وِ مِن تَحْتِها، وَ غَرِقَ مَنْ فِى ضِمْنِها. و فى رواية: وَ
ايْمُ اللَّهِ لَتُغْرَقَنَّ بَلْدَتُكُمْ حَتّى كَأَنِّى أَنْظُرُ إِلى
مَسْجِدِها كَجُؤْجُوءِ سَفِينَةٍ أَوْ نَعامَةٍ جاثِمَةٍ. و فى
رواية: كَجُؤْجُوءِ طَيْرٍ فِى لُجَّةِ بَحْرٍ.
«سرزنش مردم
بصره: شما سپاه يك زن بوديد، و پيروان حيوان (شتر عايشه) تا شتر صدا مى
كرد مىجنگيديد، و تا دست و پاى آن قطع گرديد فرار كرديد، اخلاق شما پست،
و پيمان شما از هم گسسته، دين شما دورويى، و آب آشاميدنى شما شور و ناگوار
است، كسى كه ميان شما زندگى كند به كيفر گناهش گرفتار مىشود، و آن كس كه
از شما دورى گزيند مشمول آمرزش پروردگار مىگردد، گويا مسجد شما را
مىبينم كه چون سينه كشتى غرقشده است، كه عذاب خدا از بالا و پايين او را
احاطه مىكند، و سرنشينان آن همه غرق مىشوند. و در روايتى است: سوگند به
خدا، سرزمين شما را آب غرق مىكند، گويا مسجد شما را مىنگرم كه چون سينه
كشتى يا چونان شترمرغى كه بر سينه خوابيده باشد بر روى آب مانده است و در
روايت ديگر: مانند سينه مرغ روى آب دريا.
و
در روايت ديگرى آمده: خاك شهر شما بد بوترين خاكها است، از همه جا به آب
نزديكتر و از آسمان دورتر، و نه دهم شر و فساد در شهر شما نهفته است، كسى
كه در شهر شما باشد گرفتار گناه، و آنكه بيرون رود در پناه عفو خداست گويى
شهر شما را مىنگرم كه غرق شده، و آب آن را فرا گرفته، چيزى از آن ديده
نمىشود، مگر جاهاى بلند مسجد، مانند سينه مرغ بر روى امواج آب دريا!».
وی در ادامه با اشاره به شرح ابن ابی الحدید از خطبه 13 نهج البلاغه، ابراز داشت: ابن ابی الحدید در این شرح آورده است:
فأما
إخباره ع أن البصرة تغرق عدا المسجد الجامع بها فقد رأیت من یذکر أن کتب
الملاحم تدل على أن البصرة تهلک بالماء الأسود ینفجر من أرضها فتغرق و
یبقى مسجدها . و الصحیح أن المخبر به قد وقع فإن البصرة غرقت مرتین مرة فی
أیام القادر بالله و مرة فی أیام القائم بأمر الله غرقت بأجمعها و لم یبق
منها إلا مسجدها الجامع بارزا بعضه کجؤجؤ الطائر حسب ما أخبر به أمیر
المؤمنین (ع) جاءها الماء من بحر فارس من جهة الموضع المعروف الآن بجزیرة الفرس
و من جهة الجبل المعروف بجبل السنام و خربت دورها و غرق کل ما فی ضمنها و
هلک کثیر من أهلها . و أخبار هذین الغرقین معروفة عند أهل البصرة یتناقلها
خلفهم عن سلفهم.
«و صحيح آن است كه اين موضوع اتفاق افتاده و بصره
تا كنون دو بار غرق شده است، يك بار به روزگار حكومت القادر بالله و بار
ديگر به روزگار حكومت القائم بامرالله و در اين هر دو بار تمام بصره را آب
گرفته و غرق شده است و فقط مسجد آن شهر چون سينه كشتى يا سينه پرنده از آب
بيرون مانده و مشخص بوده است، به همانگونه كه اميرالمومنين عليه السلام
در اين خطبه خبر داده است آب از خليج فارس از جايى كه امروز به «جزيره ى
فرس» معروف است و از سوى كوهى كه به «كوه سنام» معروف است، طغيان كرده است
و تمام خانه هاى آن ويران و هر چه در آن بوده غرق شده و بسيارى از مردمش
كشته شده اند و اخبار مربوط به اين دو حادثه نزد مردم بصره معروف است و
اشخاص از قول نياكان خود آن را نقل مى كنند».
این محقق و پژهشگر
حوزوی بیان داشت: ابن ابی الحدید در قرن هفتم در این شرح، نامی از خلیج
فارس آورده (... جاءها الماء من بحر فارس من جهة الموضع المعروف الآن
بجزیرة الفرس...) و علت غرق شدن شهر بصره را آب های خلیج فارس معرفی
کرده است.
وی تصریح کرد: کلمه «خلیجفارس» و «بحر فارس» قرنها است
که در میان ملتها شهرت دارد و مورد استفاده عموم مردم بوده. آیا مدرک و
سندی بهتر از این میتوان در این موضوع ارائه داد؟ نپذیرفتن این دلیل روشن
و محکم، سیاستی استکباری است، نه شبهه علمی.
حجت الاسلام
والمسلمین اسلامیپناه با بیان اینکه ابن ابی الحدید در سال 586 متولد
شده است، خاطرنشان ساخت: نام اصلی او فخرالدین ابوحامد عبدالحمید معروف به
ابن ابی الحدید و در سال 656 در سن 70 سالگی در بغداد وفات یافته است.
وی
ضمن تعریف و تمجید از شرح ابن ابی الحدید، تصریح کرد: این شرح، یکی از
بهترین شرحهای نهج البلاغه است که به دستور وزیر شیعی خلیفه عباسی محمد
ابن احمد افخمی شیعی نوشته شده است و از شروحی است که مورد قبول محققین،
بزرگان و اساتید شیعه و سنی است و شرح جامع و مقبولی است که در آن عصاره و
خلاصه کتب ادبی، تاریخی، کلامی و فقهی آمده است.
این محقق و
پژوهشگر حوزوی در پایان به سفارش آیت الله بروجردی برای استفاده از شرح
ابن ابی الحدید اشاره کرده و اظهار داشت: مرحوم آیت الله بروجردی توصیه
فراوانی برای حوزویان داشتند که این شرح را حتما مطالعه کنند و تأکید
فراوان بر آن داشتند.