کد خبر: ۱۸۳۶۵۵
زمان انتشار: ۲۲:۵۸     ۲۹ آبان ۱۳۹۲

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در بیانیه‌ای شورشیان سوری را به ارتکاب جنایت جنگی علیه غیرنظامیان و تخریب اماکن مقدس در این کشور متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که شورشیان مسلح سوری در حملاتشان به روستای مسیحی‌نشین "سداد" در اواخر اکتبر گذشته مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه شورشیان را به ارتکاب جنایاتی از جمله اعدام غیر نظامیان، هدف‌گیری کورکورانه، حمله با موشک و خمپاره، استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپرهای انسانی و هتک حرمت کلیساها و اماکن مقدس و تخریب آنها متهم کرد.

در این بیانیه‌ به نقل از شاهدان عینی اعلام شده که شورشیان مسلح به ساکنان روستای "سداد" اجازه ندادند تا خانه‌هایشان را در مناطقی که درگیری‌ها در آن رخ می‌دهد، ترک کنند که این اقدام به کشته شدن چندین تن از غیرنظامیان طی این درگیری‌ها انجامید.

برخی دیگر از شاهدان عینی نیز اعلام کردند که افراد مسلح از غیرنظامیان سوری به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

ساکنان این روستا همچنین اعلام کردند که شورشیان سوری املاک و دارایی‌های برخی ساکنان از جمله خودروها را به سرقت برده و دستکم سه کلیسای تاریخی را تخریب و غارت کردند.

مدیر بخش امور خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرد که افراد مسلح با این ادعا که به هیچ یک از غیرنظامیان آسیب نمی‌رسانند، به روستای "سداد" وارد شدند اما به گفته خود پایبند نبودند.

وی افزود: بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر، طرف‌های درگیر مسلح نباید به اماکن مقدسی که در اهداف نظامی به کار گرفته نمی‌شود حمله کنند و اشغال، ویرانی با آسیب رساندن به اماکن مقدس و حملات پی در پی به این اماکن ممنوع بوده و جنایت جنگی محسوب می‌شود.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است که طرف‌های درگیر باید راه را برای تمامی افرادی که می‌خواهند منطقه مسکونی را ترک کنند، باز گذاشته و برای حمایت از غیرنظامیان تلاش کنند و اجازه استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی را ندارند.

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد که در حمله شورشیان به روستای "سداد" 46 تن کشته شدند و بر اساس گزارش اهالی این روستا 40 تن از قربانیان غیرنظامی بودند که 14 تن از آنها زن و کودک هستند.

در پی صدور این بیانیه، شورای امنیت تصمیم گرفت بررسی وضعیت سوریه را به دادگاه کیفری بین‌الملل "icc" ارجاع دهد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها