کد خبر: ۱۸۳۶۴۸
زمان انتشار: ۲۲:۵۶     ۲۹ آبان ۱۳۹۲

وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس از اقدامات سفارت آمریکا در اکوادور برای متقاعد کردن این کشور به منظور امضای توافقنامه دوجانبه مبنی بر عدم ارجاع شهروندان آمریکایی ساکن در اکوادور به دادگاه جرایم بین‌المللی پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری صدای روسیه، وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد، آمریکا بین سال‌های 2002 و 2009 میلادی تحریم‌هایی را بر کشورهایی که از امضای توافقنامه موسوم به "ماده 98" امتناع کردند، اعمال کرد.

توافقنامه ماده 98 از جانب آمریکا این گونه توصیف می‌شود: کشورهایی که با واشنگتن توافقنامه دوجانبه امضا کرده‌اند، نمی‌توانند شهروندان آمریکایی ساکن در کشورهای خود را به دادگاه جرائم بین‌المللی ارجاع کنند.

به طور مثال اکوادور یکی از 12 کشور آمریکایی لاتین است که از امضای توافقنامه ماده 98 امتناع کرد. از آن پس آمریکا همواره تحریم‌هایی را برای اکوادور اعمال کرده است.

سفارت آمریکا در کیتو از منابع مختلف دیپلماتیک استفاده کرده تا اکوادور را به امضای این توافقنامه متقاعد کند.

وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس اسناد و مدارک محرمانه‌ای را منتشر کرده که در جریان این سال‌ها توسط آمریکا استفاده شده است.

اولین سند به سال 2002 میلادی باز می‌گردد که در آن آمده است که آمریکا به منابع مختلف دیپلماتیک کمک کرده تا در سفارت این کشور در اکوادور مقام‌های کیتو دیدار کنند.

در سند دوم جزئیات بیشتری درباره برنامه سفارت آمریکا برای متقاعد کردن اکوادور آمده است. لوسید گویتیرز، رئیس جمهوری وقت اکوادور به دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا اذعان کرده که امضای توافقنامه ماده 98 به ویژه با وجود مجمع قانونگذاری چپگرا دشوار است و اگر بتواند موافقت لازم برای امضای این توافقنامه را به دست آورد باید یک جایزه و پاداش حسابی بگیرد.

گزارش شده که سفارت آمریکا 20 مارس 2005 میلادی نتوانست اکوادور را به امضای توافقنامه ماده 98 متقاعد کند. کریستی کنی، سفیر وقت آمریکا در کیتو نوشت: من به رهبران نظامی اکوادور پیشنهاد دادم که آن‌ها در مورد توافقنامه ماده 98 لابی کنند.

روابط این دو کشور برای سال‌های متمادی خوب نبود. هنگامی که آلفردو پالاسیو در سال 2005 میلادی جانشین گوییترز شد، کنی گفت: فرصت امضای توافقنامه ماده 98 از وضعیت بد به بدتر سقوط کرد.

در سپتامبر 2005 میلادی لیندا جوئل به عنوان سفیر جدید آمریکا در کیتو منصوب شد. وی در سند محرمانه‌ای تحت عنوان "استراتژی‌های ارتقاء دموکراسی برای اکوادور" به کاهش نفوذ واشنگتن در کیتو اشاره کرد.

جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا در اواخر سال 2006 میلادی تحریم‌هایی را بر اوکراین اعمال کرده و گفت: این اقدام برای منافع آمریکا بسیار مهم است.

در همان سال رافائل کوره‌آ، به عنوان رئیس جمهوری اکوادور انتخاب شد و اعلام کرد، کیتو نه تنها از امضای این توافقنامه امتناع می‌کند بلکه قرارداد میان این دو کشور را نیز لغو خواهد کرد.

وی در سال 2007 میلادی از تجدید یک توافقنامه و اجاره پایگاه هوایی اکوادور توسط آمریکا امتناع کرد. اکوادور در سال 2008 میلادی قانونی را تصویب کرد که کشورها و گرو‌ه‌های نظامی خارجی را از استفاده از خاک اکوادور برای هدف‌های نظامی منع می‌کرد.

همچنین در سال 2009 میلادی کوره‌آ اعلام کرد، اکوادور اعزام کودکان به مدارس نظامی در آمریکا را متوقف می‌کند. به نظر می‌آید که سال به سال سیاست اکوادور نسبت به آمریکا سخت‌تر و جدی‌تر می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها