کد خبر: ۱۸۳۶۴۰
زمان انتشار: ۲۲:۵۴     ۲۹ آبان ۱۳۹۲

انگلیس به دلیل توقف یک روزه یک کشتی اسپانیایی در آب‌های منطقه جبل‌الطارق و سرپیچی از دستورات نیروی دریایی سلطنتی، سفیر اسپانیا در لندن را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه انگلیس گفت، "رامون مارگالف"، کشتی تحقیقاتی اقیانوس شناسی روز دوشنبه وارد آب‌های تنگه جبل‌الطارق شده و به مدت بیش از 20 ساعت از درخواست‌های مکرر خروج از این آب‌ها سرپیچی کرده است.

دولت جبل‌الطارق اعلام کرد، این کشتی اسپانیایی تا 250 متری بندر پیش آمده بود.

تصویر منتشر شده توسط نیروی دریایی انگلیس در جبل‌الطارق قایق تندروی گشتزنی نیروی دریایی سلطنتی را نشان داد که درست در کنار این کشتی اسپانیایی قرار داشت.

دیوید لیدینگتن، وزیر امور اروپایی انگلیس گفت: به شدت این تهاجم تحریک‌آمیز را محکوم کرده و به دولت اسپانیا تاکید می‌کنم که متعهد شوند تا دیگر چنین اقدامی تکرار نشود. ما آماده‌ایم تا اقدامات لازم را برای حفاظت از امنیت، اقتصاد و تمامیت ارضی جبل‌الطارق انجام دهیم.

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد، فدریکو تریلو، سفیر اسپانیا را بعد از ظهر سه‌شنبه احضار کرده است.

وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت: تعرض‌های اسپانیا غیرقانونی است. آن‌ها قوانین بین‌المللی را تغییر داده و اصول قانونی تمامیت ارضی انگلیس را تضعیف می‌کنند.

از دسامبر 2011 میلادی این سومین بار است که انگلیس سفیر اسپانیا را در خصوص مساله تنگه جبل‌الطارق احضار می‌کند.

دولت جبل الطارق اعلام کرد، مدت توقف این کشتی اسپانیایی مساله جدیدی است که افزایش مبارزات اسپانیا علیه جبل‌الطارق را نشان می‌دهد. تنش‌های دیپلماتیک بر سر جبل‌الطارق در سال جاری میلادی به شدت افزایش یافته است.

وزیر امور اروپایی انگلیس گفت: کشتی رامون مارگالف فعالیت‌های تحقیقاتی ویژه‌ای در 18 و 19 نوامبر سال جاری میلادی به مدت 20 ساعت در آب‌های تنگه جبل‌الطارق انگلیس انجام داده است. هنگامی که این کشتی دستورات نیروی دریای سلطنتی را شنید، اعلام کرد تحقیقاتی را با اجازه مقامات اسپانیا انجام می‌دهد که به نفع جامعه اروپا است.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس نیز گفت: انجام عملیات‌های تحقیقاتی غیرقانونی به مدت 22 ساعت نقض کنوانسیون بین‌المللی در خصوص قوانین دریایی است. در این رویداد هیچ صدمه‌ای به نیروهای سلطنتی یا کشتی اسپانیایی وارد نشده است.

جبل‌الطارق شبه جزیره‌ای به وسعت حدود ۷ کیلومتر مربع در جنوب اسپانیا است و حدود سی هزار تن جمعیت دارد و اگرچه از سال ۱۷۱۳ میلادی تحت حاکمیت انگلیس قرار داشته، اما اسپانیا بر آن ادعاهای ارضی دارد. سخنگوی دولت انگلیس گفته که این اختلاف با اسپانیا را در اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد. جبل‌الطارق یکی از تفریح‌گاه‌هایی است که گردشگرهای انگلیسی علاقه زیادی برای گذراندن تعطیلات خود در آن دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها