کد خبر: ۱۸۳۵۳۳
زمان انتشار: ۱۵:۱۹     ۲۹ آبان ۱۳۹۲
عربستان سعودی در مجموع 40 مرکز نگهداری از معلولان و بماران ذهنی و روانی دارد که هر کدام بین 150تا 1500 نفر گنجایش دارند.

به گزارش 598 به نقل از سرویس حوادث جام نیوز؛تصاویری که در مرکز نگهداری از بیماران روانی الدواسر در عربستان سعودی گرفته شده است، پس از دست به دست شدن توسط کاربران عربستانی، سر و صدای زیادی به راه انداخت.

 

این تصاویر نشان دهنده وضعیت تکان دهنده نگهداری بیماران و ناتوان های ذهنی در عربستان سعودی است.


همچنین ویدئویی با عنوان« این شیوه ای ست که با فرزندان ما می شود» منتشر شده است.


مرکز الدواسر از معدود مراکز نگهداری بیماران و ناتوانان ذهنی در منطقه الدواسر در جنوب عربستان سعودی است.
  

ماموریت این مرکز رایگان مختص معلولین ذهنی، تنها نگهداری از این افراد است و هیچگونه اقدام حرفه ای و پزشکی دیگری در این مرکز صورت نمی گیرد اما در همین امر نیز کوتاهی فراوانی صورت می گیرد.


کودکی دستانش به میله های راهرو بسته و رها شده است.

 

دیگری دستانش توسط دست بندهای چرمی به تخت گرده خورده.

 

بیمارانی که بر روی زمین در حال غذا خوردن هستند.

 

بیمارانی که به صورت عریان دیده می شوند.

 

و یا عده ای دیگر که به صورت عریان درون و بیرون مرکز به حال خود رها شده اند.
 

مدیحه یک متخصص نگهداری از بیماران ذهنی در فرانسه است که طی سفری به عربستان نیروهای عربستانی را در این زمینه آموزش داده است می گوید: در مورد هر عکس باید دانست در آن لحظه چه اتفاقی در حال رخ دادن بوده است تا دقیق بتوان گفت ماجرای این عکس ها چیست. اما تا همین جای ماجرا، بیماران عریانی هستند که باید به آنها لباس پوشانده شود. این تصاویر نشان دهنده نبود برخورد حرفه ای با این بیماران است. در نگاه اول من از اینکه در این وضعیت از این بیماران عکس گرفته شده شوکه شدم. یا عکسی که کودکی دستانش بسته شده غیرقابل قبول است. شاید گاهی بیماران بخواهند روی زمین غذا بخورند این قابل فهم است اما اینکه هیچ نظارتی بر روی غذا خوردن آنها وجود ندارد غیر قابل قبول است اینکه مسوولان آنها را به وضعیت مناسب برای غذا خوردن راهنمایی نکرده اند.


این ویدئو تا جایی در عربستان سر و صدا به راه انداخت که روز پنجشنبه گذشته وزیر امور اجتماعی عربستان اعلام کرد در این زمینه تحقیقاتی انجام خواهد شد.



قاضی المنصور از اولین روزنامه نگارانی است که در منطقه به این تصاویر توجه کرد و گزارشی درباره آنها تهیه کرد. او نگران است که جز کاگران خارجی این مرکز مدیران این بخش بدون بازخواست باقی بمانند.

وی می گوید: اعضای کمیته تحقیق و تفحص، از این مرکز بازدید به عمل آوردند و کارکنان مرکز را مورد بازخواست قرار دادند. من مسلما از واکنش سریع مقامات خرسندم و امیدوارم که کارکنان خارجی این مرکز به عنوان تنها مسولان این رفتارهای زننده معرفی نشوند. این مرکز اعضای نظارتی فراوانی داشته که مسوولیت نظارت بر کار کارکنان و مدیریت این افراد بر عهده آنها بوده است.


وی گفت: من نمی دانم که این مدیران و مسوول محلی تامین اجتماعی از این رفتارهای توهین آمیز اطلاع داشته اند یا نه اما نهایتا آنها باید در برابر این اتفاقات پاسخگو باشند. در عربستانی سعودی معمولا مراکز نگهداری بیماران و معلولان ذهنی بسیار مدیریت ضعیفی دارند.


این روزنامه نگار افزود: هر از چند گاهی میتوان گزارش از بدرفتاری با بیماران ذهنی را در چنین مراکزی در عربستان میان گزارش رسانه ها یافت. سپتامبر گذشته نیز گزارش در مورد بدرفتاری در مرکز جیزان این کشور سر و صدا به پا کرد و مدیر تامین اجتماعی منطقه از کار برکنار شد اما گویا کسی از این ماجرا درس نگرفته است.


یکی از مقامات وزارت امور اجتماعی عربستان در این زمینه عنوان کرده است تحقیق از کارکنان و مسوولین این مرکز در جریان است او تاکید کرده است تمامی متخلفان اخراج خواهند شد.


عربستان سعودی در مجموع 40 مرکز نگهداری از معلولان و بماران ذهنی و روانی دارد که هر کدام بین 150تا 1500 نفر گنجایش دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها