کد خبر: ۱۸۳۰۸۴
زمان انتشار: ۱۳:۱۰     ۲۸ آبان ۱۳۹۲
به گزارش598، روز گذشته فارس در مطلبی با عنوان «آقای وزیر ارشاد! این مصادیق را بخوانید»، به بیان مصادیقی از محتوای غیراخلاقی برخی آثار نشر چشمه پرداخت.

این مطلب اگرچه تعجب و بهت خوانندگان و مخاطبین فارس را در پی داشت که چگونه چنین مطالبی از سوی یک ناشر مدعی فرهنگ منتشر شده ولی سبب انتشار برخی مطالب و اظهارنظرهایی نیز از سوی برخی رسانه ها و البته آقای صالحی معاون محترم وزیر گردید.

در این مورد چند نکته قابل ذکر است:

1- مصادیق عنوان شده از محتوای غیر اخلاقی برخی کتابهای نشر چشمه از کتابهای منتشر شده و موجود در بازار این ناشر انتخاب شده که عباس صالحی معاون وزیر نیز در نشست امروز به آن تاکید کرد. عناوین کتاب ها و نویسندگان آن به اختصار به این شرح است:  نـ... – نویسنده م.م / چـ... – ب.ء / مـ...- ح.خ / مـ...- ع.غ / احـ...- س.س

البته نام کامل این کتابها در اختیار فارس است که در صورت لزوم در اختیار مسئولان مربوطه قرار خواهد گرفت.

2- موارد انتخاب شده، گوشه ای کوچک از مطالب منتشر شده زیادی است که در بازار موجود هستند و برخی از آن به هیچ عنوان در رسانه قابل انتشار نبود ولی فارس برای تنویر افکار عمومی این موارد را بصورت گزینشی و با حذف برخی کلمات منتشر کرد.

3- برخی رسانه ها بدون توجه به محتوای غیر اخلاقی این کتابها با این عنوان که انتشار این موارد اشاعه فحشا است سعی در تخطئه فارس و مطلب نمودند و این درحالی است که هیچ یک از این رسانه ها نه به نویسنده و نه به ناشر به عنوان تولید کننده این آثار نقدی را وارد ندانسته اند و به این پرسش که چگونه کار یک رسانه در انتخاب چند پاراگراف از چند کتاب آنهم به اختصار برای افکار عمومی اشاعه فحشا است ولی کارتولید کننده آن اشاعه فحشا نیست پاسخی ندادند.

4- فرض اگر این کتاب ها منتشر هم نشده و برای ممیزی به ارشاد ارسال شده بود باز نشان از دیدگاه و خط مشی نشر چشمه در حوزه اخلاق و جامعه است و طبعا ناشری که به قول برخی منتقدان مطلب فارس چند پاراگراف از مطالبش اشاعه فحشا است پس چگونه مجاز به انتشار تعداد قابل توجهی رمان با توصیفات صریح جنسی، شرب خمر، زنا، رابطه نامشروع با زن شوهر دار و ... است.

5- البته کتاب منتشر نشده و موهن «روز حسین» که توسط این ناشر برای اخذ مجوز به ارشاد ارسال شده بود را نیز در اختیار دارد. برای کسانی که بسیار علاقمندند بدانند که فارس چگونه کتابی را که هنوز منتشر نشده در اختیار دارد باید بگوییم که این کتاب با درخواست خبرنگار فارس و توسط ناشر در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است.

6- آقای صالحی عنوان کرده اند «روز حسین» چیزی نبود که ایشان فکر می کرده اند. طبعا ما که نمی توانیم موارد توهین آمیز این نمایشنامه را منتشر کنیم ولی اگر آقای صالحی به حرف خود اعتقاد دارند تعابیری که درباره حضرت عباس (ع) و توصیفات حضرت زینب (ص) در این کتاب آمده را اعلام کنند نه اینکه با آوردن یک مورد خنثی موضوع را به سمت دیگری سوق دهند.

7- خوب است آقای صالحی که امروز به نوعی مرزبان فرهنگی محسوب می شوند در زمان فکر کردن به بازگشایی نشر چشمه و میدان دادن به عناصر ضد فرهنگی، برخی از محصولات این ناشر را که قرار است فرزندان ملت بخوانند، ابتدا فرزندان خود بخوانند تا ببینند که آیا احیای یک جریان ضد اخلاقی به صلاح جامعه و خانواده ایشان است یا خیر.

بهرحال اظهار نظرهای عنوان شده درباره انتشار گوشه ای از کارنامه ضد فرهنگی یک ناشر نشان دهنده فشار بی امان این ناشر و همفکران آن برای بازگشایی آن است و این اظهارات  چه از روی جهل باشد و چه تجاهل برخی افراد ناآگاه باز نتیجه یکی است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها