کد خبر: ۱۸۲۴۳۷
زمان انتشار: ۱۸:۴۳     ۲۶ آبان ۱۳۹۲
رییس انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: برخی خودروسازان خارجی به دنبال خرید سایت‌های داخلی برای مونتاژ خودرو در داخل کشور هستند.
تلاش خودروسازان خارجی برای مونتاژ خودرو در ایران

به گزارش 598 به نقل از ایسنا ، گلوردی گلستانی در یک نشست خبری اظهار کرد: صنعت خودرو صنعت مهمی در کشور بود اما رقبای خارجی به دنبال تضعیف آن هستند.

وی با بیان این‌که شنیده شده برخی خودروسازان خارجی می‌خواهند سایت‌های تولید خودرو در داخل کشور را خریداری کنند، خاطرنشان کرد: این خودروسازان می‌خواهند قطعات را به صورت آماده وارد و فقط در داخل کشور مونتاژ کنند.

گلستانی ادامه داد: در آن صورت صنعت قطعه بیش از پیش تضعیف شده و مونتاژ خودرو در داخل کشور به معنای ایجاد اشتغال برای قطعه سازان خارجی در خارج از کشور خواهد بود.

وی افزود: هم اکنون نیز یک خودروساز داخلی که عمده مالکیت آن در اختیار خارجی‌ها است قطعات را به صورت آماده وارد کرده و فقط در داخل کشور مونتاژ می‌کند.

رییس انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان این‌که مدیران فعلی شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند مشکلاتی که در طول سال‌ها ایجاد شده یک شبه حل کنند، تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در شورای سیاست‌گذاری خودرو دستور داد با توجه به عدم پرداخت ارز مبادله‌ای نرخ خودروها با ارز آزاد محاسبه شود اما شورای رقابت از انجام این کار خودداری کرد.

وی ادامه داد: قطعه‌سازان فروشنده محصولات خود به خودروسازان هستند بنابراین تابع سیاست‌های کلان دولت و خودروسازان بوده و رأسا نمی‌توانند مشکلات را حل کنند.

گلستانی افزود: هم اکنون یک فرد غیر مطلع برای صنعتی که ۴٫۵ میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد کرده تصمیم گیری می‌کند که نتیجه آن افت ۷۰ درصدی تولید خودرو است.

وی با بیان این‌که به دلیل پایین بودن قیمت خودروها، خودروسازان قیمتی را برای خرید قطعه به قطعه سازان پیشنهاد می‌کنند که قابل قبول نیست، تصریح کرد:‌ به همین دلیل تیراژ تولید قطعات نیز کاهش یافته است اما شورای رقابت با وجود شرایط فعلی حاضر به اصلاح رویه خود نیست.

گلستانی ادامه داد: با ادامه وضعیت فعلی صنعت قطعه کاملا از هم خواهد پاشید تا همین امروز هم بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد تولیدی در صنعت قطعه تعطیل شده و کارگران آنها بیکار شده‌اند.

وی افزود: در این شرایط بانک‌ها نیز هیچ گونه همکاری با تولیدکنندگان نمی‌کنند به عنوان مثال یک بانک برای انتقال پول به کشور ترکیه از طریق صرافی تحت پوشش خود دریافت کرده است.

رییس انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان این‌که برای رفع این مشکلات باید نقدینگی جدید به صنعت تزریق شده و مطالبات خودروسازان و قطعه‌سازان پرداخت شود، خاطرنشان کرد: دولت حتی برای حفظ درآمد خود از ناحیه مالیات نیز باید از زمین‌گیر شدن صنعت خودرو و قطعه جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: طبق بررسی که دو سال پیش صورت گرفت گردش مالی بازار خدمات پس از فروش حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان بود با این حال تنها هزار میلیارد تومان از این قطعات در داخل کشور تولید شده و ۱۵۰۰میلیارد تومان آن از خارج وارد می‌شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها