کد خبر: ۱۸۱۷۰۷
زمان انتشار: ۱۶:۲۸     ۲۲ آبان ۱۳۹۲
گزارش روزانه ۵۹۸ از سخنرانی استاد میرباقری (روز تاسوعا):
استاد میرباقری مقام تسلیم حضرت عباس را در واقعه عاشورا بی نظیر عنوان کرد و اظهار داشت: مقام تسلیم ابالفضل (ع) در عاشورا استثنایی است آن حضرت با روح و جسم تردیدی در امام حسین (ع) پیدا نکرد و این مقام مختص قمر بنی هاشم است. مقام تسلیم ریشه در محبت دارد و محبت است که انسان را به خشوع و خضوع در برابر خدا می رساند.
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در دهه اول محرم الحرام به منظور تبیین مبانی عاشورای حسینی در نظر دارد که گزارش اجمالی از جلسه سخنرانی آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری از مدرسین سطح عالی حوزه علمیه قم را در این روزها منتشر نماید که گزارش نهمین روز مصادف با تاسوعای حسینی سخنرانی استاد میرباقری در حسینیه شجاع فر در ادامه می آید.

آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در جمع عزاداران حسینی با اشاره به مراتب ایمانی مومنان اظهار داشت: مراتب ایمانی مومن نسبت به امامان معصوم (ع) این است که در مرحله اول قلب ما تسلیم امام باشد در مرحله دوم رای ما تابع امام باشد و در سومین مرحله نصرت و یاری ما مهیای نصرت امام معصوم باشد.



مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم در تشریح قلوب تسلیم ولایت امامان معصوم افزود: تسلیم قلب یعنی ایمان باطنی و قلب مومن به خدا و اولیا او باشد در همه امور تبعیت رای از امام داشته باشیم و بی چون و چرا تسلیم رای ولی خدا باشیم و با تمام امکانات ظاهری و باطنی آماده برای امام باشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید براینکه فرد مومن تسلیم محض امام است، تصریح کرد: در همه مراحل زندگی ترازو ومیزان برای مومن وجود مبارک امام معصوم است این فرد در هیچ شرایطی معترض به رای و نظر ولی نیست.

وی خاطر نشان کرد: انسان ها به ایمان نمی رسند مگر اینکه مقام تسلیم را در خود تقویت کنند، در باطنشان دلسان برای امام بتپد و تسلیم او باشند.

استاد میرباقری دسته ای از مومنین را که به فلاح و رستگاری می رسند را مومنین خاص عنوان کرد و گفت: کسی به مقام کمال ایمان می رسد که فرموده امام صادق (ع) حرف و رائیش حرف ولی باشد و آنچه بر او آشکار شده یا نشده را بپذیرد.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: مقام تسلیم ریشه در محبت دارد و محبت است که انسان را به خشوع و خضوع در برابر خدا می رساند اگر خشوع انسان را به مقام محبت خدا و ولی خدا برساند آنگاه فرد مومن خود را در مقام دلداگی هم بدهکار خدا می داند نه طلبکار.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید براینکه در مقام محبت هم جسم و هم قلب باید تسایم باشد، بیان کرد: کسی که قلبش در مقام تسلیم و خشوع نیست ممکن نیست که جسمش را تسلیم امام کند وقتی قلب تسلیم محض امام باشد نظر و رای انسان تابع امام و ولی خدا می شود و برای خود در عرض رای ولی نظر ورای قائل نیست.

وی با بیان این مطلب که اگر عقل انسان ذیل امام قرار گرفت درک و فهم انسان از عالم عوض می شود عنوان کرد: انسان در مقام تسلیم که قرار بگیرد انوار و شعاع رای امام در نگاه و رای انسان بروز می کند و قلب چیزی نمی بیند مگر انوار امام که در فهم انسان جای می گیرد.

استاد میرباقری گفت: فرد مومن که به مقام تسلیم دست یابد هم رای و هم امکاناتش در اختیار امام معصوم قرار می گیرد آن وقت است که یک منتظر واقعی محسوب می شود تا ظهور تحقق یابد و امام را در نصرت یاری کند این دسته از انسان ها اگر قبل از ظهور هم بمیرند از اهل رجعت هستند.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم در تشریح مفهوم انتظار خاظر نشان کرد: انسان های تسلیم حق، قلبشان هم تسلیم است و انوار ولی خدا در وجودش می تابد نظرش در همه امور تابع نظر ولی است و همهدارائی اش در اختیار امام قرار دارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید براینکه حضرت ابالفضل العباس (ع) در نهایت مقام تسلیم بودند، در ادامه افزود: قمر بنی هاشم (ع) در برابر امام حسین (ع) تسلیم محض بود تا آن جا که همه زندگی و حیات خود را فدای حضرت کرد.

وی مقام تسلیم را سلم ولایت امیرالمومنین بیان کرد و گفت: اگر کسی به مقام سلم ولایت امیرالمومنین (ع) برسد تطهیر می شود و به نور محبت ولایت نائل می آید.

استاد میرباقری تاکید کرد: اگر کسی به مقام تسلیم غیرخدا برسد وارد محیط ولایت شیطان می شود و از شیطان دنباله روی می کند. مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت عباس (ع) نمونه تام تسلیم و آخرین مرتبه از تسلیم بود که با ایمان کامل و همه قوا تسلیم امام زمان خود بود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی خاطر نشان کرد: اگر به مقام تسلیم برسیم طهارت، نور ایمان، معرفت و محبت از سوی اولیا معصوم در وجود ما جاری می شود. وی گفت: اگر انسان این حالات در او محقق شد می تواند وارد حریم شود. تسلیم محض بودن یعنی حضرت عباس (ع) در صحرای کربلا.

استاد میرباقری مقام تسلیم حضرت عباس را در واقعه عاشورا بی نظیر عنوان کرد و اظهار داشت: هر باری در کربلا می آمد اول روی دوش حضرت عباس (ع) بود. مقام تسلیم ابالفضل (ع) در عاشورا استثنایی است آن حضرت با روح و جسم تردیدی در امام حسین (ع) پیدا نکرد و این مقام مختص قمر بنی هاشم است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی مقام عبد را بالاتریم مقام عبودیت عنوان کرد و افزود: مقام طاعت محض یعنی مطیع محض خدا ، رسول خدا و امیرالمومنین بودن است.

استاد میرباقری در پایان خاطر نشان کرد: در صحنه عاشورا نقش حضرت عباس بی بدیل است عمده سختی های کربلا روی دوش ایشان بود سقایی، پرچمداری، فرماندهی لشکر همه  و همه بر دوش حضرت بود تا آنجا که خودش را وقف سیدالشهدا (ع) و فرزندانش کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها