کد خبر: ۱۸۱۱۸۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۲۰ آبان ۱۳۹۲
پارادوکس رفتاری دولت یازدهم در مذاکرات اخیر:
دولت دکتر روحانی از یک سو بارها چه پیش از انتخابات و چه پس از آن با اشاره به تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران ناخواسته غرب را به ادامه روند تحمیل و تشدید تحریم ها مصمم کرده و از سوی دیگر به ملت اطمینان داده که از حقوق قانونی آنان عقب نشینی نخواهد کرد. عجیب بودن این پارادوکس رفتاری دولت زمانی مکشوف گردید که مشخص شد طرف مقابل ایران نیز به هیچ وجه از خواسته های خود عقب نشینی نمی کند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، با خاتمه یافتن بی نتیجه مذاکرات ژنو با کارشکنی ظاهری فرانسه کار برای تیم مذاکره کننده ایرانی تا حدود زیادی سخت تر از قبل شد. دولت جدید که با بهره گیری از فضای تیره اقتصادی حاکم و با ارائه برنامه هایی خوشبینانه برای رفع تحریم ها از طریق روند جدید در مذاکرات توانست اکثریت آرای ریاست جمهوری را از آن خود کند، اکنون در آغاز یک مسیر دشوار قرار دارد.

دولت دکتر روحانی از یک سو بارها چه پیش از انتخابات و چه پس از آن با اشاره به تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران ناخواسته غرب را به ادامه روند تحمیل و تشدید تحریم ها مصمم کرده و از سوی دیگر به ملت اطمینان داده که از حقوق قانونی آنان عقب نشینی نخواهد کرد.



عجیب بودن این پارادوکس رفتاری دولت زمانی مکشوف گردید که مشخص شد طرف مقابل ایران نیز به هیچ وجه از خواسته های خود عقب نشینی نمی کند. بنابراین شاید در مقام نظرپردازی عمل به چنین وعده ای (رفع تحریم ها بدون دادن امتیاز) غیرممکن نباشد.

 اما با توجه به پیامی که با نالیدن از وضع اقتصادی ناشی از تحریم ها به غرب منتقل شده و پالس مثبتی که امریکا از تاثیر آنها دریافت کرده است بسیار بعید به نظر می رسد که بخواهد از چنین فرصتی اغماض کند، بلکه چنانکه از شواهد امر و اظهارنظرهای برخی سران دولتی اروپایی و امریکایی و اعضای سنای امریکا بر می آید روند تشدید تحریم ها تا گرفتن امتیازات مدنظر غرب، ادامه خواهد داشت.

حال دولت برای جبران یک اشتباه محاسباتی راهی دشوار در پیش رو دارد. این درحالی است که سناتور باب مناندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، در گفتگو با ای بی سی نیوز با تهدید ایران به وسیله تحریم های جدید تاکید کرد: ”تحریم های جدیدی این پیام را برای ایران در بر خواهند داشت: شما می دانید چه چیزی در انتظارتان است!"

پیش از او، جان کری نیز در گفتگو با رسانه ها اظهار داشت ما اگرچه سعی می کنیم به ایران خوشبین باشیم اما در مذاکرات کور و احمق نیستیم! این در حالی است که وی در جای دیگری بیان داشته بود امریکا کماکان به برنامه هسته ای ایران مشکوک است و درباره شدت تحریم های بعدی با سنا مذاکره می کند. برآیند این اظهارات نشان میدهد بعضی سخنان ناپخته درباره وضعیت اقتصادی کشور اثر منفی خود را گذاشته است.

رسانه های غربی امتناع ایران از تنزل درجه ی ذخایر اورانیوم غنی سازی شده را مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات عنوان کردند. دور بعدی مذاکرات بیستم نوامبر ادامه خواهد یافت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها