کد خبر: ۱۸۱۱۳
زمان انتشار: ۱۸:۱۹     ۳۰ مرداد ۱۳۹۰
آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي گفت: حديث کشتي نجات پيامبر (ص) در 30 کتاب معتبر اهل سنت نقل شده و اين در حالي است که اين روايت به صراحت به مساله ولايت حضرت علي (ع) اشاره و تاکيد کرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مرجع تقليد ظهر يكشنبه در جمع روزه‌داران حرم حضرت معصومه (س) به تببين و تفسير آيات 36 تا 41 سوره هود پرداخت و تصريح كرد: در اين آيات به حضرت نوح (ع) تاکيد شده که وقتي تبليغات ديني براي امت فايده‌اي ندارد نبايد ناراحت شوي و خداوند جزاي آنان را خواهد داد.

وي با بيان اينکه همه عالم محضر خداست، افزود: خداوند به نوح (ع) دستور داد تا خانواده مومن خود را به اضافه همه جنبدگان به صورت جفت در کشتي سوار کند و تقاضاي شفاعت براي ظالمان و ستمگران نكند که قابل شفاعت نيستند.

مكارم شيرازي ادامه داد: شفاعت، حساب دارد و قابليت قابل و فاعليت فاعل را مي‌طلبد. شفاعت مثل بذرافشاني است اما نه در شوره‌زار بلکه نيازمند زميني مناسب و مستعد است.

اين مرجع تقليد با بيان داستان ساخت کشتي و نجات مومنان اظهار كرد:‌ پس از تحمل اين همه سختي، قوم نوح او را مسخره کردند و گفتند آخر عمر نجار شده‌اي؟

وي يادآور شد: اينان نمي‌دانستند که امروز مسخره کننده‌اند اما نوبت آنان نيز به زودي فرا مي‌رسد و امواج دريا مثل پر کاهي آنان را به اين طرف و آن طرف خواهد انداخت.

مكارم شيرازي تاکيد کرد: مسخره کردن کار انسان‌هاي بي‌ عقل و نادان است. نبايد بيماران ذهني را مسخره کرد که خداوند مجازات خواهد کرد و عذابي سخت بر مسخره‌کنندگان نازل مي‌کند که پايدار خواهد بود.

اين مرجع تقليد با اشاره به نکات مهم ذکر شده در اين آيات تصريح كرد: همه جا محضر خداست اما خداوند به برخي مکان‌ها عنايت خاص دارد؛ مثل حرم امام حسين (ع) و حرم امام علي (ع) و کعبه. پس بايد مراقب مکان‌هاي مورد عنايت بود.

وي ادامه داد: بسياري از علوم از طريق وحي الهي بوده است؛ براي مثال ساختن زره در مورد حضرت داود (ع) از طريق وحي الهي بوده است و همچنين سخن گفتن سليمان با پرندگان نيز از همين نوع است.

مكارم شيرازي بر ضرورت پرهيز از مسخره کردن تاکيد کرد و گفت: تمسخر افراد کار مردم نادان و ناآگاه است.

اين مرجع تقليد بخش ديگري از اين آيات را مورد اشاره قرار داد و افزود: براي نجات، صبر و استقامت لازم است. حضرت نوح (ع) کشتي را با ابزار آن زمان با مشکلات بسيار در برابر هجوم تبليغات دشمن ساخت.

وي با بيان اينکه حضرت نوح (ع) صدا زد در موقع سوار شدن به کشتي، حرکت و توقف بسم الله بگوييد، اظهار کرد: بايد دانست در هر زمان، خروج از منزل و يا ورود به منزل و محل کسب بايد نام خدا را ببريم تا کارمان برکت پيدا کند.

مكارم شيرازي در ادامه به روايتي از پيامبر اکرم (ص) در مورد ائمه معصومين (ع) اشاره کرد و گفت: پيامبر (ص) در اين روايت مي‌فرمايد «مثل اهل بيت من در پيش شما همانند مثل کشتي نوح است که هر کس سوار آن شود نجات مي‌يابد و هر که جدا شد غرق مي‌شود».

اين مرجع تقليد با بيان اينکه پيامبر (ص) با اين سخن به صراحت ولايت حضرت علي (ع) را بيان کرده است، يادآور شد: اين روايت در 30 کتاب معتبر اهل سنت نقل شده است.

وي در پايان تاکيد کرد: اينها مي‌گويند ما فقط امام باقر (ع) و امام صادق (ع) را از اهل بيت مي‌دانيم. آيا اين معني سوار شدن بر کشتي نوح است؟ آيا تخلف از کشتي نوح نيست؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها