کد خبر: ۱۸۱۰۶۵
زمان انتشار: ۲۰:۳۶     ۱۹ آبان ۱۳۹۲

رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کرد، تنها در صورتی در مذاکرات صلح ژنو شرکت می‌کند که غرب تضمین کند به تامین کمک‌هایی برای مخالفان بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در مصاحبه‌ با روزنامه ساندی تلگراف گفت، در صورتی که غرب به تامین کمک‌های بشردوستانه برای مخالفان بپردازد، تمایل دارد در این مذاکرات با حضور نمایندگانی از دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شرکت کند.

وی افزود: غرب به ما قول داده است که پیش از برگزاری کنفرانس ژنو 2 به حل مسائل انسانی در سوریه بپردازد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که ظرف چند روز آینده در مورد برگزاری کنفرانس ژنو 2 به اجماع نظر دست پیدا می‌کند.

پیشتر در ماه اکتبر سال جاری میلادی و با دانستن این مساله که اختلافاتی در حل بحران‌های موجود در سوریه وجود دارد 23 نوامبر سال جاری میلادی زمان برگزاری کنفرانس ژنو 2 اعلام شد.

مخالفان سوری اعلام کردند که تنها در صورت انجام این شرط که غرب به تامین کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها متعهد شود، در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

احمد الجربا در ادامه مصاحبه خود گفت که موافق شرکت در مذاکرات ژنو 2 است. البته وی پیشتر در کمتر از یک هفته قبل اعلام کرده بود که تنها در صورتی در این مذاکرات شرکت می‌کند که اسد از سمت خود کناره گیری کند اما وی اخیرا در این مصاحبه با روزنامه انگلیسی ساندی تلگراف اعلام کرد: آیا شما فکر می‌کنید که ما می‌توانیم در کنار نمایندگانی از دولت دمشق بنشینیم در حالی که مردم سوریه آب برای نوشیدن ندارند؟ بنابراین زمانی که غرب به تعهدات خود برای تامین کمک‌های انسانی و حل این مشکلات پیش از کنفرانس بپردازد ما در این نشست شرکت می‌کنیم.

وی افزود: انگلیس در نشست ماه گذشته میلادی دوستان سوریه در لندن متعهد شده بود تا به تامین کمک‌های بشردوستانه به مخالفان سوری بپردازد. در این نشست غیر علنی جان کری، ویلیام هیگ و سایر وزراء شرکت کننده به ما قول دادند که این مساله را پیش از کنفرانس ژنو حل کنند اما تاکنون آن را لاینحل باقی گذاشتند. ما نمی‌توانیم در کنفرانسی شرکت کنیم در حالی که کودکان ما بدون آب بدون نان و بدون درمان زندگی می‌کنند.

رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه در ادامه مصاحبه خود افزود: اگر گروه‌های مخالف بدانند که جامعه بین‌الملل بر دولت اسد فشار وارد می‌آورد، کنفرانس ژنو را رد نمی‌کنند.

خالد صالح، سخنگوی ائتلاف ملی مخالفان سوریه روز شنبه مدعی شد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که کاملا به کنفرانس ژنو متعهد هستیم اما نگران این هستیم که اگر به آنجا برویم دولت اسد آنچنان که باید به تعهدات خود عمل نکند. همه می‌دانند که دولت اسد برای اتلاف وقت و خرید زمان تلاش می‌کند به این کنفرانس راه یابد.

این در حالی است که گنادی گاتیلف، معاون وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اینترفاکس ابراز امیدواری کرد که غرب بتواند مخالفان سوری را برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 متقاعد کند.

در نشستی که امروز (یکشنبه) در استانبول برگزار می‌شود، ائتلاف مخالفان سوریه درباره حضورشان در کنفرانس ژنو 2 نیز به بحث می‌پردازند.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده که ائتلاف مخالفان سوریه نمی‌تواند نماینده تمامی گروه‌های مخالف سوری در این مذاکرات صلح باشد.

تاکنون حدود 20 گروه مخالف سوری از حضور در این کنفرانس امتناع کردند که از جمله آن می‌توان به "شورای ملی سوریه" اشاره کرد. برخی از این گروه‌ها حتی هیات‌هایی را که قصد شرکت در این کنفرانس را دارند، تهدید کرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها